Gå til innhold

Hvor mye tjener en lærling?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Hvor mye tjener en lærling i butikk?

Er det fastsatt beløp eller er det individuelt?

Gjest Butikkdamen
Skrevet

Tror hun som var butikklærling i butikken jeg jobbet, tjente ca 33 kr timen. Men dette er et par år siden nå.

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Tror hun som var butikklærling i butikken jeg jobbet, tjente ca 33 kr timen. Men dette er et par år siden nå.

33,- timen?! Er det mulig?!

Gjest Butikkdamen.
Skrevet

Ja. Det var hvertfall et sted mellom 30 og 40 kr. Regnet meg frem til at dette var i 2001. Hun gikk på Salg og Service, eller hva det heter.

Skrevet

Man skal ha det samme som en fagarbeider. Men man får 1 årslønn i løpet av de 2 årene man er lærling. De fleste fordeler dette på følgende måte: 1.halvår: 30% av full fagarbeiderlønn, 2.halvår, 40%, 3.halvår 50% og siste halvår 80%. Men man kan også få 50% hele perioden.

Skrevet

33 kroner timen er høyt betalt for å få utdannelse. De fleste må betale for å få utdannelsen sin.

Gjest Butikkdamen
Skrevet

Man skal ha det samme som en fagarbeider. Men man får 1 årslønn i løpet av de 2 årene man er lærling. De fleste fordeler dette på følgende måte: 1.halvår: 30% av full fagarbeiderlønn, 2.halvår, 40%, 3.halvår 50% og siste halvår 80%. Men man kan også få 50% hele perioden.

Jepp, da kan det stemme med de 30-40 kr. Jeg var bare der første halvåret hun jobbet.

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Hvor mye tjener en fagarbeider i butikk da?

Kan man få stipend ( er 34 år)?

Skattefradrag?

Skrevet

Skattefradrag?

"Hvor mye tjener en fagarbeider i butikk da?"

Vet ikke.

"Kan man få stipend ( er 34 år)?"

De periodene du ikke tjener over grensa så. De jeg kjenner som har fått stipend har bare fått det første eller de to første halvårene.

"Skattefradrag?"

Aner ikke.

Skrevet

Skattefradrag?

Som fagarbeider i barne&ungdom er minste fagarbeiderlønn 113,80 pr time. så får du 30% av det første halvår.

Dette blir sånn ca 33 kroner pr time første halvår.

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Ja. Det var hvertfall et sted mellom 30 og 40 kr. Regnet meg frem til at dette var i 2001. Hun gikk på Salg og Service, eller hva det heter.

Fant dette:

"Lønna til en lærling regnes ut etter en nyutdannet fagarbeiders lønn:

fra 0 til 6 mnd. 30%

fra 6 til 12 mnd. 40%

fra 12 til 18 mnd. 50%

fra 18 - 24 mnd. 80%

Timelønna for en nyutdannet (butikk-) fagarbeider (i privat sektor) er i dag kr. 123,24."

Blir heldigvis litt mer enn 33,-

Gjest Butikkdamen
Skrevet

Fant dette:

fra 0 til 6 mnd. 30%

fra 6 til 12 mnd. 40%

fra 12 til 18 mnd. 50%

fra 18 - 24 mnd. 80%

Timelønna for en nyutdannet (butikk-) fagarbeider (i privat sektor) er i dag kr. 123,24."

30% av 123 kr er ikke så fryktelig mye mer enn 33 kr :) Noe sånn som 37 kr kanskje.

Så i begynnelsen er det et sted mellom 30 og 40 kr. :)

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

30% av 123 kr er ikke så fryktelig mye mer enn 33 kr :) Noe sånn som 37 kr kanskje.

Så i begynnelsen er det et sted mellom 30 og 40 kr. :)

Jo da, men i og med at man kan få 50% gjennom hele perioden istedet, så blir det adskillig mer;)

Gjest Butikkdamen
Skrevet

Jo da, men i og med at man kan få 50% gjennom hele perioden istedet, så blir det adskillig mer;)

Da må du finne en butikk som går med på den ordningen først, og det tror jeg ikke er bare bare. I og med at lærlingene blir gitt lite ansvar i begynnelsen og krever mye oppfølging, får de også lite betalt i begynnelsen. Men du kan jo være heldig med lærestedet, da.

Skrevet

Fant dette:

fra 0 til 6 mnd. 30%

fra 6 til 12 mnd. 40%

fra 12 til 18 mnd. 50%

fra 18 - 24 mnd. 80%

Pga et eller annet med noe pensjonspoeng greier (tror jeg det var) fikk jeg 35% et helt år istedet for 30 og 40 i et år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...