Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Filmen «Der Untergang» fikk ingen «Oscar», noe jeg innerst inne verken trodde eller håpet på. Jeg vet ikke mye om hvilke kriterier denne oscar-juryen legger grunn for sine valg, men etter det jeg tidligere har sett, tipper jeg det dreier seg om forhåndsomtale, salg, markedsføring og bunnlinje. Det kommersielle går nok i alle fall foran det kunsteristiske, og i hvert fall foran det dokumetariske. En «Oscar» fra Fjollywood ville nesten vært å fornærme filmen, som etter min mening er et stykke godt håndverk.

Der Untergang var en ærlig film, og kanskje også en nødvendig film. Som det meget skarpsindig ble påpekt her, det er faktisk behov for å menneskeliggjøre Hitler og hans henchmen, slik at vi ikke skal tro at disse på noen måte var unike. På rett tid og rett sted kan rett person gjenta historien, dersom vil tillater oss å glemme, eller å tro at sånne som Hitler var av en annen verden.

Nå som vi har sett hvordan det skal gjøres, jeg skulle gjerne se en re-make av Band of Brothers, uten noen som helst innflytelse fra Fjollywood. Da kunne jeg tenkt meg at Mark Bando sto for regi og script, slik at alle som var med i 101st og 82nd Airborne Div. fikk en fair behandling. Vekk med banningen, (fuck for annenhver setning) Vietnam-sjargongen og galgen-humoren, (det er bare i Fjollywood man vitser når det ene benet ligger tre meter fra kroppen) og ikke minst en oppreisning til menig Albert Blithe, som ble fremstilt som en hysterisk feiging.

Serien forteller at Blithe ble alvorlig såret i Normandie under en patrulje, og at han aldri kom seg igjen, og døde i 1948. Som serien delvis korrekt viser, Blithes første møte med krigen ga dramatiske utslag for ham de første dagene, men han arbeidet seg opp til å bli en førsteklasses soldat, iflg. kompanisjefen selv, major Richard Winters. Etter endt rekonvalesens av skuddskaden og frigjøringen av Europa, meldte Blithe seg frivillig til Korea-krigen, og arbeidet seg opp fra menig til M/Sgt. Han døde i 1967, ikke i 1948, slik som serien fortalte.

Alt Fjollywood tar i, klarer de på en eller annen måte å fåkke opp underveis. Feilene i BoB er så mange at jeg kunne laget en doktoravhandling om dem. Selvsagt er jeg glad for at noen trigges til å fatte interesse for dette, særlig i disse dager, da GI Joe ikke er så velsett som han var i Europa på midten av 40-tallet. Men med et budsjett på 120 mill USD burde en kunne forvente at de kunne knytte til seg ekspertise som kunne luke vekk de verste «blunderne». Kanskje de til og med hadde klart å få teksten på fallskjermintanteriets kampsang riktig:

We're Colonel Johnson's troopers,

we're fighters of the night,

we're dirty sonsabitches;

we'd rather fuck than fight!

Hi-Dee, Hi-Dee, Christ Almighty,

who in the hell are WE?

Rim-ram, gawd damn,

we're parachute infantry!

PARACHUTE INFANTRY - not «airborne infantry»! Got that, Tom?

Skrevet

Apropos Hollywood og krigsfilmer:

Hvordan likte du "The Thin Red Line"?

Jeg er en annen
Skrevet

Alt hvor Tom Hank eller Spielberg er involvert vil nødvendigvis være et lite helvete å se. Men Band of Brothers ispedd vammel II-verdenskrigsromantikk tror jeg desverre ikke er et veldig godt alternativ.

Fortsatt har ingen krigsfilm vært på høyden med Full Metal Jacket.

Skrevet

Alt hvor Tom Hank eller Spielberg er involvert vil nødvendigvis være et lite helvete å se. Men Band of Brothers ispedd vammel II-verdenskrigsromantikk tror jeg desverre ikke er et veldig godt alternativ.

Ingen krigsfilm er bedre enn Hjortejegeren.

Skrevet

Kommer an på hva du definerer som krigsfilm det, egentlig. Samt smak og behag.

Ut fra det mer rendyrkede aspektet av definisjonen, vil jeg si "The Thin Red Line" er en av mine store personlige favoritter.

Definerer man begrepet mer vidt, vil jeg si "Livet er herlig" (La Belle E Vita org.tittel?) er blant de beste som er laget.

Skrevet

De syv samuraier er verdens beste krigsfilm!

Den har jeg sett i en kinosal som rommet minst 15 personer. For spesiellt interesserte. Det var ikke jeg. 3 timer senere holdt jeg på å banke opp han som lurte meg med.

Men det er faktisk verdens beste (krigs)film. Så sto det på plakaten. Kurosawa visste nok hva han gjorde.

http://forum.japantoday.com/7_Samurais_rules!!!/m_331490/tm.htm

Skrevet

Apropos Hollywood og krigsfilmer:

Hvordan likte du "The Thin Red Line"?

Jeg likte den ikke noe særlig.

Skrevet

Band of Brothers kunne gitt de allierte tidenes ettermæle, hvis filmskaperne hadde vært litt mindre Hollywood og litt mer realistiske.

Forøvrig er jeg enig i at FMJ er en av tidenes beste krigsfilmer, men også der skinner Fjollywood igjennom på enkelte av karakterene. Effekter som rekylvirkning i tanks når kanonen avfyres, lydforsinkelse på eksplosjoner som er langt unna, etc., var med på å høyne filmens troverdighet.

Persongalleriet derimot...

Skrevet

Kommer an på hva du definerer som krigsfilm det, egentlig. Samt smak og behag.

Ut fra det mer rendyrkede aspektet av definisjonen, vil jeg si "The Thin Red Line" er en av mine store personlige favoritter.

Definerer man begrepet mer vidt, vil jeg si "Livet er herlig" (La Belle E Vita org.tittel?) er blant de beste som er laget.

Jeg liker begge de to også jeg :o)

Skrevet

De syv samuraier er verdens beste krigsfilm!

Den har jeg sett i en kinosal som rommet minst 15 personer. For spesiellt interesserte. Det var ikke jeg. 3 timer senere holdt jeg på å banke opp han som lurte meg med.

Men det er faktisk verdens beste (krigs)film. Så sto det på plakaten. Kurosawa visste nok hva han gjorde.

http://forum.japantoday.com/7_Samurais_rules!!!/m_331490/tm.htm

Den har jeg ikke sett :o) men jeg antagelig ikke gått glipp av noe heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...