Gå til innhold

sår i munnen/på tunga/påleppene....!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest batteri

jeg er veldig plagt med sår i munnen,ofte e det sånne hvite små sår som gjør kjempe vondt når jeg spiser osv..ofte er det vanlige munnsår,sånne prikker på tunga,rundt munnvikene,altså inni munnen osv.jeg begynnte med en anderledes tannkrem,og da forsvant de hvite sårene.men nå er jeg plaget med munnsår igjen,og jeg har ett bak på tunga som kommer borti noe som dte gjør dritvondt å enten tygge,svelge,hva jeg gjør.har også sår andre plasser i munnn,og sårblemme på leppene.og i munnvikene har jeg sår på begge sider som har vert der lenge og ikke vil gro skikkelig.jeg må hele tiden "strekke" på munnen for det er så ubehagelig.har smørt meg med leppebomade men det hjelper ikke.er litt tørr på leppene oxo.lurer på hva d kan vere...trenger jegvitamin tilskudd eller noe lignende??isåfall hvilke vitamine??dette er så plagsomt,det går ikke an å spise ordentlig,det gjør så vondt!

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære batteri.

Plager fra munnen i form av sår kalles også after og disse sees som små kratere i slimhinnen. En annen type lidelse kan være soppinfeksjon med candida sopp. Her sees et hvitt belegg eller hvite flekker på slimhinnene. Behandlingen av munnsår er oftest å bytte tannkrem til for eksempel Xendium for å se om dette hjelper. Hvis ikke dette fører frem kan man ta et kosttilskudd i noen uker og her finnes faktisk noen undersøkelser fra en dansk doktorgrad som viser at ”Longo-Vital” har effekt hos en viss prosent. Mot candida finnes både skolemedisinske remedier i form av sugetabletter, miksturer og trøskesaft. Innen alternativ behandling anbefales oftest munnskyllinger med solhatt tinktur blandet med 50% vann og tilsatt noen dråper tea tree olje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...