Gå til innhold

Se her!!Skrive brev til grinebiter-nabo?? Trenger veiledning!

Anbefalte innlegg

Gjest nabojenta
Skrevet

Jeg har en nabo, som er helt utrolig sur. Har aldri opplevd maken. Jeg bor i borettslag (- og om du tilfeldigvis skulle kjenne igjen noe i dette innlegget, så har jeg skrevet om naboen før!) - og jeg må dessverre passere hennes leilighet på vei ut.

For en tid tilbake var jeg så lei av alle sure og stikkende kommentarer at jeg begynte å bli redd for å gå ut...Det var utrolig tøft.

Nå har jeg blitt noe herdet, svarer henne omtrent ikke, men haster forbi dersom hun sier noe surt...

Men idag ble jeg igjen provosert og det hun sa var bare bedritent...Jeg kom hjem etter en lang sykkeltur i finværet, og var på vei ned i boden med sykkelen da hun kom inn døra. Hun sa da at jeg ikke fikk lov til å sette sykkelen min i boden min, men skulle la den stå ute til en hver tid. Jeg spurte da hvordan hun kunne si noe slikt? Jo, det ble så skittent av at jeg tok sykkelen min ned trappen (til kjelleren) og inn i boden. Jeg sa "Ærlig talt, det står en haug av andre sykler her, og selvsagt skal jeg fortsatt sette sykkelen i boden!" Hun ble da fryktelig manipulerende og sa at jeg var frekk og at jeg gjorde best i å høre på det hun sa...jeg sa til henne at hvis det ble så skittent, så gjorde vel ikke det så innmari mye siden vi vasker trappene hver uke? Jo, men det var bare det at hun ville ikke ha skitne trapper de ukene HUN vasket...

Da gikk jeg rett forbi henne og så stygt på henne. Hun sa noe om at jeg var ufyselig i det jeg passerte.

Det hører med til historien at hun er periode-dranker og lager skikkelig alkis-dunst i hele oppgangen!

Nå lurer jeg på om jeg skal skrive et brev til henne og legge i opstkassen der det står noe om at jeg vil ha meg frabedt at hun legger seg i mitt privatliv og hva jeg enn måtte bedrive tiden min med. Jeg har også lyst til å si noe om at hun ikke bør herse med meg, og at jeg i fremtidn ikke godder stå og høre på det tullet hun sier...

Finns det noen lover som sier noe om å forstyrre privatlivets fred eller noe sånnt? jeg renger virkelig råd og hjelp her..Håper noen snille sjeler vil hjelpe meg...Jeg klarer snart ikke dette mer. Nå i dag har jeg tilogmed vurdert å flytte...sukk....Jeg er bare 28 år, jeg, og en snill og grei jente...men denne dama syker meg skikkelig ned :-(((

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

8

• morsan

6

• mil1365380270

2

• pasa22

2

Skrevet

Jeg tror desverre du har mye mer å tape på å skrive et brev til henne, hun kan få snnudd alt til å være hets mot henne, og at du er problemskaperen.

Jeg ville tatt det opp med leder for sameiet / styreformann / vaktmester, og spurt om de trengte en skriftlig klage fra deg (og hva det i tilfelle bør stå i en slik).

Men ikke skriv noe til naboen. Det gjør nesten helt sikkert alt mye værre.

Gjest Sandnesjenta
Skrevet

Jeg ville ha ringt på til de andre naboene og spurt om de hadde samme erfaringer. Kanskje de også har hatt slike ubehagelige episoder?

Skrevet

Enig med de andre at det kanskje ikke er så lurt å skrive brev.

Men "naboloven" er på nynorsk, så den heter grannelova. Du finner den på www.lovdata.no - og altså under G for grannelova.

Skrevet

Enig i at det ikke er så lurt å skrive brev. Neste gang hun snakker til kan du bare ignorere henne og behandle hun som luft. Hun går nok lei etter hvert ;)

Gjest nabojenta
Skrevet

Enig i at det ikke er så lurt å skrive brev. Neste gang hun snakker til kan du bare ignorere henne og behandle hun som luft. Hun går nok lei etter hvert ;)

Tror du det vil funke, å behanlde henne som luft? Hm, jeg kan jo alltids prøve..men har en følelse av at hun vil stå og mase til hun får en respons fra meg dessverre. Tror nok psyke folk som henne er litt ute etter å lage gørr og provosere også....

men kanskje det var et lurt forslag du kom med der, å bare late som om jeg hverken ser eller hører henne..? Hm.... ;-)

skorpionfisken
Skrevet

HVIS du skal skrive brev bør det være et saklig et, til borettslagets formann hvor du spør om det virkelig ikke er lov til alt hun sier ikke er lov. Si at du lurer fordi din nabo (Navn, adresse) hele tiden maser på deg om alt som ikke er lov. Så skriver du i brevet at hun har fått en kopi. Sender brevet til borettslaget, og kopien til henne.

Skrevet

Kunne du kanskje prøve å bare være positiv mot henne? Vær sånn "Polyanna-blid" og overøs henne med komplimenter for håret eller hva det nå måtte være. Hadde vært litt gøy å sett hvordan hun hadde reagert?

;o)

Skrevet

Tror du det vil funke, å behanlde henne som luft? Hm, jeg kan jo alltids prøve..men har en følelse av at hun vil stå og mase til hun får en respons fra meg dessverre. Tror nok psyke folk som henne er litt ute etter å lage gørr og provosere også....

men kanskje det var et lurt forslag du kom med der, å bare late som om jeg hverken ser eller hører henne..? Hm.... ;-)

Tror absolutt ignorering er det lureste overfor slike grinebitere. Maktkamp, der den tålmodigste vinner.

Skrevet

Høres ut som en nabo jeg har hatt da jeg var student og leide leilighet i Oslo....

Kan du ikke skrive et skikkelig og saklig brev til damen med kopi til styret i borettslaget?

Du føler du blir trakassert og finner dette svært ubehagelig. Du kan også nevne noen episoder med henvisning til tid og sted, slik at du har bevis for at det har skjedd.

Jeg ville også ført en egen loggbok for disse episodene, dama virker jo helt sprø, så du vet jo ikke hva hun kan finne på å hevde i etterkant...

Høres kanskje litt vel mye ut, men jeg ville i alle fall gjort alt det ovenstående dersom dama ikke er helt god..

Gjest LucySky
Skrevet

Det er utrolig ekkelt med sånne naboer.

Prøv å ikke bry deg om det, det er det eneste du kan gjøre.

Vi hadde en helt gærn nabo i alle år, og den gamle faren min holdt seg unna bakhagen de siste årene han levde, han var redd henne.

Til oss skrev hun små, slemme brev i det uendelige, vi svarte henne en stund, men det hadde ingen hensikt, hun svingte i humør og meninger for annen hver uke.

Stålsett deg, ikke bry deg med henne, se bort, ikke gidd å snakke med henne. Lat som om hun er luft.

Jeg gjorde det, de siste ti årene denne naboen levde. Hun ga opp meg til slutt.

Men hun var sjuk, altså. Hun kunne forsåvidt ikke noe for at hun var sånn. Men det var en påkjenning og jeg var lettet da hun ble så gammel at hun døde ...

Prøv å se det som en stein i skoa. Ikke noe som har noe med deg å gjøre. Bare noe som er litt vondt av og til.

Gjest maybe it`s
Skrevet

Ikke bruk tid på å skrive brev. Da gir du henne oppmerksomhet og det fortjener hun ikke. Gi henne klar medling muntlig hvis du kommer i snakk med henne igjen. Ellers ville jeg bare oversett henne totalt. det er absolutt lovlig å la være å hilse på sånne vemmelige mennesker. Du vinner ingenting på alltid å være snill og høflig. Ring politiet hvis hun lager bråk el.l.

Skrevet

TY KVINNE!!! roper du bare hver gang hun prøver å si noe til deg! :)

Skrevet

Tror det vil funke, men du må nok ignorere en stund før hun blir lei :) Tror nok hun vil irritere seg mer over at du ignorerer henne enn at du svarer henne, for det er jo nettopp det hun vil, å provosere og å herse.

Skrevet

Hvorfor sstoppe og høre på henne i det hele tatt? Se rett forbi dama og ikke ofr henne en mine.

Ellers kan du kanskje skrive en klage til borettslagets styre?

Skrevet

Hun kommer til å elske at du skriver brev til henne så det ville ikke jeg ha gjort i alle fall!

Gjør som mange andre her foreslår - overse henne totalt, la henne stå der og tjatre ivei, ikke se på henne engang. Bare lat som om hun ikke er der. Ta på deg en walkman når du går ut og inn sånn at du har musikk på øret istedenfor. :o)

Gjest nabojenta
Skrevet

Hvorfor sstoppe og høre på henne i det hele tatt? Se rett forbi dama og ikke ofr henne en mine.

Ellers kan du kanskje skrive en klage til borettslagets styre?

I dag traff jeg på henne igjen. jeg skulle ut med søpla mi. Hun kommenterte da at jeg måtte ikke gå ut med så mye søppel, for jeg ville da fylle opp dunkene der ute...Er det mulig å blande seg så? Jeg overhørte henne og gikk videre.

Jeg skjønner godt det du sier, om å overhøre henne, men du skjønner, jeg har gjort det så mange ganger - men da står hun der og roper på meg og sier navnet mitt helt til jeg er nødt til å snu meg...Du kan jo tenke deg hvor gøy det er å høre hele tiden: "Marit? Marit? Hører du meg? Hør på meg da Marit? Du. hør hva jeg sier, Marit!" etc etc....

SÅNN holder hun på. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, for selvom jeg velger ignorere henne, så maser hun og går helt bort til meg så jeg er nødt til å SE henne. Hun stiller seg gjerne i veien for meg tilogmed....Huff....Hva skal jeg gjøre? er så fortvilet...

Ønsker nok ikke skrive brev til styret, for hun vil jo da få vite om at jeg har klagd...sukk...

Gjest nabojenta
Skrevet

Det er utrolig ekkelt med sånne naboer.

Prøv å ikke bry deg om det, det er det eneste du kan gjøre.

Vi hadde en helt gærn nabo i alle år, og den gamle faren min holdt seg unna bakhagen de siste årene han levde, han var redd henne.

Til oss skrev hun små, slemme brev i det uendelige, vi svarte henne en stund, men det hadde ingen hensikt, hun svingte i humør og meninger for annen hver uke.

Stålsett deg, ikke bry deg med henne, se bort, ikke gidd å snakke med henne. Lat som om hun er luft.

Jeg gjorde det, de siste ti årene denne naboen levde. Hun ga opp meg til slutt.

Men hun var sjuk, altså. Hun kunne forsåvidt ikke noe for at hun var sånn. Men det var en påkjenning og jeg var lettet da hun ble så gammel at hun døde ...

Prøv å se det som en stein i skoa. Ikke noe som har noe med deg å gjøre. Bare noe som er litt vondt av og til.

Godt forslag å ignorere henne, tror nok det er det lureste ja. Men hva gjør jeg de gangene hun står og maser og roper etter meg ? Hun har nemlig en tendens til å prate og si det samme helt til jeg hører, og som regel sier hun "Du? Hører du eller?"....helt til hun får kontakt. Uff, jeg har prøvd ignorere nemlig, men det er ikke lett.

Gjest nabojenta
Skrevet

Kunne du kanskje prøve å bare være positiv mot henne? Vær sånn "Polyanna-blid" og overøs henne med komplimenter for håret eller hva det nå måtte være. Hadde vært litt gøy å sett hvordan hun hadde reagert?

;o)

Joda, det kunne nok vært gøy å sett raksjonen, men å være hyggelig mot henne nå det klarer jeg bare ikke. Tror det lureste er å overse henne så godt jeg klarer ....

Skrevet

Godt forslag å ignorere henne, tror nok det er det lureste ja. Men hva gjør jeg de gangene hun står og maser og roper etter meg ? Hun har nemlig en tendens til å prate og si det samme helt til jeg hører, og som regel sier hun "Du? Hører du eller?"....helt til hun får kontakt. Uff, jeg har prøvd ignorere nemlig, men det er ikke lett.

Når du har ignorert, og hun spør om du ikke hører, så kan du jo kanskje svare at du ikke er interessert i å høre på hva hun har å si. Det er frekt å si, men det er jo langt over grensa det hun sier til deg også.

Spørsmålet er vel helst om man tør, og om man føler at det blir feil å svare sånn...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...