Gå til innhold

Vikepliktsregler på søndagstur

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste byene i vårt vakre land er velsignet med flott bymark med stier og turveier. Slik også den byen jeg bor i.

Og turområdene blir flittig benyttet, særlig på søndager.

Da er løypene fylt opp med barnevogner, sykler, hunder, turgåere og løpere. Dette er selvsagt positivt.

Men av og til kan det rett og slett bli problematisk for meg som løper å komme forbi, når fire venninner går arm i arm i bredden og skravler så høyt at de ikke enser at noen står og stanger bakfra. De beslaglegger altså hele bredden, og det er ikke alltid det går an å stikke inn i skogen for å komme forbi.

En annen variant er 2-3 barnevogner i bredden, eller 2 barnevogner og et eldre søsken på sykkel, alle i bredden.

Er det da uhøflig å rope "løype" eller noe slikt?

Ved møtende trafikk går det stort sett greit, selvom mange ikke gjør mine til å slippe fram løpere som kommer susende. Men da er det mye lettere fordi vi har øyenkontakt.

Det ser ut til å være mange som foretrekker å fordele hele familien eller hele vennekretsenn i bredden når de går tur. Sikkert koselig det, men litt upraktisk for møtende og passerende trafikk, enten dette er syklister eller løpere.

Små unger som nettopp har lært å sykle er jo ikke så gode på presisjonsssykling heller.

Det høres kanskje ut som om jeg overdriver når jeg beskriver "trafikktettheten", men det gjør jeg ikke. Turområdene er kjempepopulære, og det kan ofte være vanskelig å få parkeringsplass til bilen.

Jeg noterer meg for øvrig med glede at søndagsturen fortsatt står sterkt i så mange familier. En flott tradisjon.

Skrevet

veit akkuratt hva du mener... Hygglig at folk går tur, men man kan ikke bruke hele veien alene... hadde det problemet da vi sykla mye. da hadde jeg en bjelle som jeg bjella desperat med, den var ganske høy, så folk hoppa til siden.. hehe... Dette var på sykkel/gang-veier i skogen..

Er ikke bare søndager og i kogen dette er et problem. På Grûnerløkka går mammaer med vogn to i bredden og okkuperer hele fortauet, og da blir man pressa ut i veien.. irriterende.

Skrevet

veit akkuratt hva du mener... Hygglig at folk går tur, men man kan ikke bruke hele veien alene... hadde det problemet da vi sykla mye. da hadde jeg en bjelle som jeg bjella desperat med, den var ganske høy, så folk hoppa til siden.. hehe... Dette var på sykkel/gang-veier i skogen..

Er ikke bare søndager og i kogen dette er et problem. På Grûnerløkka går mammaer med vogn to i bredden og okkuperer hele fortauet, og da blir man pressa ut i veien.. irriterende.

Det er bra irriterende med folk som "eier" hele veien, ja. Og jeg kan tenke meg at det er enda verre når man sykler. Da er man jo ekstra redd for å komme borti noen, og det er ergerlig hvis man må stoppe helt opp.

Skrevet

"Er det da uhøflig å rope "løype" eller noe slikt?"

Neida, men det hadde vært hysterisk morsomt!

Du får kjøpe deg sånn ringeklokke som man pleier å ha på sykkelen, og feste den på armen istedet.

Skrevet

Det er bra irriterende med folk som "eier" hele veien, ja. Og jeg kan tenke meg at det er enda verre når man sykler. Da er man jo ekstra redd for å komme borti noen, og det er ergerlig hvis man må stoppe helt opp.

Prøv rullestol da og særlig barnevogner som ikke flytter seg.

Det ser ut som om mange tror at rullestoler har brems og styret. He he

Skrevet

De turveiene jeg bruker er ikke asfaltert, og jeg har aldri sett rullestoler der.

Men jeg har et annet morsomt minne fra en asfaltert tursti. I det jeg løper over en liten bru, kommer det en mann piggende mot meg i "vill" fart. Det var altså nummeret før jeg måtte hoppe i tjernet....

Skrevet

De turveiene jeg bruker er ikke asfaltert, og jeg har aldri sett rullestoler der.

Men jeg har et annet morsomt minne fra en asfaltert tursti. I det jeg løper over en liten bru, kommer det en mann piggende mot meg i "vill" fart. Det var altså nummeret før jeg måtte hoppe i tjernet....

LOL. Jeg synes jeg ser det.

Gjest M.Angelica
Skrevet

"Er ikke bare søndager og i kogen dette er et problem. På Grûnerløkka går mammaer med vogn to i bredden og okkuperer hele fortauet, og da blir man pressa ut i veien.. irriterende."

Og på kjøpesenter! De er eksperter på å gå 2-3 i rekken så ingen har sjans å komme forbi uten å møtte bli trykt opp etter veggen.

Har også opplevd flere gang at de også kommer gående mot meg i en kjempefart og nekter å vike noe som helst. Har holdt på å blitt kjørt rett ned.

Ikke misforstå meg, jeg flytter meg gjerne jeg. Men når en er på vei inn i en butikk, runder et hjørne eller går på en trang plass er det ikke like lett å hoppe til siden når det plutselig kommer en barnevogn. De har aldri hørt om vikeplikt virker det som!

Jeg tror faktisk sånne går å synger inni seg: "Jeg går rett fram samme hva jeg støter på!" :D

Gjest M.Angelica
Skrevet

Misforstår jeg helt nå eller sitter du i rullestol?

Skrevet

Misforstår jeg helt nå eller sitter du i rullestol?

Jeg gjør det da. Men ikke noe vi snakker om her inne ;o) Alle faste vet det men jeg vil ikke bli forbundet med det på nettet altså.

Det er nok med all fokusering i RL

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg gjør det da. Men ikke noe vi snakker om her inne ;o) Alle faste vet det men jeg vil ikke bli forbundet med det på nettet altså.

Det er nok med all fokusering i RL

Ok :)

Skrevet

LOL. Jeg synes jeg ser det.

Ja, det må ha vært et kostelig syn. Alternativt kunne jeg ha deiset ned i fanget på ham. Men ikke sikkert det ville ha vært så populært.

Skrevet

Ja, det må ha vært et kostelig syn. Alternativt kunne jeg ha deiset ned i fanget på ham. Men ikke sikkert det ville ha vært så populært.

Det er ingen bremsemuligheter vet du og spesielt dersom man pigger. Da må man først ta av stavene i fart og så bremse ned med hendene. Forhåpentlig har man hansker ellers så blir det store brannsår.

Så se opp for rullestoler i høy hastighet :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...