Gå til innhold

hva er egentlig en problemstilling når det gjelder oppgaveskriving?

Anbefalte innlegg

kan det være et ja/nei spørsmål? feks "er skolen et bra sted å være"?

Hva kjennetegner en bra problemstilling? Har aldri skrevet en oppgave som har vært så viktig for mine videre studier som denne oppgaven så derfor må jeg ikke bomme på problemstilingen

Kan problemstillingen være etterfulgt av flere spørsmål?

Noen med erfaringer her?

Fortsetter under...

En problemstilling kan være både en påstand OG et spørsmål!!!

så en problemstilling kan altså være feks "kan døve bli hørende?" eller "døve kan aldri bli hørende".

Er begge to gode problemstillinger?

Hva skal du skrive oppgave om, da??

skal skrive en oppgave om døvesamfunnet som en kulturell minoritet, hvilke utfordringer de møter i samfunnetog spesielt skolesektor. Og så har jeg tenkt til å ta noen sammenlikninger med andre minoriteter som bor i Norge, feks samer.

vet ikke om oppgaven blir helt slik ennå, men synes temaet er spennende

Annonse

Gjest tottlå

skal skrive en oppgave om døvesamfunnet som en kulturell minoritet, hvilke utfordringer de møter i samfunnetog spesielt skolesektor. Og så har jeg tenkt til å ta noen sammenlikninger med andre minoriteter som bor i Norge, feks samer.

vet ikke om oppgaven blir helt slik ennå, men synes temaet er spennende

Hørtes kjempe spennende ut!!!

Det er gøy å skrive oppgave, dersom det er tema som er intresant!!

Jeg skrev nylig en oppgave om "sykepleiehistori"!!!

DRITTKJEDELIG!!!!

Hørtes kjempe spennende ut!!!

Det er gøy å skrive oppgave, dersom det er tema som er intresant!!

Jeg skrev nylig en oppgave om "sykepleiehistori"!!!

DRITTKJEDELIG!!!!

vurderte også å skrive en oppgave som lå mer innenfor pensum , og som da kanskje tok for seg den delen av pensum jeg kan minst om. Da hadde jeg lært mer.

Men.. Da hadde jeg kjedet meg og da vet jeg ikke om jeg hadde skrevet noen god oppgave heller.

Gjest tottlå

vurderte også å skrive en oppgave som lå mer innenfor pensum , og som da kanskje tok for seg den delen av pensum jeg kan minst om. Da hadde jeg lært mer.

Men.. Da hadde jeg kjedet meg og da vet jeg ikke om jeg hadde skrevet noen god oppgave heller.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt et tema innenfor pensum!!! Det er ingen vits i å bruke tid på å gjøre det vanskeligere for deg selv!!! Det har jeg brunnet meg mange ganger på! Du må kunne begrense deg!

Gjest den ekte noor

så en problemstilling kan altså være feks "kan døve bli hørende?" eller "døve kan aldri bli hørende".

Er begge to gode problemstillinger?

Vi får ikke lov til å bruke problemstillinger som kan besvares med ja eller nei, så hos oss måtte det ha blitt f.eks. Hva skal til for at døve skal bli hørende?

Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt et tema innenfor pensum!!! Det er ingen vits i å bruke tid på å gjøre det vanskeligere for deg selv!!! Det har jeg brunnet meg mange ganger på! Du må kunne begrense deg!

jeg er innenfor pensum og kommer til å bruke en del pensumlitteratur på det. Har studert tegnspråk før og kjenner derfor til litteraturen rundt dette.

men noe av oppgaven må jeg nok basere på didaktikkpensum også .

så jeg skal nok ro meg i land...

Gjest tottlå

jeg er innenfor pensum og kommer til å bruke en del pensumlitteratur på det. Har studert tegnspråk før og kjenner derfor til litteraturen rundt dette.

men noe av oppgaven må jeg nok basere på didaktikkpensum også .

så jeg skal nok ro meg i land...

Høres så jildt ut å studere tegnspråk!!!!

Hvor studerte du det??? Får du brukt for det???

Jeg arbeider i åpen omsorg, hvor jeg bruker tegn-til-tale til barn.....veldig intressant synes jeg!!!

Gjest Løkke te!

Du kan lage mange spørsmål om det emnet du skal skrive om. Så må du huske at oppgaven kun skal besvare de spørsmålene du stiller i problemstillinger. Ja nei spm er ikke heldige. "hva menes med omsorgssvikt? hva kan skal jeg gjøre om jeg oppdager omsorgssvikt. hvilke problemer kan jeg støte på i en slik situasjon". sånn kan det se ut. Ikke spesielt gjennomtenkt, men bare for å forklare enkelt...

Annonse

Jepp!

Det første du må gjøre er å er avgrense, i retning av en spesifikk problemstilling, så det ikke blir for vidt. F.eks hvis man skal skrive om smitte, så kan en problemstiling være: Hvordan kan smittespredning i barnehagen forebygges.

Uten problemstilling blir oppgaven emneorientert og får gjerne karakter av oppramsing der alt er like interessant. Problemstillingen bestemmer hva som er viktig, og ergo hva som er mindre viktig.

Håper dette hjalp deg litt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...