Gå til innhold

Yrkesrettet atføring igjen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå vært under yrkesretta atføring i to år. Og i disse to årene har jeg studert, uten studielån og stipent, fordi jeg har greid meg på atføringa.

Nå er jeg i gang med å søke jobb, all over, der det finnes relevante jobber. Når jeg er ferdig med atføringa mi i juni -blir det da "tvert" slutt på utbetalingene, eller får jeg fortsatt ytelser, til jeg har funnet meg en jobb? Hvor lenge kan jeg i såfall regne med å få utbetalt ytelser, som bostøtte, barnehagepass og atføring?

Er det noen som har erfaring og kan svare meg på det?

Jeg har spurt på aetat, men de svarer så rundt, at jeg ikke får tak i hva de mener.

Skrevet

Når har du vedtak fra, for to år siden? Dersom det var før 1. januar 2004 har du antakeligvis rett på attføringspenger i ett år mens du søker arbeid. Du får neppe barnepass mens du er arbeidsledig, da du ikke har et reelt behov for barnepass. Men jeg skal ikke garantere det. Synes dog å huske at det sto noe i reglene om at man måtte være under aktivt tiltak for å få barnepass, jeg får f.eks ikke det i sommerferiene siden jeg er student.

Bostøtte, fra husbanken tenker du på, får du frem til du har gått opp i inntekt i forhold til beregningsgrunnlaget deres, og det går på terminer. Disse reglene er fabelaktig kompliserte, jeg foreslår at du kontakter husbanken når du har fått deg arbeid.

http://www.husbanken.no/Portaler/Publikasjon.nsf/.vieInterEnkeltdokumentPrivat/CEA78EBA8D976876C1256CCB003C4E83?Open&Portal=Privat&MenuItem=Bostoette

Dersom du tenkte på bostøtten man kan få hos aetat dersom man må ha bolig på attførings-stedet i tillegg til hjemme så tror jeg denne faller bort når det aktive attføringsopplegget er over.

Hva var poenget med å studere uten stipend? Det er jo gratis penger.

Skrevet

Når har du vedtak fra, for to år siden? Dersom det var før 1. januar 2004 har du antakeligvis rett på attføringspenger i ett år mens du søker arbeid. Du får neppe barnepass mens du er arbeidsledig, da du ikke har et reelt behov for barnepass. Men jeg skal ikke garantere det. Synes dog å huske at det sto noe i reglene om at man måtte være under aktivt tiltak for å få barnepass, jeg får f.eks ikke det i sommerferiene siden jeg er student.

Bostøtte, fra husbanken tenker du på, får du frem til du har gått opp i inntekt i forhold til beregningsgrunnlaget deres, og det går på terminer. Disse reglene er fabelaktig kompliserte, jeg foreslår at du kontakter husbanken når du har fått deg arbeid.

http://www.husbanken.no/Portaler/Publikasjon.nsf/.vieInterEnkeltdokumentPrivat/CEA78EBA8D976876C1256CCB003C4E83?Open&Portal=Privat&MenuItem=Bostoette

Dersom du tenkte på bostøtten man kan få hos aetat dersom man må ha bolig på attførings-stedet i tillegg til hjemme så tror jeg denne faller bort når det aktive attføringsopplegget er over.

Hva var poenget med å studere uten stipend? Det er jo gratis penger.

Det er ikke helt riktig at jeg ikke fikk stipend. Jeg fikk det faktisk første året, men andre hadde jeg brukt opp kvoten min på 10 år.(gammel dame ;-)

Jeg får både bostøtte og støtte til barnetilsyn under atføringsperioden.

Jeg fikk vedtaket før 1. januar 2004. Veldig interessant. Tusen takk for svar, skal du iallfall ha.

Skrevet

Det er ikke helt riktig at jeg ikke fikk stipend. Jeg fikk det faktisk første året, men andre hadde jeg brukt opp kvoten min på 10 år.(gammel dame ;-)

Jeg får både bostøtte og støtte til barnetilsyn under atføringsperioden.

Jeg fikk vedtaket før 1. januar 2004. Veldig interessant. Tusen takk for svar, skal du iallfall ha.

Eneste forskjellen fra før og etter 1 januar 04 var at "etter-perioden" ble innskrenket til 6 mnd. Så vet du det :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...