Gå til innhold

Noen som driver med hundeoppdrett?

Anbefalte innlegg

Gjest oppdretter in spe
Skrevet

Hei!

Driver du med hundeoppdrett?

Hvordan begynte du? Er det mye jobb med papirarbeid? Og må man godkjennes noe sted før man setter i gang. Jeg tenker da på stamtavler og hvem man kan parre tispa med?

Har hatt hund siden jeg var liten jente. To renrasede og en ikke. Så jeg har jo erfaring med hund. Men nå har jeg altså begynt å lure på dette med oppdrett.

Noen tips og råd?

Hilsen oppdretter in spe

Fortsetter under...

Skrevet

Du bør nok innhente mer info enn du vil få her, før du vurderer å starte opp hunde-oppdrett.

Se nkk.no og forhør deg litt på canis.no (det er et brukerforum, samt fagpersoner der) - det er steder du treffer folk som har peil på hund. Og ikke minst, ta kontakt med raseklubben til den rasen du er interessert i å drive oppdrett på. Ikke alle raseklubber er heller like seriøse, men jeg håper i alle fall at de fleste er det.

Jeg har hund selv, men kan ikke nok om oppdrett til å svare deg. Men du bør i alle fall gjøre grundig forarbeide, slik at du blir en god oppdretter, og ikke bare en som starter opp fordi det virker som en lettvint og koselig måte å tjene penger på. Sier ikke at det er dine motiver, men noen har et litt for lettvint og naivt forhold til slike ting.

Gjest Iznowgood_the one and only
Skrevet

Hvorfor ønsker du å begynne med oppdrett av hunder? Tjene penger?

Alill1365380691
Skrevet
  Iznowgood_the one and only skrev (På 4.3.2005 den 9.02):

Min beste veninne er hundeoppdretter av rasen Rhodesian Ridgeback,og hun gjør det kun fordi hun koser seg med det! Pengene hun tjener på det er ingenting i forhold til alt jobben det er med et valpekull....Og det blir ikke så mye penger utav det som mange tror.Utrolig mye utgifter.Parring med en god hann er som oftes veldig dyrt,dyrlegeutgifter,mat,utstyr,forsikring osv,så jeg tror (og håper) at de aller fleste som driver med hundeoppdrett,gjør det fordi de er så glade i hunder og ikke for pengenes skyld....!

Skrevet
  Alill skrev (På 4.3.2005 den 9.07):

Min beste veninne er hundeoppdretter av rasen Rhodesian Ridgeback,og hun gjør det kun fordi hun koser seg med det! Pengene hun tjener på det er ingenting i forhold til alt jobben det er med et valpekull....Og det blir ikke så mye penger utav det som mange tror.Utrolig mye utgifter.Parring med en god hann er som oftes veldig dyrt,dyrlegeutgifter,mat,utstyr,forsikring osv,så jeg tror (og håper) at de aller fleste som driver med hundeoppdrett,gjør det fordi de er så glade i hunder og ikke for pengenes skyld....!

Akkurat det var poenget mitt også.

Alill1365380691
Skrevet
  Iznowgood_the one and only skrev (På 4.3.2005 den 9.21):

Akkurat det var poenget mitt også.

Tenker du å begynne eller?

Annonse

Skrevet
  Alill skrev (På 4.3.2005 den 9.26):

Tenker du å begynne eller?

Nei, det var heller ikke jeg som skrev det første spørsmålet :-)

Jeg har riktignok hunder, men oppdrett er ikke noe for meg. Det finnes altfor mange useriøse kjøpere.

Alill1365380691
Skrevet
  Iznowgood_the one and only skrev (På 4.3.2005 den 9.34):

Jeg har riktignok hunder, men oppdrett er ikke noe for meg. Det finnes altfor mange useriøse kjøpere.

Ja,det vrimler jo av omplasseringshunder for tiden....Ikke bra! Og foreldre som kjøper dyr for at ungene skal ha noe å holde på med er noe av det verste.Ungene går ofte lei og da sitter de der....Blir nokså provosert av det!

Skrevet
  Iznowgood_the one and only skrev (På 4.3.2005 den 9.34):

Oppdretteren der vi kjøpte vår hund, hun hadde omtrent kryssforhør av oss før vi fikk kjøpe hund hos henne. Dessuten måtte også tispa godkjenne oss! :-) Hun (oppdretteren altså!) var veldig klar på at det ikke var noen selvfølge å få kjøpe hund hos henne, hun hadde ikke noe problem med å sende folk på dør og si "beklager du får ikke kjøpe hund hos meg".

Så - du trenger jo ikke selge til noen du ikke vil selge til?

Skrevet
  Gemini skrev (På 4.3.2005 den 9.56):

Oppdretteren der vi kjøpte vår hund, hun hadde omtrent kryssforhør av oss før vi fikk kjøpe hund hos henne. Dessuten måtte også tispa godkjenne oss! :-) Hun (oppdretteren altså!) var veldig klar på at det ikke var noen selvfølge å få kjøpe hund hos henne, hun hadde ikke noe problem med å sende folk på dør og si "beklager du får ikke kjøpe hund hos meg".

Så - du trenger jo ikke selge til noen du ikke vil selge til?

Hurra for oppdretteren deres!

Skrevet
  Iznowgood_the one and only skrev (På 4.3.2005 den 9.58):

Hurra for oppdretteren deres!

Ja, hun er ei seriøs og flott dame!

Var litt spent når jeg skulle dit første gangen, for hun hadde sagt dette på telefonen. Og som den gang ganske nylig hundefobi-kurert var jeg jo usikker på om mine signaler ville være negative ovenfor tispa, i alle fall når hun kom i fullt firsprang mot meg... hehe :-) Men det gikk jo kjempebra!

Selv om det var stor etterspørsel etter valpene, ble oppdretteren sittende en stund med en valp, fordi den var feil type hund til de interesserte kjøperne. Men til sist fant hun en kjøper som hadde de rette ambisjonene. Det var en valp som ville bli ganske krevende (en ganske dominant tispe faktisk!), men med stort potensiale.

Skrevet
  Gemini skrev (På 4.3.2005 den 10.05):

Ja, hun er ei seriøs og flott dame!

Var litt spent når jeg skulle dit første gangen, for hun hadde sagt dette på telefonen. Og som den gang ganske nylig hundefobi-kurert var jeg jo usikker på om mine signaler ville være negative ovenfor tispa, i alle fall når hun kom i fullt firsprang mot meg... hehe :-) Men det gikk jo kjempebra!

Selv om det var stor etterspørsel etter valpene, ble oppdretteren sittende en stund med en valp, fordi den var feil type hund til de interesserte kjøperne. Men til sist fant hun en kjøper som hadde de rette ambisjonene. Det var en valp som ville bli ganske krevende (en ganske dominant tispe faktisk!), men med stort potensiale.

Godt å høre om slike oppdrettere. Det er for mange som avler hvalper og selger de små sjelene i 'fylla og villa' til hvemsomhelst som betaler. Det finnes, påstår jeg, flere problem-eiere enn problem-hunder.

Annonse

Skrevet
  Iznowgood_the one and only skrev (På 4.3.2005 den 10.19):

Godt å høre om slike oppdrettere. Det er for mange som avler hvalper og selger de små sjelene i 'fylla og villa' til hvemsomhelst som betaler. Det finnes, påstår jeg, flere problem-eiere enn problem-hunder.

Ja, det er helt klart.

Vi har nå selv et problem med vår hund, men er veldig klar over at det først og fremst er oss selv det går på. Så vi skal kontakte en som vi har fått anbefalt, som skal hjelpe oss med akkurat det problemet. En annen i hundeklubben der min mann er aktiv hadde så god erfaring fra en dags privatkursing og samtidig en funksjonsanalyse av hunden. :-)

Skrevet
  Gemini skrev (På 4.3.2005 den 10.23):

Ja, det er helt klart.

Vi har nå selv et problem med vår hund, men er veldig klar over at det først og fremst er oss selv det går på. Så vi skal kontakte en som vi har fått anbefalt, som skal hjelpe oss med akkurat det problemet. En annen i hundeklubben der min mann er aktiv hadde så god erfaring fra en dags privatkursing og samtidig en funksjonsanalyse av hunden. :-)

Godt å høre at dere gjør noe med ting som ikke er helt bra. Jeg prøver innimellom å minne meg selv på at det tross alt er bare et dyr vi har tatt med oss inn i vår 'siviliserte verden', vekk fra det som er naturlig for hundedyr. Hunder er jo mere enn dresserte dyr med fin pels og snille øyne. Håper det går bra med hunden deres :-)

Skrevet
  Iznowgood_the one and only skrev (På 4.3.2005 den 10.33):

Godt å høre at dere gjør noe med ting som ikke er helt bra. Jeg prøver innimellom å minne meg selv på at det tross alt er bare et dyr vi har tatt med oss inn i vår 'siviliserte verden', vekk fra det som er naturlig for hundedyr. Hunder er jo mere enn dresserte dyr med fin pels og snille øyne. Håper det går bra med hunden deres :-)

Jada, det går bra med han uansett, problemet er ikke _så_ omfattende. :-)

Gjest meg igjen...sur
Skrevet
  Iznowgood_the one and only skrev (På 4.3.2005 den 9.02):

Hvorfor får man alltid så mistenkeliggjørende og spydige svar her på¨DOL. Det er ikke slik på andre fora rundt om på nettet, syns jeg.

Hvorfor jeg vil begynne med oppdrett har vel ikke du noe med. Om jeg vil tjene penger eller om det er av pur interesse saliggjør vel ikke motivene. Om det var det, så skulle vel ingen drive med oppdrett? Særlig siden de fleste hunder faktisk er et resultat av akkurat det.

Så jeg skjønner ikke hvorfor du er så spydig?

Jeg er hjemmeværende, av grunner jeg ikke oppgir her, og kunne tenke meg hund igjen. Og siden jeg trenger noe å gjøre, tenkte jeg at det å begynne med oppdrett kunne være noe for meg. Da får jeg en givende hobby, og kan tjene litt ekstra.

Hva er galt med det?

Skrevet
  meg igjen...sur skrev (På 4.3.2005 den 13.28):

Hvorfor får man alltid så mistenkeliggjørende og spydige svar her på¨DOL. Det er ikke slik på andre fora rundt om på nettet, syns jeg.

Hvorfor jeg vil begynne med oppdrett har vel ikke du noe med. Om jeg vil tjene penger eller om det er av pur interesse saliggjør vel ikke motivene. Om det var det, så skulle vel ingen drive med oppdrett? Særlig siden de fleste hunder faktisk er et resultat av akkurat det.

Jeg er hjemmeværende, av grunner jeg ikke oppgir her, og kunne tenke meg hund igjen. Og siden jeg trenger noe å gjøre, tenkte jeg at det å begynne med oppdrett kunne være noe for meg. Da får jeg en givende hobby, og kan tjene litt ekstra.

Hva er galt med det?

"Hvorfor får man alltid så mistenkeliggjørende og spydige svar her på¨DOL."

Jeg spurte "Hvorfor ønsker du å begynne med oppdrett av hunder?" og lurte på om det er for å "Tjene penger?"

"Hvorfor jeg vil begynne med oppdrett har vel ikke du noe med."

Nei, du kjæreste allverden, det har jeg da virkelig ikke noe med! Jeg stilte spørsmål på lik linje med deg i dette forumet.

"Om jeg vil tjene penger eller om det er av pur interesse saliggjør vel ikke motivene. Om det var det, så skulle vel ingen drive med oppdrett? Særlig siden de fleste hunder faktisk er et resultat av akkurat det. Så jeg skjønner ikke hvorfor du er så spydig?"

Jeg ønsker med frabedt å bli fremstilt som spydig fordi jeg har stilt spørsmål om hvorfor du ønsker å begynne med oppdrett og om motivet ditt er å tjene penger.

Forøvrig påstår jeg at seriøst hundeoppdrett bygger på pur interesse og ikke med penger som den motiverende faktor.

"Jeg er hjemmeværende, av grunner jeg ikke oppgir her, og kunne tenke meg hund igjen. "

Flott! -spør du meg!

"Og siden jeg trenger noe å gjøre, tenkte jeg at det å begynne med oppdrett kunne være noe for meg. Da får jeg en givende hobby, og kan tjene litt ekstra.

Hva er galt med det? "

Jeg leste innlegget ditt og kunne se at du spurte om ting som fikk meg til å anta at du ikke har erfaring med hundoppdrett.

Jeg ønsker bare å fortelle deg at det ikke alltid er penger å tjene på hundeoppdrett.

Først må man anskaffe ei tispe som er egnet til avl. Hun skal være helt fri for arvelige lidelser. Slik som f.eks. allergier, øyenlidelser, skjelettlidelser og det som værre er. Hun skal ha et godt gemytt. Denne hunden bør også bli godt premiert på utstilling og evt få godkjent karaktertest dersom avlrådet til rasen anbefaler det.

Den første hunden man kjøper trenger absolutt ikke å fylle disse kravene.

Så må man finne en passende hannhund som matcher tispen og hennes kvaliteter. Her følger man samme krav til helse, gemytt og eksteriør som da man valgte tispen.

Så kommer det normalt en paringsavgift til.

Ikke alltid blir det hvalper av en parring. Da må man vente et halvår før neste parring. Kjedelig dersom man har kjørt langt med tispen og det viser seg at det ikke ble noen hvalper.

Forhåpentligvis ser hvalper dagens lys etterhvert.

Små raser får ofte færre hvalper enn store raser.

Veterinærutgifter, vaskinasjon, reg. avgift i Norsk Kennel Klubb osv osv.

Er du heldig så er alle hvalpene friske og raske uten skjønnhetsfeil og evt andre mangler.

Noen hvalper er født kryptorchid, noen med feilstilling på ører, knekk på hale, generelt feil eksteriør osv osv. Disse får man ikke full pris for.

Er du uheldig og selger hvalp til noen som ikke er forberedt på hvordan det er å ha hund med dertil hørende problemer, risikerer du å få hvalpen i retur. Mange får 'akutt' allergi av hvalper som ikke blir slik de forventer. Da vil du som seriøs oppdretter ta hånd om 'problembarnet' og søke å finne nye eiere, noe som ikke alltid er like lett.

Dersom du velger rasen (eksempel) Chihuahua kan du ikke regne med å få mere enn tre hvalper pr kull. Å klare å tjene penger på tre stk hvalper synes for meg en umulig oppgave med de utgiftene jeg skisserer for deg.

Jeg har selv en topp premiert tispe av mindre rase. Norsk og svensk champion. Hun ble fraktet to hundre mil èn vei for parring med topp avstammet hannhund. Ingen hvalper. Nytt forsøk med annen topp hannhund. Èn hvalp så dagens lys. Denne hvalpen ble solgt til redusert pris fordi det ikke er marked for hannhunder av denne rasen. Etter under et år ble han omplassert...

Du etterspurte "Noen tips og råd?"

Her er i alle fall hva jeg hadde å si...

Lykke til!

Gjest malun
Skrevet
  meg igjen...sur skrev (På 4.3.2005 den 13.28):

Hva er galt med det?

Herregud, det var da et greit og tilforlatelig spørsmål.

Det er ikke slik at alt må mylrde av søte smilefjes for ikke å være spydig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...