Gå til innhold

Hva ville du ha gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest tjohooo
Skrevet

Dersom du satt på toget, og så to biler som frontkolliderte på veien like ved der toget ditt gikk, ville du trekket i nødbremsen?

Hva hvis du var lege eller hadde annen kompetanse innen førstehjelp?

serendipity
Skrevet

Nå er ikke dette releavant ettersom jeg langt fra har utdannelse innenfor helse. Men jeg hadde løpt og varslet personalet så fikk de avgjøre.

Gjest tttttt
Skrevet

Ringe etter ambulanse. Å trekke i nødbremsen ville jo bare ført til at masse passasjerer på toget måtte fått hjelp det da, så det hadde jo ikke hjulpet noe.

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg ville ringt 113 og fortalt hva jeg hadde sett.

Antageligvis ville det vært det hele, så sant det var i et urbant strøk.

Hvis det var langt fra sykehus / sivilisasjon, ville jeg opplyst til nødsentralen at jeg var lege. Hvis de visste at annet helsepersonell var veldig langt unna, hadde jeg i samråd med dem avtalt om jeg skulle få toget til å stoppe.

Hadde ikke trukket i nødbremsen, men løpt for å snakke med en ansatt på toget.

Bråstans kunne ført til veldig mange småskader ombord i toget.

skorpionfisken
Skrevet

Nå er jeg ikke vant til tog (her er det bare tog 17-mai) og håpløs i geografi. De få gangene jeg i liver kjører tog er det på lange strekninger, og jeg ville sannsynligvis ikke visst hvor på strekninga A-B jeg var.

Så jeg hadde vel ringt 113, håpet at jeg visste hvor jeg var, forklart situasjonen og sagt at jeg nå var mange hundre meter unna.

Eller jeg ville røsket tak i nærmeste passasjer, ropt SE! og så hadde vi kanskje sammen bestemt oss for hva vi skulle gjøre...

Men nødbremsa hadde jeg ikke tenkt på engang.

Men så er jeg ikke lege da eller har spesialkompetanse på førstehjelp, selv om jeg har hatt 6-7 førstehjelpskurs.

Skrevet

Ringt 113 og varslet konduktøt/togfører, så kunne de vurdert situasjonen, og de ville visst hvor toget var om jeg ikke gjorde det.

Å dra i nødbremsen kan være ganske drastisk, så jeg vet ikke om det er så lurt.

Men jeg ville selvsagt ikke latt være å gjøre noe som helst.

Gjest dina2
Skrevet

Nå er jeg ikke vant til tog (her er det bare tog 17-mai) og håpløs i geografi. De få gangene jeg i liver kjører tog er det på lange strekninger, og jeg ville sannsynligvis ikke visst hvor på strekninga A-B jeg var.

Så jeg hadde vel ringt 113, håpet at jeg visste hvor jeg var, forklart situasjonen og sagt at jeg nå var mange hundre meter unna.

Eller jeg ville røsket tak i nærmeste passasjer, ropt SE! og så hadde vi kanskje sammen bestemt oss for hva vi skulle gjøre...

Men nødbremsa hadde jeg ikke tenkt på engang.

Men så er jeg ikke lege da eller har spesialkompetanse på førstehjelp, selv om jeg har hatt 6-7 førstehjelpskurs.

Vi har da jernbanen i tillegg til 17 mai tog og 1 mai tog:)

Skrevet

Uansett så kan det ikke dras i nødbremsen. Det beste er å ringe nødtelefonen og si hva som har skjedd. Men det kommer an på hvor det skjedde. Forskjell på om det var i en by eller laaaangt inne i en skog hvor det kanskje kom en bil i timen.

skorpionfisken
Skrevet

Vi har da jernbanen i tillegg til 17 mai tog og 1 mai tog:)

Joda, men når jeg er på Jernbanen så har jeg passe kontroll på hvor jeg er og hva som er utafor vinduet, så der skulle jeg klart å trø til med førstehjelp om noen skulle krasje. Selvfølgelig litt avhengig av hvor lenge jeg hadde sittet på jernbanen da. Hadde nok ikke blitt mye førstehjelp etter et partre timer der inne :-).

Gjest Vanity
Skrevet

Nei, jeg kom bare til å tenke på det...

Åja...

Kom bare til å tenke på innlegget ditt med en gang jeg leste artikkelen, skjønner du... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...