Gå til innhold

PC tilpasning for koordinasjonsproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest IT undervisning
Skrevet

Jeg skal undervise IT for begynnere (Word, mail, internett, generell Windows), og en av deltakerne har problemer med blant annet koordinasjon etter slag.

Er det noen som har ideer for hvordan en vanlig standard PCen kan tilpasses denne brukeren best mulig - ut over å justere ned hastigheten på musa, evt. skjermoppløsning?

Skrevet

I Windows' kontrollpanel (i alle fall i XP) så er det et valg som heter Accessibility Options i engelsk versjon. Sjekk ut mulighetene der, der har du flere muligheter. Sjekk også på Microsoft.com, det kan godt være flere ting man kan laste ned fra Microsoft, uten at jeg vet det for sikkert. Se i alle fall http://search.microsoft.com/search/results.aspx?st=b&na=88&View=en-us&qu=accessibility

Se også http://www.cognita.no/ - kanskje noen muligheter der.

Ellers er det jo ulike typer programvare for ulike handikap, f.eks. opplesning av det som er på skjermen og mye annet, men det var kanskje ikke det du spurte om. Dette med opplesning av tekst på

Gjest IT undervisning
Skrevet

I Windows' kontrollpanel (i alle fall i XP) så er det et valg som heter Accessibility Options i engelsk versjon. Sjekk ut mulighetene der, der har du flere muligheter. Sjekk også på Microsoft.com, det kan godt være flere ting man kan laste ned fra Microsoft, uten at jeg vet det for sikkert. Se i alle fall http://search.microsoft.com/search/results.aspx?st=b&na=88&View=en-us&qu=accessibility

Se også http://www.cognita.no/ - kanskje noen muligheter der.

Ellers er det jo ulike typer programvare for ulike handikap, f.eks. opplesning av det som er på skjermen og mye annet, men det var kanskje ikke det du spurte om. Dette med opplesning av tekst på

Flott, takk - der var det mye jeg ikke visste om.

Siden vi bruker PC i et kurslokale som også har mange andre innom, er det begrenset hva vi kan ta i bruk på kurset, men det er greit å kunne gi brukeren tips som kan gjøre ting lettere for ham, synes jeg.

Gjest Timari
Skrevet

personen kan lære mest mulig hurtigtaster så han slipper å bruke musa så mye hvis det hjelper.

Skrevet

personen kan lære mest mulig hurtigtaster så han slipper å bruke musa så mye hvis det hjelper.

Hehe - så enkelt og bra at jeg glemte å tenke på det...

Enda jeg har brukt akkurat det tipset med godt hell for en blind person tidligere...

Men tror du en slagrammet person vil klare å koordinere og huske mange hurtigtaster?

Gjest Timari
Skrevet

Hehe - så enkelt og bra at jeg glemte å tenke på det...

Enda jeg har brukt akkurat det tipset med godt hell for en blind person tidligere...

Men tror du en slagrammet person vil klare å koordinere og huske mange hurtigtaster?

jeg tror det vil bli lettere motorisk å utføre hurtigtaster enn å bruke museknappen. Men om hukommelsen er i orden...Spørs hvor hard språksenteret er rammet.

feks CTRL+O setreello,hvis personen kan huske noe sånt. Ellers kan de jo hjelpe om man oversetter tastespråket til norsk, at feks CTRL betyr kontroll osv. Man kan også lage assosiasjoner til tastene, at AL GR høres ut som en hund som knurrer osv.

på verktøyfunksjonen kan du lage de fleste hurtigkomandoene selv. og lager du makroer får du dem enda mer egendefinerte.

Skrevet

jeg tror det vil bli lettere motorisk å utføre hurtigtaster enn å bruke museknappen. Men om hukommelsen er i orden...Spørs hvor hard språksenteret er rammet.

feks CTRL+O setreello,hvis personen kan huske noe sånt. Ellers kan de jo hjelpe om man oversetter tastespråket til norsk, at feks CTRL betyr kontroll osv. Man kan også lage assosiasjoner til tastene, at AL GR høres ut som en hund som knurrer osv.

på verktøyfunksjonen kan du lage de fleste hurtigkomandoene selv. og lager du makroer får du dem enda mer egendefinerte.

Jeg vet. Men man kan jo fx. også ha trackball eller joystick-mus (som Anir-musen) istedenfor vanlig mus. Eller pekepenn (sånn som man kan tegne med) som muse-erstatning. Eller "mouse-trapper"/rollermouse. Underarmsstøtter kan også hjelpe for mange.

Se http://www.daisy.no/Spesiallosninger/ergonomi.htm for noen av de nevnte løsningene.

Det er også andre alternative musepekere, som gjør ting enklere, det hele spørs igrunnen hvor stort behovet for tilpasning er.

Dette er like mye til både trådstarteren og Timari :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...