Gå til innhold

Kulda kvelte bilen min!

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Æsj - det var bare helt umulig å få start på bilen i dag morges. Det kom bare noen halvkvelte "host" da jeg satt i nøkkelen...

Er det batteriet som er tomt? Må jeg skifte batteri nå, eller holder det å vente på varmere vær?

Gjest irritert på bilførere.
Skrevet

Bruk beina.

Skrevet

kan være kondens på tanken. Du bør ha over halvfull tank når det er så kaldt ute som nå.

fuji1365380447
Skrevet

Bruk beina.

Tja, jeg har ca to mil til jobb, og det går ikke noe offentlig transport dit... så å ta beina fatt kan jo bli interessant...

*tar frem gå-stavene*

Skrevet

Hvis starteren ikke klarer å dra motoren rundt, så er det nok batteriet som er utladet.

Du kan forsøke å lade batteriet (hvis du har drevet mye "småkjøring" så kan det være at batteriet ikke har rukket å lade seg ordentlig opp).

Men hvis batteriet er gammelt så kan det være at det bør/må byttes.

Å vente på varmere vær gir deg ikke så mye mer strøm på batteriet. Dog medfører det at kapasiteten på bateriet blir noe bedre, og motoren blir samtidig lettere å dra rundt.

Så det kan gjøre at du får startet bilen. Men det løser ikke problemet på lang sikt, hvis batteriet er dårlig.

Det kan også være dynamoen (laderen) din som er dårlig, og det kan du i så fall få sjekket på et verksted.

Gjest irritert på bilførere
Skrevet

Tja, jeg har ca to mil til jobb, og det går ikke noe offentlig transport dit... så å ta beina fatt kan jo bli interessant...

*tar frem gå-stavene*

Da må du beregne god tid!

Skrevet

Det er en fordel å ha bra batteri på bilen når det er så kaldt som nå ja... jeg byttet mitt i fjor, og siden har jeg stort sett ikke hatt problemer med å starte.

Bortsett fra i dag... det tok sin tid å få motoren i gang i morges, så jeg fant ut at det var best å fylle opp tanken. Da det var gjort, startet den lett som bare det. Det kan ha en sammenheng det og, tror jeg... tom tank og kulde går ikke så godt sammen.

Det er forøvrig 15 blå og strålende sol her i skrivende øyeblikk. Skikkelig stilig med frostrøyken over fjorden!

mil1365380270
Skrevet

Du hører jo om starteren går sakte. Ikke fortsett til batteriet er flatt. Kanskje har du nok strøm til å starte når det blir varmere, hvis ikke kan du lade det opp. For du har selvfølgelig vann på batteriet? :-)

fuji1365380447
Skrevet

Det er en fordel å ha bra batteri på bilen når det er så kaldt som nå ja... jeg byttet mitt i fjor, og siden har jeg stort sett ikke hatt problemer med å starte.

Bortsett fra i dag... det tok sin tid å få motoren i gang i morges, så jeg fant ut at det var best å fylle opp tanken. Da det var gjort, startet den lett som bare det. Det kan ha en sammenheng det og, tror jeg... tom tank og kulde går ikke så godt sammen.

Det er forøvrig 15 blå og strålende sol her i skrivende øyeblikk. Skikkelig stilig med frostrøyken over fjorden!

Hvor mye koster det å bytte et batteri? Jeg har eid bilen i tre år, og jeg har aldri byttet batteriet.

Hvor gjør jeg det - kan de gjøre slikt på en bensinstasjon, eller må jeg på verksted?

Skrevet

Bruk beina.

Hehe, du har litt å irritere deg over også. Det finnes ganske mange tusen biler/førere i Norge, så du er nok litt av en grinebiter.

Løper du etter og glefser etter hjulene?

fuji1365380447
Skrevet

Hvis starteren ikke klarer å dra motoren rundt, så er det nok batteriet som er utladet.

Du kan forsøke å lade batteriet (hvis du har drevet mye "småkjøring" så kan det være at batteriet ikke har rukket å lade seg ordentlig opp).

Men hvis batteriet er gammelt så kan det være at det bør/må byttes.

Å vente på varmere vær gir deg ikke så mye mer strøm på batteriet. Dog medfører det at kapasiteten på bateriet blir noe bedre, og motoren blir samtidig lettere å dra rundt.

Så det kan gjøre at du får startet bilen. Men det løser ikke problemet på lang sikt, hvis batteriet er dårlig.

Det kan også være dynamoen (laderen) din som er dårlig, og det kan du i så fall få sjekket på et verksted.

Det er jo ikke så lett å være bileier, når man ikke har peiling på bil overhodet....

Sukk, noen ganger hadde det vært fint å bare kunne ringe til pappa...

*smiler kokett*

Skrevet

Hvor mye koster det å bytte et batteri? Jeg har eid bilen i tre år, og jeg har aldri byttet batteriet.

Hvor gjør jeg det - kan de gjøre slikt på en bensinstasjon, eller må jeg på verksted?

Meget enkelt å skifte batter. Så det kan du kanskje klare selv eller få noen til å hjelpe deg med.

Et batteri kan koste fra ca. 500 og oppover til 1500, avhengig av amperstyrket. Trenger du bare 60 Ah (amper-timer)koster dette ca. 500 til 600, men trenger du 65 Ah så blir det fort over tusenlappen. De fleste klarer seg med 60 Ah, men se i instruksjonsboka, det står også på batteriet, enten på oversiden eller på siden.

fuji1365380447
Skrevet

Meget enkelt å skifte batter. Så det kan du kanskje klare selv eller få noen til å hjelpe deg med.

Et batteri kan koste fra ca. 500 og oppover til 1500, avhengig av amperstyrket. Trenger du bare 60 Ah (amper-timer)koster dette ca. 500 til 600, men trenger du 65 Ah så blir det fort over tusenlappen. De fleste klarer seg med 60 Ah, men se i instruksjonsboka, det står også på batteriet, enten på oversiden eller på siden.

Så hvis jeg går inn på en bensinstasjon og blunker litt, så kan de hjelpe meg???

Jeg aner ikke hvor jeg skal gjøre dette...

Gjest irritert på bilførere
Skrevet

Hehe, du har litt å irritere deg over også. Det finnes ganske mange tusen biler/førere i Norge, så du er nok litt av en grinebiter.

Løper du etter og glefser etter hjulene?

Ja det gjør jeg pluss at jeg har med saks og klipper hull i dekkene.

Skrevet

Så hvis jeg går inn på en bensinstasjon og blunker litt, så kan de hjelpe meg???

Jeg tipper at du må betale mye mer for et batteri på en bensinstasjon enn på f.eks biltema.

Tror ikke vanlige bensinstasjoner vil hjelpe deg med monteringen heller.

Det finnes også noen ulike "drive inn" bilverksteder ("snap-on" eller noe sånt tror jeg en kjede heter?) som kan bistå deg med både kjøp og montering.

Skrevet

he-he....du må være en av de som jeg forsøker å treffe med en skikkelig vannsprut når det regner ordentlig og det er masse vanndammer langs veien:-)

Skrevet

Her kan du se om det finnes noe i nærheten som passer for deg:

http://www.snapdrive.no/

fuji1365380447
Skrevet

Her kan du se om det finnes noe i nærheten som passer for deg:

http://www.snapdrive.no/

Takk for hjelp! Snakk om å være "damsell in distress.."

Skrevet

Takk for hjelp! Snakk om å være "damsell in distress.."

Men er du sikker på du trenger nytt batteri?

Kan hende en god og lang kjøretur fikser batteriet igjen, når du først får starta. Finn en lekker nabo med startkabler. ;)

mil1365380270
Skrevet

Har du klippet hull i mange dekk med saks?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...