Gå til innhold

om min far har blodtype 0 og moren min har B, kan jeg da ha A

Anbefalte innlegg

Gjest Noen som vet noe om dette her?
Skrevet

var på helsekost og tok en sånn blodtypetest bare for moro skyld, noe som hadde med blodtypedietten å gjøre.

det mest urovekkende er at jeg havnet på blodtype A. Nå håper jeg at jeg har gjort noe feil her, eller at testen ikke er pålitelig.

Men er det mulig at mine biologiske foreldre har en annen blodtype enn meg?

Skrevet

Din far er genotyp 0-0 siden han er fenotyp 0.

Din mor er genotyp B-B eller B-0 siden hun er fenotyp B.

Du kan dermed være genotyp 0-0 eller B-0, og dermed være fenotyp 0 eller B. Du kan ikke ha blodtype A (altså være fenotype A), med midre du har en annen far.

Gjest noen som vet noe om dette her
Skrevet

http://www.dnatest.no/blodtyper.htm

Var jeg deg ville jeg tatt en test hos legen for å være helt sikker. Ikke stol blindt på denne helsekost-testen og få panikk nå.

Lykke til!

Takk for linken:). Vet ikke om de kan sjekke det opp hos legen eller om jeg må dra til blodbanken. Tror ikke blodbanken er villig til å teste meg da jeg ikke tilfredstiller kravene til å gi blod

Tror du legen kan hjelpe meg å få klarhet i dette her?

skorpionfisken
Skrevet

Din far er genotyp 0-0 siden han er fenotyp 0.

Din mor er genotyp B-B eller B-0 siden hun er fenotyp B.

Du kan dermed være genotyp 0-0 eller B-0, og dermed være fenotyp 0 eller B. Du kan ikke ha blodtype A (altså være fenotype A), med midre du har en annen far.

Eller en annen mor....

eller begge to...

Er du sikker på at dine foreldres blodtype er den du tror? Ikke alle vet sin egen blodtype, kanskje de bare tror at det er slik?

Gjest noen som vet noe om det?
Skrevet

kan du ikke bare spørr foreldrene dine?

spørre dem om dette her? og skape uro og fortvilelse? Vet ikke om det er rette tiden for et familiedrama nå. Nå må jeg iallefall først få bekreftet at jeg virkelig har blodtype A før jeg starter dramaet

Skrevet

Takk for linken:). Vet ikke om de kan sjekke det opp hos legen eller om jeg må dra til blodbanken. Tror ikke blodbanken er villig til å teste meg da jeg ikke tilfredstiller kravene til å gi blod

Tror du legen kan hjelpe meg å få klarhet i dette her?

Enkel AB0-typing er ingen sak. Klassisk elevøving i biologi. Kjenner du nokre biologilærarar...? ;-)

Kan ikkje tru at det treng å koste all verdens for å finne ut akkurat dét---

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...