Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er en 21 år gammel jente som det siste året har slitt med vektøkning. For fire år siden slanket jeg meg fra 72 kg til 56-58 kilo. Jeg er ca. 168 høy, og ble veldig tynn da jeg gikk ned- da jeg har en tung beinbygning. Spiste da bare frukt, grønt og knekkebrød, og unngikk all kalori- og fettholdig mat. Mensen uteble i over ett og ett halvt år. Etter mye om og men, fikk jeg av legen min provera- noe som gjorde at mensen kom igang igjen. Har siden jeg slanket meg trent 4 ganger i uken, dvs. jogget 1 mil ihvertfall annenhver dag. Har holdt meg til kalorifattig mat, og spiser sjelden mer enn 1000 kcal til dagen fortsatt. Aldri kjøtt eller fett. Toppen 15gr. fett til dagen. Trener mye- og har et svært anstrengt forhold til mat. Har gått litt til psykolog, og han anbefaler meg å spise mer. Det har jeg imidlertid problemer med da vekten bare øker uansett hva jeg gjør. Veier i dag 72 kilo, det samme som jeg gjorde før slankingen begynte- men spiser dog nesten intet. Lurer på om det kan være noen hormonell, stoffskifte-årsak til dette. Var mye kluss med dette da jeg gikk ned. Er det bare at forbrenningen er på sparebluss hele tiden. Kan ikke skjønne hvorfor det bare går oppover- snart tør jeg jo ikke spise lenger. Får nemlig dårligere selvtillit jo flere kilo som kommer på. Hva bør jeg gjøre- er det en medisinsk årsak? Vennlig hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175694-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Det er flere måter å slanke seg på blant annet gjennom fettfattig kost, lite energi og karbohydrat fattig kost. Problemet med fettfattig kost er at man ofte er mye sulten og kan få mangel på viktige fettsyrer som kroppen trenger for at hormonsystemet og forbrenningen skal fungere. Det er ikke nødvendigvis slik at det er kun en riktig måte å slanke seg på, men at dette er individuelt. En slankemetode som tar hensyn til hormonelle faktorer er Fedon Lindbergs karbohydratfattige diett. Jeg vil uansett anbefale deg å ha kontakt med lege mens du slanker deg som kan undersøke stoffskiftet ditt med blodprøver og følge deg underveis etter som du forteller om et anstrengt forhold til mat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175694-vekt%C3%B8kning/#findComment-1171172
Del på andre sider

skorpionfisken

Dette er vel et typisk eksempel på at for lite kalorier, og for ensidig og skjelden kost senker forbrenningen.

Kroppen din er nok på sparebluss og tviholder på de stakkars få kaloriene den får. Den tror det er hungersnød, og gjør alt den kan for å holde deg i live.

Du bør be om å få komme til en ernæringsekspert for å få hjelp, og følge rådene derfra til punkt å prikke, selv om det i en periode fører til at du går opp i vekt. Når kroppen skjønner at hungersnøden er over og at den får nok (men ikke for mye) mat, så vil den slippe taket, øke forbrenningen og sette deg ned i vekt igjen.

Men du må være forberedt på at det er en lang prosess å rette opp forbrenningen din.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175694-vekt%C3%B8kning/#findComment-1171176
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...