Gå til innhold

Kjøpte brukt vare som ikke fungerer, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruktkjøper
Skrevet

Jeg kjøpte et par høyttalere til 1500kr gjennom en nettannonse av privatperson. Jeg hentet høyttalerne. Da jeg kom hjem og prøvde de fant jeg ut at diskantelementet på ene høytt var svært redusert i forhold til den andre. Men utenpå ser høyttalerne helt fine ut. (3år gamle var høyttalerne)

Da jeg klaget de selger, får jeg beskjed om at han ikke har gjort noe galt, og at det må være en produksjonsfeil. Jeg leverer de på Elkjøp, men der får jeg til svar at det ikke går på garantien. Reperasjonen kommer på 1100kr. Hvis jeg ikke velger å reparere kommer det på 300-500kr. Jeg sender mail om dette til selgeren, men han svarer at han ikke skjønner hva jeg snakker om, og at han ikke har gjort noe feil etc. Noen dager senere ringer Elkjøp og forlanger svar, og jeg velger å reparere. Noen forslag til hva jeg bør/kan gjøre?

Skrevet

Har ingen forslag til hva du kan gjøre nå, men ved senere anledning må du prøve ut varen før du betaler.

Skrevet

Har ingen forslag til hva du kan gjøre nå, men ved senere anledning må du prøve ut varen før du betaler.

Krev å få hevet kjøpet. Må være måte på at du skal betale 1500 kr for noe som ikke er iorden. Si til selger at du vil ha pengene igjen. Det er jo du som er lurt på en måte.

Skrevet

Man har vel ikke så innmari mange rettigheter når man kjøper brukt tror jeg...

Skrevet

Selger har solgt høytalere han visste var ødelagt, det var vel derfor han solgte dem. En forventer at en brukt vare skal være slitt, men fungere tilfredsstillende. Det gjør ikke disse høytalerne. Du kan derfor heve kjøpet. Krev dette skriftlig til selger.

Selger vil sannsynligvis nekte. Har du kjøpt det gjennom et nettsted eller privat?

Så får du vurdere om det er verdt å klage inn vedkommende for forliksrådet for en så liten sum.

Når det gjelder Elkjøp så sier de alltid at ingenting går på garantien. Og det stemmer jo her, for garantien er kun 2 år. Men du har reklamasjon inntil 5 år. Men jeg vet av erfaring at du må krangle lenge for å få dem til å innrømme dette og erstatte produktet.

Du må uansett bevise at problemet skyldes en feil i produktet ved kjøp (originalt) og ikke f.eks. for høy spilling med høytalerne.

Når det gjelder Elkjøps krav om penger så kan du bare drite i dette dersom du ikke vil ha høytalerne tilbake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...