Gå til innhold

Kan man være i mot abort...

Anbefalte innlegg

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Jeg skjønner hva du sier. På den annen side må man få lov til å ha en mening om ting man ikke har opplevd selv.

Er det bare de som har vært flyktninger selv som får lov til å diskutere flyktningepolitikk? Er det bare kriminelle som får lov til å diskutere kriminalitet? Er det bare de som har barn som får lov til å diskutere barneoppdragelse osv?

Hvis det er den holdningen du har, er det ganske mange av oss som må holde kjeft i mange debatter her.

Jeg mener man må kunne diskutere noe på prinsippielt grunnlag, uten å trekke inn egne erfaringer.

Skrevet

Jeg skjønner hva du sier. På den annen side må man få lov til å ha en mening om ting man ikke har opplevd selv.

Er det bare de som har vært flyktninger selv som får lov til å diskutere flyktningepolitikk? Er det bare kriminelle som får lov til å diskutere kriminalitet? Er det bare de som har barn som får lov til å diskutere barneoppdragelse osv?

Hvis det er den holdningen du har, er det ganske mange av oss som må holde kjeft i mange debatter her.

Jeg mener man må kunne diskutere noe på prinsippielt grunnlag, uten å trekke inn egne erfaringer.

Hei,

Uten å ha lest tråden nedenfor:

Det er selvsagt helt OK å diskutere for og mot abort.

Det er noe annet å forfekte en lov som forbyr andre å ta abort, bare fordi man selv er mot det.

Og det er noe helt tredje hvis noen begynner å fordømme folk for å ta abort i en "privat-tråd" hvor noen spør vedr. abort.

(Sier ikke at du har gjort noe slikt; ville bare påpeke forskjellene.)

Med vennlig hilsen

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Hei,

Uten å ha lest tråden nedenfor:

Det er selvsagt helt OK å diskutere for og mot abort.

Det er noe annet å forfekte en lov som forbyr andre å ta abort, bare fordi man selv er mot det.

Og det er noe helt tredje hvis noen begynner å fordømme folk for å ta abort i en "privat-tråd" hvor noen spør vedr. abort.

(Sier ikke at du har gjort noe slikt; ville bare påpeke forskjellene.)

Med vennlig hilsen

OK, jeg er selvsagt enig i at det er forskjeller her.

Skrevet

Hei,

Det er valgfritt om man vil benytte seg av det (man skal jo ikke tvinge folk), men legen som henviser til svangerskapsavbrudd er forpliktet til å informere om alternativ, osv.

Med vennlig hilsen

ok.

Skrevet

Spørsmålet er stilt uavhengig av hva som ble/blir debattert i tråden "abort eller ikke".

Selvsagt kan man mene hva man vil.

Skrevet

Jeg synes det er så veldig stor forskjell på grunnene til abort så noen situasjoner kan jeg garantere for at jeg er i mot.

Samtidig har jeg forståelse for at noen ganger er abort eneste alternativ.

(snakk om helgardering he,he,he)

Jeg synes kanskje at abortsøkende kvinner skal tilbys å prate med psykologer, rådgiver etc. Ofte kan andre klare å få deg til å se litt mer løsninger og litt mindre problemer?

"Jeg synes kanskje at abortsøkende kvinner skal tilbys å prate med psykologer, rådgiver etc. Ofte kan andre klare å få deg til å se litt mer løsninger og litt mindre problemer?"

Enig med deg.

Skrevet

Ingen er da FOR abort? å være for selvbestemt abort er noe helt annet.

Gjest det sier seg selv
Skrevet

Du har selvsagt helt rett. Enig til Dovre faller.

;-)

Skrevet

var kanskje litt feil formulert spørsmålet, men det ser da ut til at noen har forstått hva jeg mener;o)

Skrevet

Naturlegvis kan ein vere imot abort utan å ha vore i ein slik valsituasjon.

Det er da vel ikkje slik at ein nødvendigvis må ha personlege erfaringar om eit emne for å ha meiningar om det. Livssyn og overtydingar kan ein bygge opp av andre ting enn det som har umiddelbar eigennytte, eller det som er direkte relatert til sine erfaringar.

Skrevet

Naturlegvis kan ein vere imot abort utan å ha vore i ein slik valsituasjon.

Det er da vel ikkje slik at ein nødvendigvis må ha personlege erfaringar om eit emne for å ha meiningar om det. Livssyn og overtydingar kan ein bygge opp av andre ting enn det som har umiddelbar eigennytte, eller det som er direkte relatert til sine erfaringar.

Jeg tror spørsmålet mitt ble litt feilformulert;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...