Gå til innhold

Hvem tog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det føste jeg tenkte når jeg så overskriften, var at nå kommer det nok mange irriterte innlegg under her ;o)

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• Spirello

4

• flisa

3

• Elbereth

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er det fakkeltoget i kveld du snakker om?

(Neida, forstår hva du mener...)

Skrevet

Jo, hvilken butikk, hvilket tog, ...ga boken til ham/henne... (ikke han/hun)

Liker å pirke, jeg også.

Skrevet

Jo, hvilken butikk, hvilket tog, ...ga boken til ham/henne... (ikke han/hun)

Liker å pirke, jeg også.

"Han" som objektsform har vært offisielt tillatt rettskrivning i bokmål siden 1917. I de fleste dialekter er "han" vanligere enn "ham" som objektsform.

Skrevet

"Han" som objektsform har vært offisielt tillatt rettskrivning i bokmål siden 1917. I de fleste dialekter er "han" vanligere enn "ham" som objektsform.

Hulk!

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

rart han/ham sidestilles når ikke det samme er tilfelle med hun/henne. Sikkert pga likhet i uttale, mao. slapphet vinner frem!

Skrevet

Huff ja, fælt å høre VOKSNE sier slik, En tenåring, eller et barn kan tilgis, men ikke voksne.

Skrevet

rart han/ham sidestilles når ikke det samme er tilfelle med hun/henne. Sikkert pga likhet i uttale, mao. slapphet vinner frem!

Språklige endringer over tid har ikke nødvendigvis med slapphet å gjøre :)

Skrevet

He, he, trodde "hvem tog" måtte være et spørsmål om navn i serien om Lokomotivet Thomas.

Skrevet

Jeg ble selvsagt irritert over overskriften :)

Og du har selvsagt helt rett, men det er det vel mange som har påpekt før meg.

Skrevet

Å nei.. dialekter har jeg ikke peiling på! ; ) Du får ha en god helg da.

God helg til deg ôg!

Skrevet

og "på låven bor det masse muser"! ;-)

Søtt på en som er 3 år - ikke så søtt når man er f.eks. 30! *S*

Sjempesøtt!

Skrevet

Høres grusomt ut. Men det er fordomsfullt. Jeg prøver å slutte å være fordomsfull, men vet ikke om jeg klarer det..

Samme med "Henne hadde..", "Dem kom..", "..til hun/han.", "demses", osv. Jeg gremmes. Men ka farsken skal en gjøre med slike fordommer, da???

Eller "jeg liker hun"... *Får grøssninger langs ryggraden*

Skrevet

Huff ja, fælt å høre VOKSNE sier slik, En tenåring, eller et barn kan tilgis, men ikke voksne.

Tenåringer kan heller ikke tilgis for slikt, foreldre har _plikt_ til å rette på sine barns dårlige språk! ;)

Gjest -også mamma
Skrevet

Eller "jeg liker hun"... *Får grøssninger langs ryggraden*

ha ha ha. En av mange grunner til at jeg aldri falt for Hotel Cæsar. Replikker som Jeg elsker jo han/ jeg liker jo hun da. Grusomt. Men veldig morsomt. Huff- der startet jeg en setning med "men", men det blåser jeg i.

Skrevet

Hvis ikke det er hanses og ikke hosses og ikke disses, hvem er det dasses?

Sånn snakker jeg faktisk - men skriver det ikke :-)

Sier og: "Æ har sodde i sofaen i heile kveld!"

"Æ har logge i senga i heile natt"

Men det du spør om - hvem tog, hvem butikk osv - det er grusomt :-)

Skrevet

Her åpnet jeg innlegget med intensjon om å kjefte litt på deg, men det ser det ut til at jeg slipper.

Hold på ditt, Spirello!

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Språklige endringer over tid har ikke nødvendigvis med slapphet å gjøre :)

kall det hva du vil, men det er jo sikkert fordi han/ham lett forveksles, at formen har kommet som tillatt objektsform. Tror du ikke det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...