Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer som veldig gjerne vil kjøpe seg ny bil. Men vi har ikke fast eiendom, og da må man jo kunne stille kausjonist. Hans mor innbiller seg at ho må betale lånet hvis ho sier ja til å kausjonere, og dette er da uaktuelt. Han har ingen betalingsanmerkninger, tjener godt, og skal selvsagt betale for seg! Noen som kan fortelle litt om hvilke muligheter man har på dette området?

Skrevet

Ikke noe annet enn at lån blir jævlig dyre uten noe pant å stille.

Snakk med bilforretningen, de bruker å ha "forholdvis" akseptable lånetilbud ved nybil-kjøp.

Gjest Persille
Skrevet

Den som kausjonerer må dekke lånet dersom den som låner ikke betaler. Det er jo derfor banken krever kausjonister dersom man ikke har fast eiendom.

Men man får lån til bil i bilbutikken dersom man har inntekt til det.

Skrevet

Den som kausjonerer må dekke lånet dersom den som låner ikke betaler. Det er jo derfor banken krever kausjonister dersom man ikke har fast eiendom.

Jeg er fullt klar over at kausjonisten må stå til ansvar for lånet om lånetager ikke betaler. Men dette burde ikke bli noe problem. Skulle vedkommende miste jobben i nærmeste fremtid, så har han tilgang på dagpenger etc. Så lånet skal alltids bli betalt! Dette dreier seg ikke om en bil fra bilbutikk, så lån der er dessverre uaktuelt. Det dreier seg om en god gammel verneverdig americaner!

Gjest Persille
Skrevet

Jeg er fullt klar over at kausjonisten må stå til ansvar for lånet om lånetager ikke betaler. Men dette burde ikke bli noe problem. Skulle vedkommende miste jobben i nærmeste fremtid, så har han tilgang på dagpenger etc. Så lånet skal alltids bli betalt! Dette dreier seg ikke om en bil fra bilbutikk, så lån der er dessverre uaktuelt. Det dreier seg om en god gammel verneverdig americaner!

Da må han nok ha kausjonist om han ikke eier fast eiendom.

Og at ting ikke _bør_ bli noe problem er jo ikke dermed sagt det ikke blir det.

Når man signerer som kausjonist, så tar man faktisk på seg ansvaret for å tilbakebetale lånet dersom den som låner ikke gjør det, og jeg skjønner godt at moren er skeptisk til det.

skorpionfisken
Skrevet

Som mor ville jeg aldri kausjonert for et lån til en bil.

Jeg ville kausjonert for lån til fast eiendom, men ikke til noe som faller drastisk i verdi.

Joda, jeg elsker barna mine, men vil jo da ha en ypperlig mulighet til å begrense podens låneopptak til å gjelde varige verdier.

Han får nok lån uansett. Be ham høre med arbeidsgiver om han kan legge inn et godt ord for samboeren sin i den banken han har sitt forretningsforhold. Ansatte i gode bedrifter nyter ofte godt av sine arbeidsgiveres gode forhold til banken. Noen arbeidsgivere gir også lån, om det ikke er alt for stort. Ikke umulig å låne opptil 50.000,- fra arbeidsgiver mot trekk i lønna.

Gjest Persille
Skrevet

Som mor ville jeg aldri kausjonert for et lån til en bil.

Jeg ville kausjonert for lån til fast eiendom, men ikke til noe som faller drastisk i verdi.

Joda, jeg elsker barna mine, men vil jo da ha en ypperlig mulighet til å begrense podens låneopptak til å gjelde varige verdier.

Han får nok lån uansett. Be ham høre med arbeidsgiver om han kan legge inn et godt ord for samboeren sin i den banken han har sitt forretningsforhold. Ansatte i gode bedrifter nyter ofte godt av sine arbeidsgiveres gode forhold til banken. Noen arbeidsgivere gir også lån, om det ikke er alt for stort. Ikke umulig å låne opptil 50.000,- fra arbeidsgiver mot trekk i lønna.

Dette skulle nok ikke til meg, men jeg er helt enig med deg...

Skrevet

Skjønner mora godt jeg. Noe må voksne gutter greie sjøl.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Kan ikke skjønne annet enn at det er mulig å få lån med pant i bilen så fremst samboeren din ikke er veldig ung og bilen ikke for gammel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...