Gå til innhold

Varierende pris på ulike hunderaser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vet du hva Lillemor ønsker seg til bursdagen sin...

;-)

Hun får klare seg med et bilde av dyret når tanten bare får bildene sine ut på nett! :o)

Hadde jo vært rene dyreplageriet om man hadde tatt den hunden med seg til byen og stengt henne inne i en leilighet. Hun var jo vant til å gå ute så mye hun ville, tusle fritt rundt mellom 35 andre hundevenner. :o)

Skrevet

De lyse var jo til forveksling lik en golden retriever! :o)

Tja, jo, vel... Joda, det er det mest typiske spørsmålet når jeg møter folk ute, om vår hund er "en blanding av golden og-et-eller-annet"... :-) Det er jo gøy å ha en rase som få kjenner til. Hovawarten er forresten ikke i "slekt" med retrievere (verken golden eller flatcoated, som jo den helt svarte kan ligne litt på). I alle fall ikke mer i slekt enn en schäfer er med en puddel, altså begge hunder... :-)

Men det er som oftest ganske stor forskjell på retrievere og hovawarter, ikke minst i kroppsspråk og bevegelser. Samt at hovawarten er ca 10 cm høyere, spissere i snuteparti, lengre i kroppen og i beina, og har mer "fluffy" hale, ofte i en mer buet fasong enn hos golden. Og hovawart har dypere farge på ryggen og hodet enn de aller aller fleste golden (de fleste golden nå er jo svært lyse). Hovawartens farge er også mer variert, blir lysere under buken fx.

http://www.retrieverklubben.no/images/retriever/Golden/gold_staa1.jpg

http://www.hovawart.amor.pl/images/Artos2.jpg

Skrevet

Tja, jo, vel... Joda, det er det mest typiske spørsmålet når jeg møter folk ute, om vår hund er "en blanding av golden og-et-eller-annet"... :-) Det er jo gøy å ha en rase som få kjenner til. Hovawarten er forresten ikke i "slekt" med retrievere (verken golden eller flatcoated, som jo den helt svarte kan ligne litt på). I alle fall ikke mer i slekt enn en schäfer er med en puddel, altså begge hunder... :-)

Men det er som oftest ganske stor forskjell på retrievere og hovawarter, ikke minst i kroppsspråk og bevegelser. Samt at hovawarten er ca 10 cm høyere, spissere i snuteparti, lengre i kroppen og i beina, og har mer "fluffy" hale, ofte i en mer buet fasong enn hos golden. Og hovawart har dypere farge på ryggen og hodet enn de aller aller fleste golden (de fleste golden nå er jo svært lyse). Hovawartens farge er også mer variert, blir lysere under buken fx.

http://www.retrieverklubben.no/images/retriever/Golden/gold_staa1.jpg

http://www.hovawart.amor.pl/images/Artos2.jpg

Så kanskje jeg hadde stusset litt om jeg møtte en howart? Sånn, "hm, det var da en stor og mørk golden?" :o)

Noen jeg hørte om hadde en eventyrblanding og til slutt ble de så lei av alle spørsmålene om hva slags rase den var at de diktet opp en hunderase. Og fikk latterkrampe da folk svarte:"Ja, det var det jeg trodde!" ;o)

Skrevet

Så kanskje jeg hadde stusset litt om jeg møtte en howart? Sånn, "hm, det var da en stor og mørk golden?" :o)

Noen jeg hørte om hadde en eventyrblanding og til slutt ble de så lei av alle spørsmålene om hva slags rase den var at de diktet opp en hunderase. Og fikk latterkrampe da folk svarte:"Ja, det var det jeg trodde!" ;o)

Ja du har nok ganske sikkert møtt "en så stor og mørk golden" og "en så stor flatcoated" noen ganger :-)

Gjest lyst på hund
Skrevet

Ja, det kan du si. Egentlig synes jeg det er greit at hund koster, for da tenker folk seg ekstra godt om før de skaffer en. Skjønt, man kan jo alltids få en gatemix gratis da...

Ja, av den grunn er det jo bra det koster litt. Men det er ikke hvor mye penger du har som avgjør om du blir en god hundeeier.

Jeg har hatt hund før, og vet hva det går ut på. Tenker, og vil tenke meg enda nøyere om, før jeg skaffer hund. Jeg skal ha hund, men om det blir NÅ,er jeg litt usikker på. Vet ikke om situasjonen er helt ideell.

Jeg skulle gjerne hatt en snill gatemix, om jeg hadde hatt mulighet. Det er bare det at jeg ikke kan ha noen stor hund. Helst så liten som mulig.Derfor tenkte jeg at chihuahua var tingen.

Får vel bare spare i så fall.

Skrevet

Ja, av den grunn er det jo bra det koster litt. Men det er ikke hvor mye penger du har som avgjør om du blir en god hundeeier.

Jeg har hatt hund før, og vet hva det går ut på. Tenker, og vil tenke meg enda nøyere om, før jeg skaffer hund. Jeg skal ha hund, men om det blir NÅ,er jeg litt usikker på. Vet ikke om situasjonen er helt ideell.

Jeg skulle gjerne hatt en snill gatemix, om jeg hadde hatt mulighet. Det er bare det at jeg ikke kan ha noen stor hund. Helst så liten som mulig.Derfor tenkte jeg at chihuahua var tingen.

Får vel bare spare i så fall.

Kontakt de ulike omplasseringsorganisasjonene da vel, og meld fra om at du er interessert i en liten hund, chihuahua eller annen liten. Så kan de få ditt tlf.nr., og kontakte deg når de evt. får inn en.

Det kan jo også hende du kan få en hund på fôr, mot at du eller oppdretteren/eieren stiller den ut eller deltar på andre konkurranser, evt. brukes i avl senere. Etter et visst antall år, eller gitt andre forutsetninger, så får du evt. overta hunden til odel og eie.

Gjest lyst på hund
Skrevet

Kontakt de ulike omplasseringsorganisasjonene da vel, og meld fra om at du er interessert i en liten hund, chihuahua eller annen liten. Så kan de få ditt tlf.nr., og kontakte deg når de evt. får inn en.

Det kan jo også hende du kan få en hund på fôr, mot at du eller oppdretteren/eieren stiller den ut eller deltar på andre konkurranser, evt. brukes i avl senere. Etter et visst antall år, eller gitt andre forutsetninger, så får du evt. overta hunden til odel og eie.

God idé å gi tlf. nr. til omplasseringen! Det har jeg ikke tenkt på, men skal jammen vurdere det!!

Du virker som du har peiling på dette med omplassering og sånt, lurer bare på om disse hundene ofte har atferdsproblemer? Eller er nervøse og usikre, siden de tross alt er blitt forlatt av eieren sin?(muligens vanskjøtt??) Det er det eneste som gjør meg litt skeptisk..men mulig at jeg tar feil. Ellers må det jo være kjempefint å kunne hjelpe en liten hjemløs på denne måten:)

Trodde bare det var hest som ble satt bort på for, jeg? Men det er nok ikke noe for meg uansett. Jeg vil ikke risikere å måtte gi fra meg hunden igjen når jeg først er blitt glad i den, eller bare ha den uvissheten. Det blir jo en så god venn. Har mistet 2 hunder, og det var kjempevondt begge gangene.

Takk for tipsene!

Skrevet

God idé å gi tlf. nr. til omplasseringen! Det har jeg ikke tenkt på, men skal jammen vurdere det!!

Du virker som du har peiling på dette med omplassering og sånt, lurer bare på om disse hundene ofte har atferdsproblemer? Eller er nervøse og usikre, siden de tross alt er blitt forlatt av eieren sin?(muligens vanskjøtt??) Det er det eneste som gjør meg litt skeptisk..men mulig at jeg tar feil. Ellers må det jo være kjempefint å kunne hjelpe en liten hjemløs på denne måten:)

Trodde bare det var hest som ble satt bort på for, jeg? Men det er nok ikke noe for meg uansett. Jeg vil ikke risikere å måtte gi fra meg hunden igjen når jeg først er blitt glad i den, eller bare ha den uvissheten. Det blir jo en så god venn. Har mistet 2 hunder, og det var kjempevondt begge gangene.

Takk for tipsene!

Det er ikke bare hunder som har hatt det fælt som blir omplassert. Mange må omplassere hunden pga at det oppstår allergier i familien. Eller fordi de har hund og stifter ny familie, der det enten er allergier, eller det av ulike årsaker ikke passer å ha hund. Eller de finner ut at de ikke har tid til å ha hund allikevel, og heller vil at hunden skal få komme til noen som har tid nok, istedenfor at den skal lide hos de. Eller andre ting i livssituasjonen som vanskeliggjør/umuliggjør hundeholdet.

Hvis vi skulle ta til oss en hund gjennom omplassering ville det vært et krav fra min side at det var en slik type hund, og ikke en med problematferd og eller vanskjøtsel.

Gjest lyst på hund
Skrevet

Siden du er på jakt etter chihuahua, så må jeg advare mot en svært useriøs chihuahua-oppdretter, ble vist på TV2 Hjelper Deg i går. Svært mange (alle?) som har betalt inn depositum på 4000 kr til oppdretteren har aldri fått noen hund, og får heller ikke igjen depositumet sitt.

Se http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/hjelperdeg/aktuelt/article351187.ece

Takk for opplysningen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...