Gå til innhold

Brokkoli problemer

Anbefalte innlegg

Angela1365380318
Skrevet

Jeg elsker brokoli, desverre spiser ikke typen noe som minner om frukt og grønnsaker og har tenkt å fortsette med det.

Så jeg pleier å kjøpe en hel brokkoli på rimi (eller rema når jeg er i nærheten der er de billigere) dele den i to koke halve til middagen en dag og halve to dager etterpå. Men i mellomtiden har den siste halve blitt veldig vissen.

Av og til så gale at jeg bare må kaste den, hvilket nå om vinteren vil si at jeg betaler 18 kr for en brokoli jeg bare for spist halve av.

Er det vanlig at brokkolien blir så dårlig bare to dager etter den har blitt kuttet i to (har den i kjøleskapet)? er det noe jeg kan gjøre for at den halve skal holde seg bedre?

Skrevet

Det gjør aldri de vi har. Kan fint bruke de 3 dager etterpå. Du pakker de skikkelig inn i plastfolie? eller evt en helt tett boks, men rist i bunnen. Sånn oppbevarer jeg salat også. Skyller den. Tar det jeg skal ha. Trøker resten og legger det i tett boks som har en plast rist i bunnen. Ibergs og ruccola holder seg i 5 dager på denne måten, like sprø.

Skrevet

De holder seg lengre enn det hos meg ja. Kutter av stilken og de bukettene jeg skal ha, legger resten i en plastpose som jeg legger i kjøleskapet. Holder seg fin inntil en uke i alle fall.

Angela1365380318
Skrevet

Det gjør aldri de vi har. Kan fint bruke de 3 dager etterpå. Du pakker de skikkelig inn i plastfolie? eller evt en helt tett boks, men rist i bunnen. Sånn oppbevarer jeg salat også. Skyller den. Tar det jeg skal ha. Trøker resten og legger det i tett boks som har en plast rist i bunnen. Ibergs og ruccola holder seg i 5 dager på denne måten, like sprø.

Så du mener boksen gjør susen? hvor kjøper man en slik boks da?

Foresten så kutter jeg den på langs, halve stilken og halve bunten.

Skrevet

Epler, pærer, tomater, bananer og avokado inneholder mye av dette.

Legg de derofr sålangt vakk fra dette som mulig. Selv oppbevarer jeg alt dette i romtemperatur. Men mulig du har noe av det i kjøleskapet?

Skrevet

Det skal ikke ha noe å si hvordan man kutter den. Når det gjleder boksen så er den tett (fra Tupperware) så den slipper ikke inn Etylen gass. Men problemet kan også mulig løses med å fjerne det jeg skrevt om i forrige innlegg fra kjøleskapet.

Angela1365380318
Skrevet

Epler, pærer, tomater, bananer og avokado inneholder mye av dette.

Legg de derofr sålangt vakk fra dette som mulig. Selv oppbevarer jeg alt dette i romtemperatur. Men mulig du har noe av det i kjøleskapet?

Jeg har tomater og pærer i kjøleskapet, har bare hørt at det er epler som kan fremskynde forråtningsprosessen hos andre grønnsaker så de ligger på kjøkkenbenken (rett ved siden av kjøleskapet..)

Skrevet

Jeg har tomater og pærer i kjøleskapet, har bare hørt at det er epler som kan fremskynde forråtningsprosessen hos andre grønnsaker så de ligger på kjøkkenbenken (rett ved siden av kjøleskapet..)

Det er mange flere grønnskaer og frukter enn epler som skiller ut etylengass.

Skrevet

Men epler er nok kanskje "værst i klassen"

Skrevet

Bare hiv den i fryseren, eller kjøp ferdig frosset broccoli, de har store poser på Smart club eller maxi tror jeg.. De mener jo at frossen er helt på høyden med vanlig.

Skrevet

De holder seg lengre enn det hos meg ja. Kutter av stilken og de bukettene jeg skal ha, legger resten i en plastpose som jeg legger i kjøleskapet. Holder seg fin inntil en uke i alle fall.

Takk for tipset! (Selv om det ikke var jeg soms tartet tråden...)

Skrevet

Bare hiv den i fryseren, eller kjøp ferdig frosset broccoli, de har store poser på Smart club eller maxi tror jeg.. De mener jo at frossen er helt på høyden med vanlig.

Frossen er nok på høyden hva angår vitamininnhold, men konsistensmessig er den ferske langt bedre.

Gjest broccoli
Skrevet

Tupperware Fridgesmart beholdere gjør susen til alt frukt og grønt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...