Gå til innhold

Gruer meg til å dra hjem..

Anbefalte innlegg

Gjest flau datter
Skrevet

Du synes det er nedverdigende å be dine foreldre om økonomisk hjelp?

Det er da for pokker langt mer nedverdigende å stjele penger fra din fars konto! Ja, for det er nettopp det det er- stjeling! Det er revnende likegyldig om du har tatt 17,- eller 1700,-, et grovt brudd på tilliten er det like fullt, og noe du burde være voksen nok til å la være med!

Og kom ikke til meg og klag over dårlig økonomi- jeg har selv vært i akkurat samme situsajon som deg. med omtrent det samme utbetalt og i husleie. Jeg skal ikke late som om det var enkelt, men jeg klarte meg da! Og om det virkelig knep spurte jeg heller mine foreldre- evt ønsket meg ting jeg trengte og penger i gave- det ville ALDRI falt med inn å stjele fra dem på den måten.

Du MÅ heller ikke gå på byen hver helg, spise ute eller kjøpe de dyreste klærne- ærlig talt, hvis du ikke kan lære deg å avstå fra enkelte ting/spare/tenke økonomisk- ja da vil du få problemer i det virkelige liv.

Bli voksen- det er mange som må klare seg på det samme som deg- ja til og med enda mindre, men de stjeler ikke penger fra sine nærmeste for det!

Hvis du har så vanskelig for å klare deg får du se å skaffe deg en jobb istedetfor å snylte på andre! Makan!

Og til sist- hvis du bare ønsker "jatte-med-svar", ja da har du kommet til feil forum. Her må du forvente at folk sier det de mener, og du kan ikke for alvor forlange at folk skal dulle med deg. Hvis du ikke ønsker ærlige svar kan du la være å skrive innlegg- beklager, men det mener jeg..

Ja, ser poengene dine. Får jeg bare si en minste ting; jeg har ikke spist ute siden november og siste klesinnkjøp var på H&M etter jul og var ikke på mer enn 500 kr (undertøy+vinterkåpe). Fikk strømregning på 1600, og måtte betale dyrt tannlegebesøk. det var det som satte strek i regninga. Hadde etter betalte regninger ikke et rødt øre igjen til mat eller busskort. Jeg har dessuten glutenallergi og er vegetarianer og kan ikke leve på grandis.

Ikke tro at jeg overførte penger til nye jeans, liksom. Sånn er jeg ikke, uansett hva dere måtte tro.

Skrevet

Jeg er fulltidsstudent og dette semesteret tar jeg 5 forskjellige fag med tilsammen 45 poeng, og skulle du ha noen som helst innsikt i studering vet du at det er mye og krever mye tid. All min tid, for å si det slik. Jeg tar dessuten fagene på to forskjellige skoler og er avhengig av flersonebusskort. Det går reisepenger for min del også siden min hjemkommune ligger 3 timer med tog unna og jeg ikke får ekstra reisestøtte.3 timer er nok til at det blir dyrt å reise hjem, men så nære at jeg vil reise så ofte jeg kan.

Igjen kommer du med unnskyldninger. Det finnes ingen unnskyldning for å ta penger fra noensomhelst uten å spørre om lov- som før sagt er din fars økonomi revnende likegyldig- du har uansett begått et grovt tillitsbrudd.

Som de fleste foreldre vil han nok, selv om han blir veldig skuffet, tilgi deg, selv om han kanskje ikke lar deg disponere hans konto lenger.

Det lureste du gjør er å tilstå uten alle de tåpelige unnskyldningene du kommer med her- det gjør bare saken verre, dessuten viser det ikke ordentlig anger.

Og som før sagt- det er mange som har det som deg. Jeg har selv hatt skandaløst dårlig råd, men det ville ikke i mine villeste fantasier falle meg inn å ta penger fra noensomhelst- aller minst mine kjære foreldre.

Jeg sørget for å skaffe meg en jobb der jeg jobbet 2 kvelder i uka- lite nok til at jeg likevel fikk tid til å studere. Jeg lot være å fly på byen hver helg- hadde jeg behov for å gjøre noe med venner inviterte jeg dem heller til en spleisekveld/tv-kveld/sladrekveld hjemme hos meg slik at det ikke ble så dyrt.

Jeg spiste nudler, ris og spaghetti en stund.

Hardt, javel, men det gikk. Slutt å være så kresen/bortskjemt!

Og de gangene jeg så at det virkelig ikke gikk, spurte foreldrene mine om hjelp. Selv om det var litt ekkelt, var det bedre enn å stjele fra dem. En gang det var virkelig ille ba jeg min mor om å LÅNE penger av henne. Denne summen betaler jeg tilbake nå som jeg har fast jobb.

Og som dine foreldre sikkert gjør, hjelper mine så gjerne- jeg har til gode å møte "normale" foreldre med vettet i behold som ikke gladelig hjelper sine barn om de trenger det.

Så tilstå og betal tilbake alt, begynn å tenke økonomisk, og SPØR heller neste gang du evt trenger penger.

Gjest javel javel
Skrevet

Du har oppført deg som en bortskjemt drittunge, og da må du tåle at noen sier det til deg.

Du kan da ikke mene at vi skal trøste deg?

Dette er et realt tillitsbrudd, og da spiller det ingen rolle om far har stinn konto!

Kan ikke skjønne hvordan du kan ha tilgang til din fars konto, og forhåpentligvis har du ikke det heretter.

Nei, du får reise hjem, og stå for det du har gjort.

(Men på den annen side, så får jeg en følelse av at du tuller....?)

La nå jentungen være i fred... typisk DOL'ere å være dobbeltmoralske. Tar jeg ikke helt feil så letter det deres egen samvittighet nå å rakke ned på henne som allerede vet hun har gjort noe galt. Og ingen tør med eget nick å innrømme at de kunne vært i stand til å gjøre noe lignende selv.

Jaja. Jeg er ikke overrasket.

Til flau datter: du burde ta kontakt med banken din og få økonomisk rådgivning. La dem hjelpe deg med å sette opp budsjett. Har du ikke råd til å studere 5 fag kan det hende du må vurdere å trekke deg fra noen, så du kan ha råd til å ta deg en jobb. Når det gjelder faren din vil han helt sikkert tilgi deg over tid, men ligg lavt og vis at du er flau. Ikke prøv deg med noe "jeg hadde rett til å gjøre det gjorde" for det hadde du ikke. Og det vet du jo.

Klem til deg

Skrevet

Ok, skjønner hva du mener. Skal prøve så godt jeg kan å ikke unnskylde meg. Følte det bare var rikig i denne tråden fordi jeg følte jeg måtte forsvare meg selv, kanskje tåpelige håpløse forsøk på å rettferdiggjøre det dumme jeg har gjort. Skal legge meg flat.

Jeg har allerede fått meg sommerjobb og det vet jeg vil rette opp litt ihvertfall. Takk for fint svar.

Flott at du har skaffet deg sommerjobb iallefall..

Se om du ikke kan få "presset" inn en liten deltidsjobb også- kanskje en slik jeg hadde- en intervjujobb, der jeg selv bestemte hvor mye jeg ville jobbe.

evt tlf. ssalg. Med dårlig råd kan man ikke være kresen..

Lykke til:)

Gjest du gjør det igjen
Skrevet

Ja, ser poengene dine. Får jeg bare si en minste ting; jeg har ikke spist ute siden november og siste klesinnkjøp var på H&M etter jul og var ikke på mer enn 500 kr (undertøy+vinterkåpe). Fikk strømregning på 1600, og måtte betale dyrt tannlegebesøk. det var det som satte strek i regninga. Hadde etter betalte regninger ikke et rødt øre igjen til mat eller busskort. Jeg har dessuten glutenallergi og er vegetarianer og kan ikke leve på grandis.

Ikke tro at jeg overførte penger til nye jeans, liksom. Sånn er jeg ikke, uansett hva dere måtte tro.

Nå gjør du det igjen..

Alle har utgifter til strøm, tannlege osv.

Jeg hadde blitt ekstremt mye sintere og mer lei meg hvis du hadde kommet med disse unskyldingene, hvis jeg var faren din. Da virker det litt som om du synes du hadde en grunn til å stjele..

Det er like ille uansettt hva du brukte pengene på, kanskje enda mer ille når du brukte det på ting du kunne ha bedt om hjelp / avbetaling / forskudd på lån/stipend for (som tannlege), enn om det var på tøys og tull. Da hadde du ihvertfall hatt en grunn til å ikke kunne spørre om hjelp.

Når du drar frem busskort, glutenintolleranse, tannlege og strøm, virker det som om du rettferdiggjør noe av det du har stjålet. Det er det som er utilgivelig.

Skrevet

Selvfølgelig er det et tillitsbrudd. Hvorfor kunne du ikke bare spurt om å få noen kroner hvis du var blakk?

En annen sak er at faren din ikke er helt i vater som lar deg ha fri tilgang til kontoen hans.

Skrevet

Hadde jeg vært din far, hadde jeg tatt en ringerunde til det som var av forretninger i nærheten av ditt studiested/bosted, og skaffet deg en deltidsjobb.

Eventuelt sendt deg på runden med å spørre om dette før jeg selv hadde ringt rundt og spurt.

Hadde nok ikke kjeftet på deg når jeg kom hjem - men hadde tatt en lang prat med deg om livets realiteter, ærlighet, moral og etikk.

Trolig ville jeg også sagt at jeg hadde skammet meg over den slette moralen du her har utvist.

Skrevet

Du må nok regne med en skjennepreken fra faren din. Vi har nok alle gjort ting vi har skammet oss over, jeg er ikke noe prakteksemplar så det er sagt. Men jeg håper selvsagt at du har lært noe av dette, og aldri gjør det igjen.

Vær glad hvis han kjefter deg huden full og er skuffet over deg en stund. Det viser at han er glad i deg. Han vil nok tilgi deg med tid og stunder

Gjest '!-o-!'
Skrevet

En annen ting...jeg har ikke loppet faren min for spenn! Han tjener bra og har en fet sparekonto, bare så det er sagt

Men det er *hans* penger, som *han* har tjent. At han i dine øyne har rikelig med penger gir deg ikke større rett til å stjele fra ham enn om han tjente middels og ikke hadde noen sparekonto.

Og den tilliten du har brudt ved å stjele fra ham når han tydeligvis har latt deg få tilgang til kontoen har du i alle fall ikke gjort deg fortjent til! Du har sannelig grunn til å skamme deg, mye mer enn jeg tror du fatter.

Gjest tonjeanette
Skrevet

Ja. Selvfølgelig skal det ikke gjenta seg. Har ikke tenkt på annet siden jeg overførte pengene sist gang og kunne aldri aldri aldri gjort det igjen. Stakkars pappan min, han er jo bare snill :(

Snakk med faren din du, så skal du se at det fikser seg.Verden går ikke under selv om du har trått litt feil.

Skrevet

Jeg er glad du ikke er faren min. Har du selv vært student i fremmed by og levd på 6000 i måneden med en husleie på 3500? Mat koster, sosialt liv koster, busskort koster, strøm koster, mobil koster, hygiene koster.

Selvfølgelig skal jeg betale tilbake pengene så fort jeg kan. Men jeg tror ærlig talt at foreldra mine vil at jeg skal komme hjem før den tid.

Uansett, jeg er ikke noen Paris Hilton in spe, det synes jeg at det er urettferdig at du legger det på meg.

Jeg vet jeg har gjort noe veldig veldig dumt og trengte ærlig talt ikke slike "skam deg, din bortskjemte drittunge"-meldinger, men beroligende meldinger om at det kommer til å gå bra til slutt. Det er faen ikke enkelt. Ingen som hadde gjort som meg, dersom de hadde hatt tilgang til farens konto, og hadde selv hatt tomt kjøleskap på andre uka og 300 minus på kontoen? jeg var lei av og spørre om penger, syntes det var nedverdigene og i svake øyeblikk var jeg så dum at jeg trodde dette var bedre. Så feil kan man jo ta, og samvittigheten min har gnagd siden.

Jeg har vært student i fremmed by i mange år, og endte aldri opp med å stjele penger fra foreldrene mine.

Jeg fikk meg ekstrajobb - og av og til, i spesielle tilfeller, fikk jeg hjelp hjemmefra.

Gjest polyneser
Skrevet

Jeg er glad du ikke er faren min. Har du selv vært student i fremmed by og levd på 6000 i måneden med en husleie på 3500? Mat koster, sosialt liv koster, busskort koster, strøm koster, mobil koster, hygiene koster.

Selvfølgelig skal jeg betale tilbake pengene så fort jeg kan. Men jeg tror ærlig talt at foreldra mine vil at jeg skal komme hjem før den tid.

Uansett, jeg er ikke noen Paris Hilton in spe, det synes jeg at det er urettferdig at du legger det på meg.

Jeg vet jeg har gjort noe veldig veldig dumt og trengte ærlig talt ikke slike "skam deg, din bortskjemte drittunge"-meldinger, men beroligende meldinger om at det kommer til å gå bra til slutt. Det er faen ikke enkelt. Ingen som hadde gjort som meg, dersom de hadde hatt tilgang til farens konto, og hadde selv hatt tomt kjøleskap på andre uka og 300 minus på kontoen? jeg var lei av og spørre om penger, syntes det var nedverdigene og i svake øyeblikk var jeg så dum at jeg trodde dette var bedre. Så feil kan man jo ta, og samvittigheten min har gnagd siden.

Du synes det er nedverdigende å spørre foreldrene dine om penger?? Men å stjele dem er selvfølgelig mye bedre?? Ehhh, skjønner ikke helt logikken her jeg! Og dropp unnskyldningene, du har stjålet penger fra faren din og får bare ta konsekvensene av det!

Skrevet

Ser du er blitt satt på plass av alle her, og jeg er enig med dem. Be uforbeholdent om unnskyldning, og si at du skal betale pengene tilbake , seinest i sommer, når du har fått sommerjobb.

Da jeg og mannen min studerte (begynnelsen av 90-tallet), spiste vi semuljegrynsgrøt 2-3 ganger i uka. Det kostet ikke mer enn 10-12 kr for en liter melk og litt gryn... Ja, vi ble lei det, men greit nok.

Vi plukket jordbær og bringebær og blåbær hver sommer og laget syltetøy, og hadde stort sett ost og syltetøy til pålegg. Av og til noe kjøttpålegg. Vi spiste ute én gang i året - på bryllupsdagen. Mannen m,in jobbet tredje hver helg, og jeg hadde litt ekstrajobbing som lærervikar av og til. Det er fullt mulig å spare penger mens en studerer!

Gjest Moderator
Skrevet

La nå jentungen være i fred... typisk DOL'ere å være dobbeltmoralske. Tar jeg ikke helt feil så letter det deres egen samvittighet nå å rakke ned på henne som allerede vet hun har gjort noe galt. Og ingen tør med eget nick å innrømme at de kunne vært i stand til å gjøre noe lignende selv.

Jaja. Jeg er ikke overrasket.

Til flau datter: du burde ta kontakt med banken din og få økonomisk rådgivning. La dem hjelpe deg med å sette opp budsjett. Har du ikke råd til å studere 5 fag kan det hende du må vurdere å trekke deg fra noen, så du kan ha råd til å ta deg en jobb. Når det gjelder faren din vil han helt sikkert tilgi deg over tid, men ligg lavt og vis at du er flau. Ikke prøv deg med noe "jeg hadde rett til å gjøre det gjorde" for det hadde du ikke. Og det vet du jo.

Klem til deg

Når man skriver støtteinnlegg til seg selv, bør det skje under samme nicket som hovedinnlegget.

Skrevet

Når man skriver støtteinnlegg til seg selv, bør det skje under samme nicket som hovedinnlegget.

*humre*

Huff... hehe.. ikke bare "flau datter" nå kanskje... *ler*

Skrevet

*knis*

Dritbra, webmaster!

Når man har så dårlige argumenter at man må skrive støttesvar til seg selv under et annet nick for liksom å "bevise" at en har rett- ja da sier det mer om mangelen på gode argumenter.

Patetisk!

Godt webmaster følger med!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...