Gå til innhold

Hvorfor er kreftpasienter mer verdige hjelp enn andre alvorlig syke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag kom avslaget!

Mannen min har det siste året hver måned hatt i overkant av 10 000 kroner i utgifter til smertestillende medikamenter. Han har en langt framskreden nevrologisk sykdom - det finnes ingen kurativ behandling - det eneste han har i vente er ytterligere tap av funksjoner og økte smerter. Vi vet ikke hvor lenge han kommer til å leve - men man antar at det ikke er snakk om mer enn maks noen få år.

Han beskriver sine smerter som at "blodårene er fylt med barberblader".

I følge trygdekontoret kan man kun få dekket det medikamentet han får til lindring av smerter dersom man har kreft. Han har prøvd stort sett det som finnes av smertelindrende medikamenter og det eneste han både tåler og har effekt av er deet han får nå. Trygdekontoret finner regelverket urimelig - men det er helt klart og nylig revidert - så derfor må vi fortsette å låne penger til å dekke medikamentutgiftene - ca 120 000 hvert år.

Han får forøvrig ca 14 000 utbetalt i uføretrygd hver måned...

Skulle gjerne ha hørt helseministerens begrunnelse for at kun kreftpasienter skal ha rett til en verdig avslutning på livet.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

16

• Dorthe

7

• mariaflyfly

5

• Goliath

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

jeg lurer også veldig på den begrunnelsen...

og hva menes med verdig? Det må jo være individuelt for den enkelte.

leste en gripende artikkel for en stund siden om kreftsyk dame som fikk en dødsdom og fikk alvorlige psykiske problemer pga det. hun levde i et konstant angst-helvete de månedene hun hadde igjen. Hun fikk ikke noe hjelp eller medisiner utenom smertestillende. Smertene kunne hun leve med, men angsten ødela helt den siste tiden hennes. Denne saken blir visst gransket av fylkeslegen

jeg synes det er dumt av myndighetene å sette diagnoser opp mot hverandre. Man må se den enkeltes behov. Men å tenke slik blir vel for komplisert for de som skal arbeide med det tenker jeg.

*sender varme tanker*

Skrevet

Det er en skam.

Men siden så mange her i landet bare er ute etter å mele sin egen kake og avgir stemme deretter, er det vel sånn det må bli...

Skrevet

helsekriminalitet er et ord jeg hørte her. Synes det passer bra i denne saken

Skrevet

Er dette et nytt vedtak? Før var det slik at det skulle kunne gis støtte til medikamenter som er registrert som legemiddel i Norge, er reseptpliktig og foreskrevet av lege.

Dette gjelder vanligvis ikke til vanedannende legemidler, men det kan gjøres unntak for f.eks kronisk sterke smerter. Får man innvilget stønad over denne bestemmelsen (§ 5-22), får man idag normalt dekket 2/3 av utgiftene som overstiger kr 1.200 pr år.

"§ 2. Det kan også unntaksvis ytes stønad til kostbare medikamenter som brukes til behandling av kroniske sykdommer som ikke er nevnt i § 9 hvis medikamentet må brukes gjennom lang tid. Behandlingen bør da være instituert på spesialavdeling i sykehus eller spesialklinikk for, eller av spesialist i vedkommende sykdom og bør fortsette under kontroll av vedkommende som har instituert behandlingen eller av en annen spesialist i vedkommende disiplin." (Helse- og omsorgsdepartementet)

AVD/DIR: Folkehelseavd.)

" Rikstrygdeverkets brosjyre ”Folketrygden – Stønad til legemidler” gis det følgende informasjon til allmennheten:

”Det gis vanligvis ikke bidrag til vanedannende legemidler. Unntak kan gjøres for visse typer legemidler hvis diagnosen er kreft/immunsvikt, kroniske sterke smerter og psykisk lidelse.

For vanedannende legemidler må det være dokumentert ved erklæring fra relevant spesialist eller relevant sykehusavdeling at faren for avhengighet er vurdert og bedømt som helt underordnet. Når kreft/immunsvikt har gått inn i en langtkommen og uhelbredelig fase, kan utgifter til legemidle dekkes fullt ut."

Din mann kommer oppfyller da helt klart kriteriene for å få dekket utgifter til medisiner. Har det kommet nye regler?

Skrevet

Er dette et nytt vedtak? Før var det slik at det skulle kunne gis støtte til medikamenter som er registrert som legemiddel i Norge, er reseptpliktig og foreskrevet av lege.

Dette gjelder vanligvis ikke til vanedannende legemidler, men det kan gjøres unntak for f.eks kronisk sterke smerter. Får man innvilget stønad over denne bestemmelsen (§ 5-22), får man idag normalt dekket 2/3 av utgiftene som overstiger kr 1.200 pr år.

"§ 2. Det kan også unntaksvis ytes stønad til kostbare medikamenter som brukes til behandling av kroniske sykdommer som ikke er nevnt i § 9 hvis medikamentet må brukes gjennom lang tid. Behandlingen bør da være instituert på spesialavdeling i sykehus eller spesialklinikk for, eller av spesialist i vedkommende sykdom og bør fortsette under kontroll av vedkommende som har instituert behandlingen eller av en annen spesialist i vedkommende disiplin." (Helse- og omsorgsdepartementet)

AVD/DIR: Folkehelseavd.)

" Rikstrygdeverkets brosjyre ”Folketrygden – Stønad til legemidler” gis det følgende informasjon til allmennheten:

”Det gis vanligvis ikke bidrag til vanedannende legemidler. Unntak kan gjøres for visse typer legemidler hvis diagnosen er kreft/immunsvikt, kroniske sterke smerter og psykisk lidelse.

For vanedannende legemidler må det være dokumentert ved erklæring fra relevant spesialist eller relevant sykehusavdeling at faren for avhengighet er vurdert og bedømt som helt underordnet. Når kreft/immunsvikt har gått inn i en langtkommen og uhelbredelig fase, kan utgifter til legemidle dekkes fullt ut."

Din mann kommer oppfyller da helt klart kriteriene for å få dekket utgifter til medisiner. Har det kommet nye regler?

Det er nok ikke fullt så enkelt som den generelle informasjonen gir inntrykk av. Problemet er at han får Ketorax i store doser, og produsenten har sluttet å levere hetteglass med ketorax. Derfor må stoffet spesialfremstilles på apotek og da gjelder egne regler... Da heter det plutsetlig at det er et "ikke-registrert" preparat og dermed kan det ikke gis tilskudd etter den vanlige ordningen, og i tillegg er dosen høyere enn felleskatalogen angir (men anbefalt av smerteklinikk) og dette er nok en grunn til å avslå å gi bidrag...

Det mest vanvittige er at trygdekontoret ser ut til å ha tolket reglene korrekt - det er reglene det er noe galt med!

Skrevet

Fy faen frosken, jeg trodde ikke han skulle få avlag. Forbannaden helsevesen som tror at bare kreft er sykdom og smerter. Det er så du ønsker at helseministeren brekker nakken og ikke dauer og får full pott av nervesmerter, eller en eller annen smertefull sykdom så han kan ligge å skrike alt han uten å få hjelp.

Skrevet

Trodde ikke sånt var mulig?!Og Norge skal være verdens beste land å bo i??!!!En får tydeligvis holde seg frisk, da, eller passe på å får "rett" type sykdom! Kontakt TV2 el. NRK.Det temaet her hører hjemme i Brennpunkt el.l. For sånne mongo-regler som du omtaler kan ikke få ligge og uhindret lage ulmebrann i livene til syke mennesker!!!!!!!Argh, koma er sint!:((

Skulle ønske jeg kunne hjulpet deg/dere, frosken. Men alt jeg kan gjøre er å sende en støttende tanke.Håpe det ordner seg på et vis.

Beste hilsen

Skrevet

Dette var trist å lese. Ekstra tragisk blir det hvis alvorlige grupper settes opp mot hverandre.

Vi hører vi bor i verdens rikeste land, men jeg får ikke følelsen av det.

Håper det ordner seg for din mann slik at dere slipper å ta opp lån.

Skrevet

Dette høres ille ut. Jeg blir rett og slett skremt over utviklingen her i Norge når det gjelder sånne ting. Leste i avisen også i dag at sykehusene ikke har råd til å behandle kreftpasienter.

Det må da være andre ordninger dere kan søke på for å få dekket noe av dette om ikke annet? Hva med hjelpestønad - grunnstønad? Skattefradrag.

Var jeg deg ville jeg sendt mail til noen av våre storingspolitikere, det er ofte de ikke vet hvordan lover de vedtar rammer enkeltmennesker.

Skrevet

Det er nok ikke fullt så enkelt som den generelle informasjonen gir inntrykk av. Problemet er at han får Ketorax i store doser, og produsenten har sluttet å levere hetteglass med ketorax. Derfor må stoffet spesialfremstilles på apotek og da gjelder egne regler... Da heter det plutsetlig at det er et "ikke-registrert" preparat og dermed kan det ikke gis tilskudd etter den vanlige ordningen, og i tillegg er dosen høyere enn felleskatalogen angir (men anbefalt av smerteklinikk) og dette er nok en grunn til å avslå å gi bidrag...

Det mest vanvittige er at trygdekontoret ser ut til å ha tolket reglene korrekt - det er reglene det er noe galt med!

"produsenten har sluttet å levere hetteglass med ketorax".

men må det være hetteglass? men kommer ikke Ketorax i ampuller også? de kan jo blandes som vanlig med natriumkl. Jeg regner med ikke det går med tabl. Jeg regner i grunnen med at dette innlegget ikke var til stor hjelp.(..)

Klarer dere påkjenningen med å skrive en klage.

Skrevet

"produsenten har sluttet å levere hetteglass med ketorax".

men må det være hetteglass? men kommer ikke Ketorax i ampuller også? de kan jo blandes som vanlig med natriumkl. Jeg regner med ikke det går med tabl. Jeg regner i grunnen med at dette innlegget ikke var til stor hjelp.(..)

Klarer dere påkjenningen med å skrive en klage.

Det ville gått med 50 ampuller om dagen, og kostnadene til dette ville være 15 000 pr mnd hvorav kun en liten andel evt. ville kunne dekkes... I tillegg ville det vært lite gunstig å sprøyte så mye væske inn i vevet.

Vi skal nok gjøre noe med dette, men en ankebehandling vil neppe føre frem - i hvertfall ikke før trygderetten. Det er som sagt regelverket det er noe galt med!

Skrevet

Dette høres ille ut. Jeg blir rett og slett skremt over utviklingen her i Norge når det gjelder sånne ting. Leste i avisen også i dag at sykehusene ikke har råd til å behandle kreftpasienter.

Det må da være andre ordninger dere kan søke på for å få dekket noe av dette om ikke annet? Hva med hjelpestønad - grunnstønad? Skattefradrag.

Var jeg deg ville jeg sendt mail til noen av våre storingspolitikere, det er ofte de ikke vet hvordan lover de vedtar rammer enkeltmennesker.

Ingen andre trygdeordninger dekker medikamentkostnader. Kostnadene kan sannsynligvis trekkes fra på skatten, men også denne muligheten ønsker politikerne å fjerne.

Skrevet

Dette var trist å lese. Ekstra tragisk blir det hvis alvorlige grupper settes opp mot hverandre.

Vi hører vi bor i verdens rikeste land, men jeg får ikke følelsen av det.

Håper det ordner seg for din mann slik at dere slipper å ta opp lån.

Jeg synes ikke det å påpeke den forskjellsbehandlingen som regelverket legger opp til er å sette svake grupper opp mot hverandre. Mange av de alvorligste nevrologiske sykdommene er så sjeldne at det ikke finnes interessegrupper til å ivareta deres interesser - og den manglende prioriteringen kommer ikke bare tilsyne i forhold til det temaet jeg har belyst i dag.

Skrevet

Helsenorge er så firkantet at det er til å gråte av.

Føler med dere begge, og håper det løser seg på en eller annen måte når det gjelder det økonomiske.

Skrevet

Jeg synes ikke det å påpeke den forskjellsbehandlingen som regelverket legger opp til er å sette svake grupper opp mot hverandre. Mange av de alvorligste nevrologiske sykdommene er så sjeldne at det ikke finnes interessegrupper til å ivareta deres interesser - og den manglende prioriteringen kommer ikke bare tilsyne i forhold til det temaet jeg har belyst i dag.

Jeg hadde en nær slektning som led av en alvorlig nevrologisk sykdom, og jeg forstår godt hva du sikter til.

Å møte helsevesenet var et helvete. De bidro til mer problemer og lidelse enn hva de bidro til av bistand.

Jeg føler virkelig med dere.......

Skrevet

Jeg fatter ikke at det er mulig.

Sender styrkeklemmer til deg og herr frosk for å kjempe videre.

Skrevet

Fy faen frosken, jeg trodde ikke han skulle få avlag. Forbannaden helsevesen som tror at bare kreft er sykdom og smerter. Det er så du ønsker at helseministeren brekker nakken og ikke dauer og får full pott av nervesmerter, eller en eller annen smertefull sykdom så han kan ligge å skrike alt han uten å få hjelp.

Nå er vel ikke helseministeren kjent for å være din beste venn fra før av...? ;)

Gjest Gabrielsen er vel grei
Skrevet

Nå er vel ikke helseministeren kjent for å være din beste venn fra før av...? ;)

Er Dorthe på kant med Ansgar?

Jeg har så mye bedre inntrykk av ham enn forgjengeren, jeg.

Skrevet

Er Dorthe på kant med Ansgar?

Jeg har så mye bedre inntrykk av ham enn forgjengeren, jeg.

Selvfølgelig. Det er forgjengeren som Dorthe ikke er kompis med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...