Gå til innhold

Hva er kone og mann enig om ang. døden?

Anbefalte innlegg

mil1365380270
Skrevet

Enig med deg, men den avdøde (eller evt andre pårørende) har ikke noe de skulle ha sagt hvis de nærmeste pårørende bestemmer seg for å gjøre noe annet. Finnes ikke rom for å be om midlertidig forføyning her, nei!

Nei ;-) Jeg skjønner ikke at noen klarer å gjøre noe annet, selv med mitt livssyn. Da kan man ikke ha hatt mye respekt for den som er død.

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• flisa

14

• Dorthe

8

• Babette

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei ;-) Jeg skjønner ikke at noen klarer å gjøre noe annet, selv med mitt livssyn. Da kan man ikke ha hatt mye respekt for den som er død.

I utgangspunktet helt enig!

Men den som kommer med ønsker for hva som skal skje etter at man er død, bør jo prøve å ta litt hensyn til hva dem som lever videre vil tenke og føle.

Men hva hvis din elskede krevde at asken skulle spres, fordi han ikke liker gravsteder, mens du derimot synes det er viktig å ha en grav å gå til??

Det er jo litt hjerterått at den sørgende skal berøves for noe som er viktig for han/hun, og for den som er død kan det vel ikke spille så stor rolle lenger??

Ps: jeg er ikke opptatt av graver, så dette eksemplet er helt "fritt". *S*

mil1365380270
Skrevet

Men den som kommer med ønsker for hva som skal skje etter at man er død, bør jo prøve å ta litt hensyn til hva dem som lever videre vil tenke og føle.

Men hva hvis din elskede krevde at asken skulle spres, fordi han ikke liker gravsteder, mens du derimot synes det er viktig å ha en grav å gå til??

Det er jo litt hjerterått at den sørgende skal berøves for noe som er viktig for han/hun, og for den som er død kan det vel ikke spille så stor rolle lenger??

Hvor hyggelig blir det å gå på graven til noen du har trosset det siste ønsket til? Ikke en opsjon for meg i alle fall.

Skrevet

Jeg syns det er en selvfølge at man skal gjøre som den døde selv vil. Det handler om respekt.

Faren til barna og jeg har snakket mye om dette og er klar over hvordan den andre vil ha sin begravelse. Vi har altså tatt dette litt lenger enn bare kremasjon kontra begravelse. Vi har plukket ut sanger, gitt beskjed om vi vil ha prest eller ikke, hva slags kiste, blomster etc. Vi har skrevet alt dette ned og skrevet under begge to og oppbevarer skrivet i en bankboks. Jeg har også underrettet nærmeste familie om dette.

Skrevet

Vil ikke ha en prest der i hvert fall. Jeg er et meget ugudelig menneske og jeg vil ikke ha noen som står der å forteller om himmelen. Dit kommer jeg uansett aldri, finnes det en gud, kommer jeg til helvete, jeg har brutt alle bud og aldri bedt om tilgivelse.

Hva de forteller i min begravelse kommer ikke til å gjøre meg noenting. Jeg tror heller ikke at den norske bibeltolkningen er den eneste riktige. Når jeg sitter i kirken her og får høre av en at hun ba Gud om tyggis og fikk den så tror jeg det er noen misforståelser om Guds nåde ute og går. Jeg vil heller ikke bruke ni ganger på å gjenfødes for å komme til øverste stadium når menn må bare gjenfødes syv ganger slik som buddhister tror. Kanskje den muslimske himmelen der hvor det er bare damer hadde vært best. Får kanskje be en imam om å forrette i begravelsen min. Husker ikke fantasien til hinduer om døden.

Skrevet

Hva de forteller i min begravelse kommer ikke til å gjøre meg noenting. Jeg tror heller ikke at den norske bibeltolkningen er den eneste riktige. Når jeg sitter i kirken her og får høre av en at hun ba Gud om tyggis og fikk den så tror jeg det er noen misforståelser om Guds nåde ute og går. Jeg vil heller ikke bruke ni ganger på å gjenfødes for å komme til øverste stadium når menn må bare gjenfødes syv ganger slik som buddhister tror. Kanskje den muslimske himmelen der hvor det er bare damer hadde vært best. Får kanskje be en imam om å forrette i begravelsen min. Husker ikke fantasien til hinduer om døden.

Jeg tror at når jeg er dø, er jeg dø og det får de resterende forholde seg til den dagen.

Egentlig skjønner jeg ikke vitsen med begravelse i det hele tatt og reagerer på at det er påbudt.

Skrevet

Vi har snakket om det, og har samme holdning. Det er ikke viktig for oss om vi blir begravet eller kremert, men av plasshensyn er vel kremasjon greit.

Vi har i det siste snakket om at vi ikke vil ha prest i begravelsen, dvs. jeg har sagt at han kan gjøre hva han vil hvis jeg dør først, men jeg kommer ikke til å orke prest hvis jeg selv er den sørgende.

Skrevet

Vi har snakket om det, og har samme holdning. Det er ikke viktig for oss om vi blir begravet eller kremert, men av plasshensyn er vel kremasjon greit.

Vi har i det siste snakket om at vi ikke vil ha prest i begravelsen, dvs. jeg har sagt at han kan gjøre hva han vil hvis jeg dør først, men jeg kommer ikke til å orke prest hvis jeg selv er den sørgende.

Jeg håper "vår"prest er tilgjengelig. Han har gjort at jeg klarer kirkesamfunnet igjen.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Mannen min greier ikke å snakke om slike ting.

Han vil heller snakke om livet, sier han.

Jeg har ihvertfall fortalt han at jeg gjerne vil at mine organer skal kunne brukes av noen andre, om det er mulig.

Jeg har spurt han om det samme, men han greier ikke å komme med noe svar, så jeg tolker det slik at han ikke vil.

Men jeg liker ikke helt tanken på å kremeres. Vet ikke hvorfor.

Skrevet

Jeg tror at når jeg er dø, er jeg dø og det får de resterende forholde seg til den dagen.

Egentlig skjønner jeg ikke vitsen med begravelse i det hele tatt og reagerer på at det er påbudt.

Er det påbudt med begravelse, da? Man kan jo ha dette helt i stillhet?

Jeg fant frem gravferdsloven!! *S*

Fant ikke noe der som tyder på gravferdspåbud. Men derimot står det at man har rett til gravplass i den kommunen der du bor - ref. det du nevnte tidligere om Oslo.

http://www.lovdata.no/all/tl-19960607-032-0.html

Skrevet

Hvor hyggelig blir det å gå på graven til noen du har trosset det siste ønsket til? Ikke en opsjon for meg i alle fall.

Enig med deg, men dersom førstavdøde VISSTE at dette ville være fælt for den andre.....

Det er i grunnen selvsagt at den som skal dø får bestemme, men smatidig så er det jo den personen det betyr minst for _etter_ at h*n er død...

Fant forresten gravferdsloven. Det var en paragraf der om at man ikke kan kremere noen dersom det er kjent at dette strider mot avdødes ønske. Så da gjelder det bare å få ønsket sitt tydelig spredt!

Skrevet

Er det påbudt med begravelse, da? Man kan jo ha dette helt i stillhet?

Jeg fant frem gravferdsloven!! *S*

Fant ikke noe der som tyder på gravferdspåbud. Men derimot står det at man har rett til gravplass i den kommunen der du bor - ref. det du nevnte tidligere om Oslo.

Det er bra. Da skal ikke jeg ha noen begravelse i vært fall.

Skrevet

Man får bestemme selv, man skal bare "huske" å opplyse sine nærmeste.

Har selv tatt et valg (to ganger... skiftet mening etter noen år) og i den forbindelse spurt mine foreldre hva de ønsker.

Skrevet

Da kan man kanskje/forhåpentligvis avtale med den som ønsker asken sin spredt at man får beholde en del til å ha i grav?

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg gir blanke blaffen i om jeg blir fyrt opp eller gravd ned etter min død. Regner med at jeg ikke kommer til å kjenne så mye til det allikvel...

Det eneste jeg har gitt beskjed om til alle mine nærmeste er at de kan gi bort alle organer som måtte være brukbare, dersom jeg plutselig skulle fare heden.

Men jeg vil gå langt for å respektere mine nærmestes ønsker i så måte - det handler liksom mer om respekt for noen en er glad i og å hedre deres minne. Moren min er for eksempel fast bestemt på at hun vil kremeres og at asken hennes skal strøs, hun vil ikke ha noe gravsted. Det kommer jeg til å strekke meg langt for å oppfylle når den tid kommer.

Du kan også selv registrere deg som organdonator. Da behøver sykehuset ikke bruke tid på å innhente samtykke fra dem dersom døden skulle inntreffe v. ulykke.

Skrevet

Du kan også selv registrere deg som organdonator. Da behøver sykehuset ikke bruke tid på å innhente samtykke fra dem dersom døden skulle inntreffe v. ulykke.

Jeg har gjort det. Men de nærmeste pårørende bør være klar over det. ;o)

Skrevet

Jeg har gjort det. Men de nærmeste pårørende bør være klar over det. ;o)

C'est vraîs.

Skrevet

Åjaaaaa - den husker jeg!

*dobbeltgrøss*

I Kill Bill går det heldigvis langt bedre, takket være The Brides fantastiske evner. Men det er nasty å se på allikevel. ;o)

I helgen så jeg Kill Bill 1 og 2 på DVD (kom meg aldri på kino da de gikk der...)

Og jeg er helt enig med deg: Skikkelig creepy scene - ble nesten litt uvel.

Jeg visste jo at hun kom seg ut igjen, ikke bare fordi du sa det her inne, men skjønte jo at handlingen måtte gå videre! ;-)

Skrevet

I helgen så jeg Kill Bill 1 og 2 på DVD (kom meg aldri på kino da de gikk der...)

Og jeg er helt enig med deg: Skikkelig creepy scene - ble nesten litt uvel.

Jeg visste jo at hun kom seg ut igjen, ikke bare fordi du sa det her inne, men skjønte jo at handlingen måtte gå videre! ;-)

Ja, man vet hun kommer til å klare seg - men det er fullstendig svimlende ekkelt allikevel! ;o)

*grøss*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...