Gå til innhold

hvorfor skal det være så trøblete å få tak i lege når man er på sykehus?

Anbefalte innlegg

Gjest forskrekket over helsesystemet
Skrevet

var på sykehus for noen uker siden. Da jeg fikk sterke smerter og ingenting hjalp så var det nærmest umulig å få tak i en lege. "nei, legen han er i nordmarka" fikk jeg høre. Og de andre opererer. Kanskje jeg kunne få legetilsyn om ca 3 timer. heldigvis avtok de sterke smertene i løpet av natta, men da hadde det allerede gått 6 timer med uutholdelig smerter.

Min sengekamerat fikk heller ikke legetilsyn da hun var så uheldig å få store smerter utenfor legevisitten om morningen. først da hun svimte av pga hyperventilering den andre dagen, klarte de til slutt å få tak i en lege til henne som sendte henne til røntgen

ganske så ironisk at man ikke kan få ta i en lege når man befinner seg på en kirurgisk sengepost!!. Eller er det sykepleierne som er redde for å bry legene?

Lurer på om jeg hadde fått raskere hjelp om jeg hadde skrevet meg ut og dratt til legevakt i sentrum i stedenfor. Eller å skrive meg ut og heller legge meg inn på akuttposten istedenfor

hvor er legene på sykehusene?

Er det slik det skal være på et sykehus?

eller er dette maks uflaks?

Skrevet

Desverre er det ikke maks uflaks.. Man får snakke med legen fem min om morran, man får visst passe på å få vondt da!

Uff... er helt oppgitt over dette sjøl. Har vært mye på sykehus..

Synes også det tar altfor lang tid før det kommer en sykepleier når man drar i snora om natta. En gang måtte jeg ha en senil gammel dame hos meg midt på natta i 15 minutter, og da lå jeg på isolat! Hun hadde gått feil stakkars...

Gjest hjelp å få
Skrevet

Opplevde dette selv.

Utrolig at det skal være sånn.

Jeg ringte etterhvert en venn, som hentet meg, og kjørte meg til legevakta. he he. utrolig. Var nødt til å dra ut av sykehuset for å få hjelp.

Helsenorge på sitt beste.

Skrevet

Det er bare slik det er. Jeg har vært 3 uker på sykehuset og ikke sett noe annet enn en "lærling". Jeg visste mer enn ham.

Gjest forskrekket over helsevesenet
Skrevet

Desverre er det ikke maks uflaks.. Man får snakke med legen fem min om morran, man får visst passe på å få vondt da!

Uff... er helt oppgitt over dette sjøl. Har vært mye på sykehus..

Synes også det tar altfor lang tid før det kommer en sykepleier når man drar i snora om natta. En gang måtte jeg ha en senil gammel dame hos meg midt på natta i 15 minutter, og da lå jeg på isolat! Hun hadde gått feil stakkars...

apropos ringing i snora.. jeg opplevde å få kjeft fordi jeg ringte i snora pga noe jeg i følge sykepleieren ikke trengte å ringe i snora for. Jeg kunne heller gå å finne en sykepleier eller henvende meg på vakrommet istedenfor.

har nok fått et stempel som "hu som trekker i snora hele tida" på den sengeposten der, hvor jeg har vært noen ganger.

jada..

Gjest de sliter og roter rundt
Skrevet

Leger og annet helsepersonell jeg har snakket med, bekrefter at det er til dels kaotisk ved norske sykehus. Det skyldes flere ting, men en av tingene som ble trukket fram handler om at i dag er ikke pasienter og pårørende "fornøyde" med behandling i seg selv. Folk har gradvis og rettmessig blitt klar over at det er mulig å kreve og få feks informasjon, bli snakket med osv. Dette tar tid.

Ellers har jeg nettopp hatt befatning med sykehus, og kan bekrefte at de mest idiotiske tingene foregikk på avdelingen: Pasienten fikk middag når det skulle fastes, avlevert urinprøve ble tilfeldigvis funnet på en krakk ute i korridoren, journalen var full av merkverdige feil og notater (utenlandsk lege som ikke behersket norsk) som førte til ubegripelige og skremmende haste-undersøkelser (røntgent og UL), manglende opplysninger av svært vesentlig betydning for pårørende, mat som aldri ble servert til pasienter med viktig matbehov. I det hele tatt. Det var mest flaks at pasientene kom seg derfra med helsa noenlunde i behold.

Gjest en som har prøvd det
Skrevet

På natten er det vanligvis bare 1-2 leger tilstede på en kirurgisk avdeling med 60-80 senger.

Mye av tiden går med til operasjone, mottak av pasienter og mye arbeid i poliklinikken med brudd, sår, skader og andre småkirurgiting.

Skrevet

apropos ringing i snora.. jeg opplevde å få kjeft fordi jeg ringte i snora pga noe jeg i følge sykepleieren ikke trengte å ringe i snora for. Jeg kunne heller gå å finne en sykepleier eller henvende meg på vakrommet istedenfor.

har nok fått et stempel som "hu som trekker i snora hele tida" på den sengeposten der, hvor jeg har vært noen ganger.

jada..

Men, hvis du kan gå, og hvis du kan gjøre det uten særlig besvær, og du feks vil ha et glass saft (som ofte står fremme i gangen), hvorfor kan du ikke hente det selv?

Nå sier jeg ikke at dine anliggender gjaldt saft, altså, men det er jo et tankekors at dere som klager over at det tar for lang tid før noen kommer når dere ringer i ringesnora, nermest _forlanger_ at pleiepersonalet skal infinne seg ved sengekanten _umiddelbart_ (for småting).

Hvis alle pasientene tenker sånn, er det jo ikke rart at ting tar tid!

Synes det er greit at personalet sier i fra om hva pasienten kan forvente, og hva de kan ordne på egenhånd.

Skrevet

Nei, tror ikke det er maks uflaks. Det er sånn det er noen steder... :o/

Vet at det på feks medisinske avdelinger (sen kveld/natt) er en bakvakt (kompetent, overlege typ) + evt 2-3 forvakter (turnuskandidater, eller yngre leger). Bakvakta har ofte sovende vakt, de 2-3 andre er ofte opptatt i akuttmottaket, eller med dævvsjuke pasienter ellers på huset.

Ikke uvanlig at det på dagtid er en lege pr 20 pasienter, i tillegg skal de gjøre papirarbeid, legevisitt, ta seg av studenter osv.

Har opplevd at en pasient med hjerteinfarkt måtte vente 40 minutter før h*n fikk legetilsyn på sykehuspost, fordi legen var opptatt. I det tilfellet hadde det gått fortere å _ikke_ være innlagt, men bo 10 minutter unna, ringe 113, bli hentet av ambulanse, og bli kjørt dirkete til hjerteovervåkning.

Og det ER helt sykt, og jeg forstår ikke vhordan myndighetene ikke tar tak i dette, og innser at med litt mer ressurser hadde helsevesenet blitt MYE mer kostnadseffektivt på sikt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...