Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Å kjøre fort er en gammel sport, men i år synes fartsovertredelser å ha blitt noe av en folkesport. Skjønt folkesport er vel å ta for hardt i; det er helst unge menn som driver villmannskjøring. Og noen voksne menn. Av en eller annen grunn ser det ikke ut til at særlig mange kvinner synes det er så gjevt å kjøre dobbelt så fort som fartsgrensa tillater.

Men de som kjører fort, gjør det til gagns. Både omfanget av virksomheten, og farta som brukes, har i sommer satt solide rekorder. Nye, lekre veger og stadig kjappere biler og motorsykler frister mange over evne. Enorm fart og hasardiøse forbikjøringer i oppimot 300 km i timen er ikke lenger sjeldent.

Dette er naturligvis livsfarlig, særlig for de som er med på galskapen, men også for gående og kjørende som måtte være i nærheten hvis, eller snarere, når det går galt. For galt går det lett i slike ekstreme hastigheter. Om folk vil drepe seg sjøl med stor fart, får nær sagt så være. En helt annen sak er det at de bringer uskyldige medmennesker i livsfare, og av og til dreper eller lemleser dem. Det gjør slik ekstrem-kjøring til en alvorlig forbrytelse.

Men hva gjør vi med problemet, som nå altså begynner å bli alvorlig stort? Vi tror at det eneste som nytter er å ta lappen fra tullingene. Mye mer kontroll, og knallhard reaksjon når noen blir tatt. Fengsel og bøter har bare begrenset virkning på unge, dumme, fartsgale menn. Det eneste de er redde for, i denne sammenhengen, er å miste lappen.

Dermed er vi ved et annet og viktig poeng: Å ta lappen fra dem er ei traff som passer til forbrytelsen. Ei pedagogisk straff, med andre ord.

For virkelig grove trafikk-forbrytelser kan vi tenke oss ei tretrinns rakett: Første gang mister man lappen i et år. Andre gang i fem – seks år. Tredje gang for godt. Man blir permanent fotgjenger. Skjønt, det spørs om man ikke bør hoppe over trinn to, slik at de virkelig grove fartssynderne bare får en sjanse til. Å kjøre i 200 pluss er ikke noe du kommer i skade for å gjøre når du et øyeblikk ser vekk fra speedometeret.

Naturligvis vil ikke dette utrydde all villmannskjøring. Noen ville sikkert råkjøre om det så var beheftet med dødsstraff. Men for svært mange aktuelle og potensielle fartssyndere, tror vi utsikten til å miste førerkortet vil virke dempende på gassfoten. Forutsett altså at det er rimelig stor fare for å bli tatt i kontroll.

Det er kanskje en menneskerett å få ta førerkort. Men det er ingen menneskerett å få fortsette å kjøre bil eller motorsykkel når du bryter kjørereglene på det groveste.

Men fortell oss: Hvorfor er det politiet som bestemmer hvor lenge folk skal miste lappen, mens det er retten som ilegger bøter og eventuell fengselsstraff for overtredelsene? Bør ikke alle reaksjonsformene ligge til én instans, slik at det blir lettere å gjøre ei samla vurdering? For oss må man gjerne endre loven for å få til dette."

Dette er jeg helt enig i! Vær strengere - og ta de som med vilje råkjører gang på gang!

Skrevet

La dem i tillegg få betale sykehusopphold og rehabilitering, opprydding, bruk av akuttpersonalet, samt erstatning helt ut av egen lomme.

Da blir de også blakke til de er minst 60 og har ikke råd til å kjøpe ny bil. Den gamle skal selvfølgelig bli beslaglagt sammen med førerkortet.

Luna21365380663
Skrevet

Helt helt enig!

Og for alle oss "andre" som bare "glemmer" oss litt; hvem hadde vel kjørt for fort hvis bøtene hadde ligget på 70 000 ?? Eller om de hadde vært av en viss prosent/promilleandel av vår inntekt/formue, slik at en bot svei like mye for en fattiglus som for en riking?

Som et ledd i denne fatrsbotdebatten, må jeg vel få lov å si at det å bygge ut veier osv burde jo være en ting å gjøre, for å få ned dødstallene, men bøter tror jeg også vil kunne hjelpe. Hvor mye skal det koste å sette andres liv i fare? Et potensielt mord? Eller hvor lite skal du måtte betale for å lemleste andre for livet?

Faren min ble utsatt for en ulykke som har gjort han ufør. Han kunne ha dødd, slik som bestemoren min, men det som er tingen er at han som kjørte på han, hadde _TOTALVRAKET_ ti (10) biler før, og fått mindre straffer. Nå havnet han i fengsel, og mistet lappen. Burde ikke det skjedd FØR han drepte noen, og lemlestet en annen. Selv slapp han og kompisen unna med skrubbsår.

Skrevet

Ikke uenig det du sier, men hvorfor er det nesten aldri fokus på alle de som kjører altfor sakte og lager livfarlige situasjoner for alle andre?

Hva er det jeg ser mest av? De som kjører altfor fort eller de som kjører altfor sakte og lager uendelig køer? Jeg kjører mye og har gjort det i mange år, men det jeg ser mest av er alle de som kjører 10, 20 eller 30 km/h under fartsgrensen. I tillegg kjører de aldri tilside, men tusler avgårde i sin egen verden, med milelange køer bak.

Disse er etter min mening minst like farlig som de som kjører for fort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...