Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Studier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fulltidsstudent og har et barn. Er veldig sliten nå, sikkert fordi jeg har studert i noen år nå kombinert med jobb og barn.

Egentlig er jeg på jobbjakt, men da jeg ikke fant jobb som passa med hente og leveringstider i barnegahagen bestemte jeg meg for å fortsette å studere.

Nå studerer jeg to tunge fag, og har eksamen til våren. Nå vurderer jeg å droppe det ene faget, vil heller ta eksamen etter sommeren.

Følelsene mine sier at vi vil få det bedre om jeg tar det litt roligere i år, men samtidig har jeg aldri gitt opp noe før...

Gjest LucySky
Skrevet

Da er det på tide å "gi opp". En kan få dille på sånt, at en ikke skal "gi opp".

En kan bare ikke klare å gi seg, for da mister en selvrespekten osv.

Men det er noe med å bruke sunn fornuft og iblant gi slipp på det harde taket man har på seg selv og sin egen respekt ...

Kanskje du til og med ville hatt godt av det?

Sett at ikke himmelen datt ned selv om du måtte gi deg for en gangs skyld?

Gjest studinata
Skrevet

En mulighet du har, uten å måtte gi opp, er å gå opp i begge fagene som planlagt.

Men når du leser videre utover vårsemesteret nå, prioriterer du å stå med ok karakter bare i det ene faget og ikke bli overrasket over å stryke i det andre. Man kan jo ha "skitflaks" og kanskje få akkurat den lille tingen man kan aller best på eksamen - og stå, også, men det hører til unntakene, da.

Slik vil du kunne ta konteeksamen før høstsemesteret tar til og altså kunne - om du vil - bruke sommeren på å lære det andre faget godt nok til å stå i det også. Slik sparer du et semester, i stedet for å vente enda et år på å stå.

Men - det er risikabelt - jeg forsøkte en lignende variant i fjor. Det vil si, jeg ville ikke gi meg, jeg forsøkte å lese alt, i stedet for å satse på bare det ene faget... Men så ble ikke sommeren så produktiv som planlagt - så nå går jeg "om igjen" - i begge fagene... Så jeg ville nok ha ofret det ene faget, om jeg kommer i samme situasjon igjen. Men - som sagt, om du tror det er realistisk å klare å konte med brukbar karakter - er det alternativ å la seg stryke i ett fag før sommeren... Evt. en sykemelding, da - du er jo så sliten at det ikke er langt fra sannheten, antar jeg...

Lykke til, i alle fall!

Gjest Timari
Skrevet

er det tanken på at du må gi opp noe som plager deg mest?

Noen ganger må vi ta en joker, altså enten satse på en sykemelding eller rett og slett droppe et fag. Hva om du skulle klare begge to, men at du da er så utrolig sliten at du ikke har ork til noe som helst annet?

Noen ganger må vi tenke kvalitet og ikke alltid kvantitet. Vet det ikke er lett, jeg er også en slik person som alltid skal fikse alt.

lykke til uannsett hva du bestemmer deg for :)

Skrevet

Jeg måtte gjøre det samme til jul. Jeg utsatte den ene eksamenen. Jeg har studert lenge og vel og har heller ikke gjort noe slikt før.

For meg var det ikke "å i opp", men en strategi for å klare den ene eksamenen og i tillegg få resten av livet til å gå opp.

Skrevet

Da er det på tide å "gi opp". En kan få dille på sånt, at en ikke skal "gi opp".

En kan bare ikke klare å gi seg, for da mister en selvrespekten osv.

Men det er noe med å bruke sunn fornuft og iblant gi slipp på det harde taket man har på seg selv og sin egen respekt ...

Kanskje du til og med ville hatt godt av det?

Sett at ikke himmelen datt ned selv om du måtte gi deg for en gangs skyld?

Takk for svar. Jeg venter uansett med å melde meg av faget. Men det er godt å ha muligheten.

Gjest mitt forslag
Skrevet

Ta ett fag, og ha tid sammen med barnet ditt også..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...