Gå til innhold

Steke bacon/flesk i micron?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest fettsprut
Skrevet

Det må da sprute veldig og medføre en større vaskejobb av microen etterpå?

Skrevet

Neida, man legger baconet mellom to lag kjøkkenpapir.

Men jeg husker ikke hvor varmt og hvor lenge...

Skrevet

Nei da, man bruker en kopp med lokk 8egnet for micro) eller tallerken med kjøkkenpapir over, men jeg husker ikke hvor varmt og hvor lenge det skulle stekes.

Skrevet

Nei da, man bruker en kopp med lokk 8egnet for micro) eller tallerken med kjøkkenpapir over, men jeg husker ikke hvor varmt og hvor lenge det skulle stekes.

Men blir det ordentlig stekt? Blir det ikke mere kokt?

Har du prøvd å steke bacon i stekovnen? Det funker veldig bra.

Skrevet

Men blir det ordentlig stekt? Blir det ikke mere kokt?

Har du prøvd å steke bacon i stekovnen? Det funker veldig bra.

Det blir stekt ja, sprøtt og godt. Fikk det demonstrert på et tuppervareparty.

Annonse

Skrevet

Har gjort det selv flere ganger jeg, men det er vel ikke noe fasitsvar på det, du steiker det til det er ferdig.

Skrevet

Du lar baconet være i en plastkopp (jeg bruker en tupperware for micro)

Setter på micro på full guffe, 3 minutter. Ta ut og rør litt. Nye 3 minutter inn i microen. Ta ut og rør litt igjen, og prøv med enda 3 minutter.

Alt avhengig av porsjon og hvor mye fett det er i baconet. Er baconet magert, tilsett gjerne litt smør, da blir det bedre "stekt"

Og ja, det blir sprøtt og godt, og uten en eneste liten fettflekk!

Genialt både med micro og steking i ovn da. Jeg hater slik fettsprut!

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Jeg har brukt en mikroovnsikker plastdings til bacon. Da gikk det hull for baconfettet ble så varmt.

Bedre å legge på tallerken, med noe over. Jeg hadde full effekt (den gangen det ble vellykket også!), og fulgte med på tiden. Det går FORT, plutselig er noe for mørkt.

Altså kanskje det er bedre med lavere effekt for bedre kontroll på resultatet. Fortell hva du finner ut, davel??? plis?

Skrevet

Setter på micro på full guffe, 3 minutter. Ta ut og rør litt. Nye 3 minutter inn i microen. Ta ut og rør litt igjen, og prøv med enda 3 minutter.

Alt avhengig av porsjon og hvor mye fett det er i baconet. Er baconet magert, tilsett gjerne litt smør, da blir det bedre "stekt"

Bruker du lokk?

Det hørtes veldig lenge ut, dessuten.... (?)

Skrevet

Bruker du lokk?

Det hørtes veldig lenge ut, dessuten.... (?)

Ja, bruker lokk.

Jeg steker 3 * 3 minutter på porsjoner til 4 (dvs. et stort baconstk i terninger.)

Tja, kanskje lenge, men jeg er spart for selve stekingen i panne og vaskinga etterpå :-)

Skrevet

Ja, bruker lokk.

Jeg steker 3 * 3 minutter på porsjoner til 4 (dvs. et stort baconstk i terninger.)

Tja, kanskje lenge, men jeg er spart for selve stekingen i panne og vaskinga etterpå :-)

For en tid vi lever i - når 3 * 3 minutter er blitt til LENGE - hehe

Skrevet

For en tid vi lever i - når 3 * 3 minutter er blitt til LENGE - hehe

flisa: Ikke *lenge* å vente på bacon, men *lenge* slik at det blir for mye stekt.....lurte jeg på! See??

:))

Annonse

Skrevet

Ja, bruker lokk.

Ja det er jo det geniale å slippe fettet, lukta osv osv!!!

Får se om jeg får tak i sånn tupperware jeg også!

Men.."et stort baconstk" .. Jeg kjøper bacon i sånne strimler jeg (amatør, ser du!!) - får du kjøpt hele biter? ...føler meg dum, nå...

Skrevet

Jeg har brukt en mikroovnsikker plastdings til bacon. Da gikk det hull for baconfettet ble så varmt.

Bedre å legge på tallerken, med noe over. Jeg hadde full effekt (den gangen det ble vellykket også!), og fulgte med på tiden. Det går FORT, plutselig er noe for mørkt.

Altså kanskje det er bedre med lavere effekt for bedre kontroll på resultatet. Fortell hva du finner ut, davel??? plis?

Jeg prøvde med 2 minutter i gangen, ble vel ca 15 min til sammen. 1000w. Snudde det etter ca halv tid.

Flesket var skivet ca 2-3 mm tykt.

Gjest papirtiger
Skrevet

Fungerer dette også med mikrobølge-ovner uten stekefunksjon?

Skrevet

Fungerer dette også med mikrobølge-ovner uten stekefunksjon?

Ja, jeg brukte kun vanlig microbølger, ikke grill eller crispfunksjon.

Skrevet

Skjærer du tynn baconet i små skiver eller steker du bare slik de er?

Skrevet

Skjærer du tynn baconet i små skiver eller steker du bare slik de er?

Skjærer det i små terninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...