Mr Kahn Skrevet 20. februar 2005 Skrevet 20. februar 2005 Dette er en film man kan anmelde uten å ta hensyn til nødvendigheten av å skjule eventuelle sluttpoenger for de som enda ikke har sett den; de aller fleste kjenner denne historien og vet hvordan den ender. La meg like godt si det med en gang, dette kunne bare gjøres av tyskerne selv. En Hollywood-figur med California-dialekt ville ødelagt hele historien, selv om han hadde liknet Hitler som en en-egget tvilling. Bruno Ganz i rollen som Hitler var ikke utseendemessig noen direkte match, han så minst ti år eldre ut enn originalen (Hitler døde 56 år gammel) og hadde for markert ansikt. Men hvilken skuespillerprestasjon... Useendemessig var det avvik mellom originalene og skuespillerne i så stor grad at jeg måtte følge ekstra godt med for å «kjenne igjen» aktørene. Keitl liknet litt, Speer også, men selveste edderkoppen i denne dårekisten, Martin Borman var fullstendig anonym. Jeg ville likt å se, eller i det minste fått beskrevet forholdet mellom Goebbles, Göhring og Bormann gjennom en «voiceover», da disses innbyrdes kamp om Hitlers gunst var av betydning for «miljøet» i bunkeren. Jeg tror imidlertid at Oliver Hirschbiegel har gjort et ærlig forsøk på gjenfortelle historien så korrekt som mulig. Jeg sitter allikevel igjen med inntrykket av at det meste er tatt etter Traudl Junges erindring, for de militærtekniske detaljene er knapt beskrevet i det hele tatt, bortsett fra noen få kommentarer over et kart over Berlin. Og at det stadig var på nippet til håndgemeng mellom Guderian og Hitler pga. militærtekniske uovernenstemmelser var også forbigått i filmen. Derfor burde kanskje historien startet i februar, etter Jalta-konferansen. Da ville vi også fått reaksjonen på Dresden, og ikke minst stemningsskiftet etter nyheten om Roosevelts død 12 april s.å. Not that it matters. En scene jeg gjerne kunne vært foruten, var når Magda Goebbles forgifter sine seks barn, for deretter å sette seg ved bordet med en kortstokk for å legge kabal. Derfor irriterte det meg (jaggu gjorde det det) når kameraet vendte seg bort i det hun skytes, slik at jeg ikke kunne nyte synet av henrettelsen. Og her «bommer» forøvrig filmskaperen totalt; Josef og Magda Goebbles endte sine liv opp mot Rikskanseliet murvegg, bare noen skritt fra inngangen. De beordret en SS-mann til å skyte seg, og ikke slik som beskrevet i filmen, hvor Goebbles avliver sin kone og setter seg selv en kule for pannen etterpå. DOLingene hater lange innlegg, så jeg skal runde av med noen tanker omkring nødvendigheten av å lage en slik film. Særlig når man mistenker filmskaperen for å tegne et menneskelig bilde av despoten. Vi foretrekker å sette nazismen, Hitler og hans henchmen i en slags monter, slik at avstanden til dette ikke gir rom for mulighet til å føle annet enn hat og forakt. Vi trenger ikke noe flerdimensjonalt bilde av denne tyrannen, Hitler var ikke noe menneske, han var selve Satan. Så spør du kanskje, er filmen en trussel mot det bildet og den oppfatningen jeg har av Hitler? Nei, det tviler jeg på. Jeg tror heller ikke dette forandrer synet på nazismen, snarere tvert imot. Dette var et usminket bilde av krigens ansikt, hvordan menneskelig stormannsgalskap og vanstyre kan avstedkomme ufattelige ødeleggelser og lidelser. Og dette var sågar FØR atombomben. Hvilken apokalypse ville vel ikke Hitler gitt oss hvis han hadde lykkes med _det_ «prosjektet»? - Mr Kahn 0 Siter
cecily Skrevet 20. februar 2005 Skrevet 20. februar 2005 Fortjente filmen terningkast seks? Det lurer jeg på etter å ha lest ditt lange innlegg, som dog hadde godt med avsnitt. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Skrevet 20. februar 2005 Fortjente filmen terningkast seks? Det lurer jeg på etter å ha lest ditt lange innlegg, som dog hadde godt med avsnitt. «-Fortjente filmen terningkast seks?-»...spør du. Hvis jeg skulle svare for min egen samlede objektive vurdering av filmen, så må svaret bli - nei! Ut fra en subjektivt - ja, så absolutt! Men allikevel, å komme nærmere sekseren enn dette skal godt gjøres. Den får fratrekk for en del unøyaktigheter vedr. historiske detaljer, og ikke minst for den manglende beskrivelsen av persongalleriet i bunkeren, noe som en film i denne budsjettklassen kunne løst med en voiceover. Selv for de som er fortrolig med både historien og det tyske språket, forblir mange av Hitlers henchmen LITT for anonyme. For en (krigs)historiefrik som jeg blir frau Junges versjon litt blodløs, om jeg får bruke den metaforen. Filmen er godt håndtverk, og det gledet meg at såpass mange av den yngre garden var å se i en fullstappet sal i går aften. 0 Siter
cecily Skrevet 20. februar 2005 Skrevet 20. februar 2005 «-Fortjente filmen terningkast seks?-»...spør du. Hvis jeg skulle svare for min egen samlede objektive vurdering av filmen, så må svaret bli - nei! Ut fra en subjektivt - ja, så absolutt! Men allikevel, å komme nærmere sekseren enn dette skal godt gjøres. Den får fratrekk for en del unøyaktigheter vedr. historiske detaljer, og ikke minst for den manglende beskrivelsen av persongalleriet i bunkeren, noe som en film i denne budsjettklassen kunne løst med en voiceover. Selv for de som er fortrolig med både historien og det tyske språket, forblir mange av Hitlers henchmen LITT for anonyme. For en (krigs)historiefrik som jeg blir frau Junges versjon litt blodløs, om jeg får bruke den metaforen. Filmen er godt håndtverk, og det gledet meg at såpass mange av den yngre garden var å se i en fullstappet sal i går aften. Aha, jeg har tenkt å se den, nemlig. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Skrevet 20. februar 2005 Aha, jeg har tenkt å se den, nemlig. Gjør det. Kunne tenke meg å høre hva andre synes også. 0 Siter
flisa Skrevet 20. februar 2005 Skrevet 20. februar 2005 Aha, jeg har tenkt å se den, nemlig. Jeg ble med han, under tvil - men angrer absolutt IKKE på at jeg gikk. Selv om jeg i ung alder leste hele historien, så ble det helt anderledes å se det - og særlig at de snakket tysk. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 20. februar 2005 Skrevet 20. februar 2005 Jeg har sett filmen, og synes den var bra. Noen er opprørt over at en filmskaper har framstilt Hitler som et menneske, eller i hvertfall en person med menneskelige trekk. Men hva mener folk egentlig at han var? En orangutang? Jeg synes egentlig det er urovekkende at nazismen ellers fremstilles som noe umenneskelig, at nazistene var en slagt utenomjordiske monstervesener uten menneskelige trekk. Hvis folk ikke får lov til å antyde at nazister var vanlige mennesker og at nazisme er noe som selv intelligente og sympatiske mennesker kan overbevises til å tro på, hvordan skal man da ha håp om at liknende tilstander ikke oppstår igjen? Jeg har ingen problemer med at Hitler ble fremstilt som "menneske". 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Skrevet 20. februar 2005 Jeg har sett filmen, og synes den var bra. Noen er opprørt over at en filmskaper har framstilt Hitler som et menneske, eller i hvertfall en person med menneskelige trekk. Men hva mener folk egentlig at han var? En orangutang? Jeg synes egentlig det er urovekkende at nazismen ellers fremstilles som noe umenneskelig, at nazistene var en slagt utenomjordiske monstervesener uten menneskelige trekk. Hvis folk ikke får lov til å antyde at nazister var vanlige mennesker og at nazisme er noe som selv intelligente og sympatiske mennesker kan overbevises til å tro på, hvordan skal man da ha håp om at liknende tilstander ikke oppstår igjen? Jeg har ingen problemer med at Hitler ble fremstilt som "menneske". «-Hvis folk ikke får lov til å antyde at nazister var vanlige mennesker og at nazisme er noe som selv intelligente og sympatiske mennesker kan overbevises til å tro på, hvordan skal man da ha håp om at liknende tilstander ikke oppstår igjen?-» Det var akkurat det resonnementet jeg ventet på. Takk skal du ha. Dessverre blir vi ikke kvitt tyrannene, fordi de skifter hâm og blir - menneskelige. Nå marsjerer de igjen - fortsatt i takt, men uten våpen, de har byttet ut geværet med en fakkel. Dra av dem fredsmaskene og glorien, kle av dem den politisk korrekte kappen som de stadig snur rundt seg, så vil du se mark og forråtnelse krype frem. Manns minne er kort! 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 20. februar 2005 Skrevet 20. februar 2005 «-Hvis folk ikke får lov til å antyde at nazister var vanlige mennesker og at nazisme er noe som selv intelligente og sympatiske mennesker kan overbevises til å tro på, hvordan skal man da ha håp om at liknende tilstander ikke oppstår igjen?-» Det var akkurat det resonnementet jeg ventet på. Takk skal du ha. Dessverre blir vi ikke kvitt tyrannene, fordi de skifter hâm og blir - menneskelige. Nå marsjerer de igjen - fortsatt i takt, men uten våpen, de har byttet ut geværet med en fakkel. Dra av dem fredsmaskene og glorien, kle av dem den politisk korrekte kappen som de stadig snur rundt seg, så vil du se mark og forråtnelse krype frem. Manns minne er kort! Jeg vet ikke hvem du sikter til, og jeg vet heller ikke om jeg orker en diskusjon om dette. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Skrevet 21. februar 2005 Jeg vet ikke hvem du sikter til, og jeg vet heller ikke om jeg orker en diskusjon om dette. Jeg tror du vet utmerket godt hvem jeg sikter til, men jeg respekterer din avgjørelse om ikke å ta den debatten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.