Gå til innhold

Kan man være i mot abort...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...når man aldri selv har kommet ut for et slikt valg?

Vet man egentlig på forhånd hva man kommer til å gjøre i en slik situasjon?

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke man kan. Jeg tror ikke man vet hva man vil gjøre før man er i situasjonen sjøl

Skrevet

Jeg tror det er med dette som med mange andre tema, at man ikke egentlig vet hva man kommer til å velge eller gjøre før man står midt oppi det.

Det er veldig, veldig ofte sånn at man er mot noe, fordi det er moralsk galt eller en ikke kunne tenke seg at en ville gjøre noe sånt, og så står en plutselig i situasjonen selv. og velger kanskje stikk motsatt av hva en har påstått at en mener i alle år.

Så nei, jeg tror ikke at man med sikkerhet kan si at en er mot abort før en har vært i situasjonen selv.

Gjest vil jeg tro
Skrevet

...når man aldri selv har vært i den situasjonen at man tenner seksuelt på barn?

Skrevet

Selv kan jeg ikke skjønne det, nei.

Men det er tydelig at mange tror de vet best. Hvordan var den saken i Irland? En fjortenåring som ble voldtatt, som søkte om å få dra til Storbritannia og ta abort, og fikk avslag?

Skrevet

For noen er abort et ikke-alternativ.

Også om du fikk vite at du ville komme til å få et sterkt funksjonshemmet barn, som ville få store smerter, få (om noen) utviklingsmuligheter, kanskje ikke leve til det ble ett år engang?

Skrevet

Også om du fikk vite at du ville komme til å få et sterkt funksjonshemmet barn, som ville få store smerter, få (om noen) utviklingsmuligheter, kanskje ikke leve til det ble ett år engang?

Jeg tror at alt liv har en mening. Når det er sagt må jeg jo innrømme at jeg har valgt bort ultralyd i mine svangerskap.

Gjest "selvbestemt abort"
Skrevet

Jeg mener hver enkelt må få bestemme selv.

Det er jo også mange foranledninger til en graviditet.

Selv har jeg avstått fra fostervannsprøve for å evt. slippe å ta et slik valg.

Skrevet

Jeg tror at alt liv har en mening. Når det er sagt må jeg jo innrømme at jeg har valgt bort ultralyd i mine svangerskap.

Det er ikke snakk om ultralyd og ikke, det er snakk om å vite at man er bærer av en genfeil som med stor sannsynlighet kan medføre til en slik tilstand som jeg nevnte.

Skrevet

...når man aldri selv har vært i den situasjonen at man tenner seksuelt på barn?

Det blir jo helt feil spørsmål.

Det du i tilfelle må spørre om er "kan man være mot pedofili hvis man aldri har sett et barn?"

Skrevet

Det å være iherdig abortmotstander uten å selv ha vært i en situasjon hvor abort har fremstått som et seriøst alternativ, gjør at man kan fremstå som ganske moralistisk.

"Jeg har ikke vært i den situasjonen selv - men jeg vet likevel hva som er best"

Gjest Majalla
Skrevet

jeg tror aldri jeg hadde klart å ta abort pga mitt livssyn og mine prinsipper. Men ser ikke bort i fra at de hadde kunnet vike hvis jeg virkelig havnet i en vanskelig situasjon. Hadde jeg blitt voldtatt så hadde det kanskje vært en abortgrunn for meg

så ambivalent er jeg altså.

Gjest Håper jeg ikke kommer i den klemma
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville klart å ta abort, ikke en gang ved voldtekt. Men sikker er jeg ikke. Likevel skjønner jeg at mange vil det, og jeg dømmer ingen. Alle må få ta det valget selv.

Skrevet

Jeg tror verken de som sier at de ville tatt abort eller de som sier at de ikke ville tatt abort kan være 100% sikker på standpunktet sitt før de kommer i en situasjon hvor de må ta et reelt valg.

Men at det må være lov til å ha meninger om saken - så lenge man respekterer at man kun kan snakke for seg selv og ikke for alle andre.

Beste hilsen fra

Skrevet

Jeg synes det er så veldig stor forskjell på grunnene til abort så noen situasjoner kan jeg garantere for at jeg er i mot.

Samtidig har jeg forståelse for at noen ganger er abort eneste alternativ.

(snakk om helgardering he,he,he)

Jeg synes kanskje at abortsøkende kvinner skal tilbys å prate med psykologer, rådgiver etc. Ofte kan andre klare å få deg til å se litt mer løsninger og litt mindre problemer?

skorpionfisken
Skrevet

Det går vel ann å ha to tanker i hodet samtidig.

Jeg ville aldri tatt abort, samtidig respekterer jeg at det finnes andre som føler seg i en sånn situasjon at de føler at de må ta abort.

Det handler ikke om respekt for det ufødte liv, men nyskjerrighet på hvordan mitt ufødte liv ville utviklet seg.

Jeg ville også gjort alt for å støtte mine barn slik at de slipper å vurdere abort. Ville blitt lei meg om de valgte abort, men likevel vært glad i dem og støttet dem.

Skrevet

Jeg synes det er så veldig stor forskjell på grunnene til abort så noen situasjoner kan jeg garantere for at jeg er i mot.

Samtidig har jeg forståelse for at noen ganger er abort eneste alternativ.

(snakk om helgardering he,he,he)

Jeg synes kanskje at abortsøkende kvinner skal tilbys å prate med psykologer, rådgiver etc. Ofte kan andre klare å få deg til å se litt mer løsninger og litt mindre problemer?

Det ER faktisk lovpålagt med et slikt tilbud.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det ER faktisk lovpålagt med et slikt tilbud.

Med vennlig hilsen

Visste ikke det jeg :)

Er det ganske nytt eller velger folk kanskje å ikke benytte seg av det?

Har tre veninner som valgte abort men det er over ti år siden nå. De

Skrevet

Visste ikke det jeg :)

Er det ganske nytt eller velger folk kanskje å ikke benytte seg av det?

Har tre veninner som valgte abort men det er over ti år siden nå. De

Hei,

Det er valgfritt om man vil benytte seg av det (man skal jo ikke tvinge folk), men legen som henviser til svangerskapsavbrudd er forpliktet til å informere om alternativ, osv.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...