Gå til innhold

Redusert stillling og redusert skatt

Anbefalte innlegg

Gjest Klarer ikke regne
Skrevet

Jeg og gubben vurderer å gå ned i 80 % stilling til høsten. Vi tjener begge 280 000,-.

Jeg klarer å finne ut hvor mye vi taper før skatt, men hvordan kan jeg finne ut hva vi sparer i mindre skatt når vi går ned i inntekt?

Takk til den som kan hjelpe.

Skrevet

Hver av dere skal tjene ca kr 56000 mindre enn i dag. Skatten på den delen utgjør ca kr 20.000.

Nøyaktig skatteberegning krever mange flere opplysninger, men jeg tok bare et eksempel med "ren skatt" uten hensyn til fradrag. Dvs. 28% skatt på netto og 7,8% på brutto = ca 36% på hele differansen.

Da kan dere tenke videre: Jeg skal tjene 56000 kroner mindre, men slipper å betale 20000 i skatt, så da taper jeg egentlig bare ca 36000 kroner på å redusere stillingen fra 100 til 80%. Dvs. at det koster meg ca 3000 kroner i måneden å ta fri en dag i uka. Skal dere gjøre slik begge to, så blir det jo dobbelt.

Ja ja, men hvis dere taper 6000 kroner i utbetalt lønn og kanskje sparer noen lapper på reduserte reiseutgifter og evt. barnepass, så blir jo tapet mindre.

Gjest Klarer ikke regne
Skrevet

Hver av dere skal tjene ca kr 56000 mindre enn i dag. Skatten på den delen utgjør ca kr 20.000.

Nøyaktig skatteberegning krever mange flere opplysninger, men jeg tok bare et eksempel med "ren skatt" uten hensyn til fradrag. Dvs. 28% skatt på netto og 7,8% på brutto = ca 36% på hele differansen.

Da kan dere tenke videre: Jeg skal tjene 56000 kroner mindre, men slipper å betale 20000 i skatt, så da taper jeg egentlig bare ca 36000 kroner på å redusere stillingen fra 100 til 80%. Dvs. at det koster meg ca 3000 kroner i måneden å ta fri en dag i uka. Skal dere gjøre slik begge to, så blir det jo dobbelt.

Ja ja, men hvis dere taper 6000 kroner i utbetalt lønn og kanskje sparer noen lapper på reduserte reiseutgifter og evt. barnepass, så blir jo tapet mindre.

TUSEN takk for svaret. jeg hadde faktisk kommet fram til ca det samme beløpet selv.

Og med 1450 kr i mindre barnehage ut og 1400 kr i kontantstøtte inn, og sparte reiseutgifter regnet med, blir jo tapet pr mnd halvert.

Jammen ikke så verst. Tror vi må gå for den løsningen jeg.

Skrevet

TUSEN takk for svaret. jeg hadde faktisk kommet fram til ca det samme beløpet selv.

Og med 1450 kr i mindre barnehage ut og 1400 kr i kontantstøtte inn, og sparte reiseutgifter regnet med, blir jo tapet pr mnd halvert.

Jammen ikke så verst. Tror vi må gå for den løsningen jeg.

Kyrillo tok forbehold for evt fradrag etc, og jeg vil bare understreke at de prosentsatsene som kyrillo kom med er helt riktige med mindre de fradragene dere fører i selvangivelsen + personfradraget overstiger den reduserte inntekten, altså 224 000 per person.

Og det gjør den vel neppe! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...