Gå til innhold

Soya-melk evt. rismelk vs. kumelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i frokostblanding, men tåler dårlig melk og yoghurt. Ikke at jeg blir syk, men jeg får fullt av røde prikker/småkviser i ansiktet. Spiste en jubileumsyoghurt fra Tine for et par dager siden og nesa mi er _full_ av røde små prikker! Lite lekkert.

Hvordan smaker egentlig melk og yoghurt av soya? Hva med rismelk? Er det brukbart på frokostblandinger? Fører Vitalis sånt? Ica?

Skrevet

Kan ikke snakke av egen erfaring, men Bella drikker Soyamelk, og liker det veldig godt. Dvs noen, ikke alle typer. Soyamelk Provamel liker hun ikke, den synes hun smaker vann (men så er hun vant med vanlig lettmelk fra før, ikke skummet). Soyamelk Alpro liker hun derimot godt. Den er ganske "brun" på fargen, smaker litt søtere enn vanlig melk. Rismelk syntes hun var greit nok, det samme med havremelk (men den må ristes godt før bruk!).

Soyajogurt synes hun er godt, men den er ganske søt. Soyarømme likte hun også, smakte ikke så ulikt vanlig rømme i grunnen.

Det finnes ganske mange varianter (i alle fall på Meny), så du må nesten bare kjøpe litt av hvert og se hva du liker. Mange av merkene har små kartonger, så da slipper du å kjøpe en liter for å teste ut...

Beste hilsen fra

Skrevet

Kan ikke snakke av egen erfaring, men Bella drikker Soyamelk, og liker det veldig godt. Dvs noen, ikke alle typer. Soyamelk Provamel liker hun ikke, den synes hun smaker vann (men så er hun vant med vanlig lettmelk fra før, ikke skummet). Soyamelk Alpro liker hun derimot godt. Den er ganske "brun" på fargen, smaker litt søtere enn vanlig melk. Rismelk syntes hun var greit nok, det samme med havremelk (men den må ristes godt før bruk!).

Soyajogurt synes hun er godt, men den er ganske søt. Soyarømme likte hun også, smakte ikke så ulikt vanlig rømme i grunnen.

Det finnes ganske mange varianter (i alle fall på Meny), så du må nesten bare kjøpe litt av hvert og se hva du liker. Mange av merkene har små kartonger, så da slipper du å kjøpe en liter for å teste ut...

Beste hilsen fra

Soyayogurten liker ikke min sønn, og det forstår jeg. Den hverken ser god ut eller smaker noe særlig. Men du kan jo prøve...

Jeg tror kanskje rismelken og havremelken passer best til frokostblanding, jeg synes soyamelken blir litt "tung".

Skrevet

Soyayogurten liker ikke min sønn, og det forstår jeg. Den hverken ser god ut eller smaker noe særlig. Men du kan jo prøve...

Jeg tror kanskje rismelken og havremelken passer best til frokostblanding, jeg synes soyamelken blir litt "tung".

Takker for tips til begge to! :o) Skal stikke innom Vitalis og Ica på vei hjem i dag og se hva de har.

Skrevet

Beste hilsen fra

jeg foretrekker havremelk, men det er forskjellige varianter av den også. Den i rød pakning smaker best

synes

Skrevet

jeg foretrekker havremelk, men det er forskjellige varianter av den også. Den i rød pakning smaker best

synes

*noterer rød havremelk*

Skrevet

Rismelk med vanilje er faktisk GODT! Bruker det på havregryna på morgenen. Havremelk er også godt, men syns det er litt mye å bruke havremelk på havregryn.

Noen varianter av soyamelk er ikke så verst, men de er best til å lage mat med, ikke til direkte bruk. Syns nå jeg da. Men soyafløte er utmerket i saus.

Min erfaring er at Ultra er billigst i Trondheim, men jeg har jo ikke sjekket over alt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...