Gå til innhold

Hvem tog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble du irritert over den overskriften? da er du lik meg! ; )

Hadde en diskujon med venninnene mine her om dagen om bruker av hvem og hvilken.. Vi var fire, og jeg er den eneste som sier "hvilket tog".. De påsto at det er østlandssleng, men det er det ikke! jeg er da gså født og oppvokst i Oslo, men "hvem tog/gate/butikk" sier jeg ikke!

Sier sikkert mye annet feil men...

Hva sier dere? Og høres det ikke veldig feil ut i deres hode når noen sier "hvem butikk"?

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• Spirello

4

• flisa

3

• Elbereth

3

Mest aktive i denne tråden

hare1365380455
Skrevet

Det høres da helt feil ut! Hvilket tog, hvilken butikk mener jeg er rett.

Skrevet

Jo, det høres feil ut.

Det var grunnen til at jeg åpnet innlegget ditt, jeg tenkte "what? Hvem tog??? Det går da ikke an å skrive det, vel..."

;)

Mulig det er vanlig i noen dialekter, jeg vet ikke.

Skrevet

Selvsagt er det feil, 'hvem' henspiller jo på en person.

Høres komplett idiotisk ut. Så stå på ditt, Spirello! :-)

Skrevet

Her sier vi "Ka for eit tog", (eller korsen tog!) skriver: "hvilket tog"

Når jeg hører noen si "hvem tog" tenker jeg enten små, små unger eller lav, lav iq.

:D

Skrevet

Det ER feil - men deilig å si!

Nei nei nei.. *rister på hodet med strenge bryn* Det er ikke deilig å si, og i hvert fall ikke å høre på! Ikke si det da flisa.. Da blir jeg skuffet over deg. Du som er så klok ellers?

; )

Skrevet

Nekter å tro at det er dialekter hvor dette er "lov".

Høres mer ut som en unnskyldning...;-)

Og: Jeg kommer IKKE fra Østlandet, og kan ikke huske at jeg har sagt "hvem tog" eller tilsvarende på min dialekt etter at tannfellinga satte inn! ;-)

Skrevet

Her sier vi "Ka for eit tog", (eller korsen tog!) skriver: "hvilket tog"

Når jeg hører noen si "hvem tog" tenker jeg enten små, små unger eller lav, lav iq.

:D

ka farsken?? ; )

skorpionfisken
Skrevet

Min tante fra Eidsvoll sier hvem på den måten. Synes det høres helt teit ut, men har jo vent meg til at hun sier det.

Selv sier jeg "korsn tog". I våre trakter er ikke tog dagligdags. Men jeg kan jo finne på å spørre mine barn "korsn tog" de skal gå i på 17 mai....

Skrevet

ka farsken?? ; )

sa torsken!

(sier ikke farsken, vi:)

Skrevet

Det kan da utmerket godt være østlandsslang uten at akkurat DU sier det.

Jeg er ikke østlending, i min dialekt heter det "kass tog" eller "kalla tog". Men jeg husker at venninner fra østlandet sa "hvem tog" allerede for femten år siden. Det er nok "feil" i forhold til nedskrevne grammatikkregler, men det er ganske utbredt, og spør du meg er det ikke noe problem at folk bruker dette muntlig.

Min dialekt sin variant av "hvilken" er også helt feil i forhold til nedskreven grammatikk. "kalla" er egentlig en forkortelse for "hva slags", men blir brukt som "hvilket".

Skrevet

Hehe, jo jeg må innrømme at jeg ble litt irritert over den overskriften.

;o)

Jeg er for øvrig også østlending, men vet da forskjell på hvem og hvilket/hvilken.

Skrevet

Nekter å tro at det er dialekter hvor dette er "lov".

Høres mer ut som en unnskyldning...;-)

Og: Jeg kommer IKKE fra Østlandet, og kan ikke huske at jeg har sagt "hvem tog" eller tilsvarende på min dialekt etter at tannfellinga satte inn! ;-)

Det er vel en kombinasjon av dialekt og barnespråk.

På linje med å si "hvor masse koster det" eller "henner ( =hun)sitter der".

Lips1365380508
Skrevet

Det er grammatisk feil ja, og jeg hadde ikke sagt det selv om dialekten var for det ;o)

Før jeg åpnet innlegget ditt, tenkte jeg, nå skal jeg jammen skrive til henne at det ikke går an å si "hvem tog", hehe... =)

Skrevet

Det er vel en kombinasjon av dialekt og barnespråk.

På linje med å si "hvor masse koster det" eller "henner ( =hun)sitter der".

og "på låven bor det masse muser"! ;-)

Søtt på en som er 3 år - ikke så søtt når man er f.eks. 30! *S*

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Høres grusomt ut. Men det er fordomsfullt. Jeg prøver å slutte å være fordomsfull, men vet ikke om jeg klarer det..

Samme med "Henne hadde..", "Dem kom..", "..til hun/han.", "demses", osv. Jeg gremmes. Men ka farsken skal en gjøre med slike fordommer, da???

Skrevet

sa torsken!

(sier ikke farsken, vi:)

Å nei.. dialekter har jeg ikke peiling på! ; ) Du får ha en god helg da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...