Gå til innhold

Har du greie på katter?

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger tips.
Skrevet

Vi er en liten familie som veldig gjerne ønsker oss en katt. Vi er på utkikk etter en kattunge, og vil gjerne ha den så liten som mulig. Vil bli skikkelig kjent med den fra den er liten.

Men hvilken katterase er minst?

Har fått tilbud om å kjøpe en type katt : maine coon kattunger , men vet ikke helt? De er så spisse i ørene og ser litt rare ut, sikkert bare fordi vi ikke er vandt til de men... noen som har noen råd?

Vi vil helst ha en helt vanlig katt for kos. Ikke noe utstillingsgreier! Bare en vi kan gi masse masse kjærlighet! :-)

Det har forresten vært kjempevanskelig å få tak i kattunge. Trodde folk hadde problemer med å bli kvitt katter jeg, men nå har vi forsøkt i flere måneder allerede og ennå ikke funnet. Noen som vet om kattunger som trenger et hjem? Vi bor på Østlandet.

Skrevet

Main Coon katten blir svær:) som en Amerikansk skogskatt, men de er lekne, kosete og i det hele tatt slik som katter er, om de har de rette eierene:)

Ta deg en tur på et omsorgssenter for dyr eller noe... de har faktisk kattunger der også som trenger MASSER av kjærlighet og omsorg etter en stabasiøs start på hverdagen!

www.dyrebeskyttelsen.no

Gjest katteoppdretter
Skrevet

Dyrebeskyttelsen har katter som trenger hjem.

Katunger skal ikke forlate moren sin før de er minst 12 uker gammel. Først da har de lært alt de trenger å lære fra kattemor og er klar til å forlate redet.

Main Coon er en stor katt.

Hvis det er rasekatt dere ønsker dere så foreslår jeg at dere søker på internet eller låne dere en kattebok hvor dere kan lese om rasene.

Skrevet

ring vereinærhøyskolen i Oslo, de pleier å få inn en del kattunger de må ta livet av.

Skrevet

Ønsker du en katterase som er liten, så er ikke Main Coon å anbefale. Det er den største rasen blant "huskattene".

Dog har den et gemytt som gjør at den egner seg meget godt som kjæledyr.

Hvis dere bare skal en "kosekatt" og ikke er opptatt av noe spesielt, så er det vel like greit å finne noen som har en kattunge å gi bort?

En hunnkatt er som regel mindre enn hankattene, men da må du huske p-piller eller sterilisering.

En hannkatt bør kastreres, så fremt dere ønsker å unngå en "stresset" katt etterhvert som den blir voksen.

Det er ikke å anbefale å ta kattungene fra moren før de er minst 12 uker gamle. Det er en del lærdom som skal overføres fra moren, og du får en tryggere og mer "harmonisk" katt om du i hvert fall lar det gå 12 uker.

Skrevet

Kattungen bør være 12 uker gammel, først da er den skikkelig avvent fra moren, og moren har fått tid til å sende med den viktig "åndelig bagasje".

Det er ikke tull - jeg har måttet ta hånd om yngre katter av og til, og veldig ofte blir de noe rare - det vi kaller "ikke helt i vater". Oftere kan du få tisse-inne-problematikk, sutting på puter osv.

Ang. raser:

Maine Coon er av de aller største tamkattrasene - enkelte monser kan bli opp til 10 kilo...

Hvis du skal ha en liten katt:

Abyssiner (aktiv), Burmeser (kjælen), div Rex-typer (dette er innekatter)...

Selv har jeg en krysning av abyssiner/burmeser - og det er det nærmeste jeg noen gang har vært en perfekt katt: aktiv, kjempesosial og kjælen, og den er fortsatt veldig, enda den er voksen nå :)

http://images.google.com/images?q=abyssiner

http://images.google.com/images?hl=no&lr=&q=burmeser&btnG=S%C3%B8k

Skrevet

Kattungen bør være 12 uker gammel, først da er den skikkelig avvent fra moren, og moren har fått tid til å sende med den viktig "åndelig bagasje".

Det er ikke tull - jeg har måttet ta hånd om yngre katter av og til, og veldig ofte blir de noe rare - det vi kaller "ikke helt i vater". Oftere kan du få tisse-inne-problematikk, sutting på puter osv.

Ang. raser:

Maine Coon er av de aller største tamkattrasene - enkelte monser kan bli opp til 10 kilo...

Hvis du skal ha en liten katt:

Abyssiner (aktiv), Burmeser (kjælen), div Rex-typer (dette er innekatter)...

Selv har jeg en krysning av abyssiner/burmeser - og det er det nærmeste jeg noen gang har vært en perfekt katt: aktiv, kjempesosial og kjælen, og den er fortsatt veldig, enda den er voksen nå :)

http://images.google.com/images?q=abyssiner

http://images.google.com/images?hl=no&lr=&q=burmeser&btnG=S%C3%B8k

Det er mange år siden jeg bestemte meg for at dersom jeg noen gang skal betale for en katt (=rasekatt annet enn huskatt) så skal jeg ha en abyssiner! De er bare sååååå nydelige!

Hadde vært gøy å få se bilde av mixen din!

Skrevet

Det er mange år siden jeg bestemte meg for at dersom jeg noen gang skal betale for en katt (=rasekatt annet enn huskatt) så skal jeg ha en abyssiner! De er bare sååååå nydelige!

Hadde vært gøy å få se bilde av mixen din!

Skal prøve og ordne det.

Har ei side her på dol, kan hende den virker enda :)

Hun ser ut som en blå abyssiner, men er litt rundere i ansiktet. Mora er blå burmeser, og faren er rød abyssiner.

Smellvakker! *kry*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...