Gå til innhold

Eldre mennesker som vil ha barn - egoisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst pappa... se innlegg på seksualitet.

Det spiller vel i så fall ingen rolle, så lenge moren er vital. Mange har ikke en pappa å besøke i det hele tatt.

Dessuten er alder relativt. Enkelte av dagens 20-åringer ser nå ut til å kunne havne på gamlehjem når som helst. Det er så vidt de orker å gå opp trappa.

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

16

• Babette

9

• morsan

7

• Gemini

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest tjohooo
Skrevet

SENEST ved 40. Det er STAPPFULLT av 60-åringer på aldershjemmene.

De som får barn i den alderen, er kjempeegoistiske. De som får dem tidligere, gjør det av rent idealistiske grunner.

* veiver med ironiflagget *

*sukk*

Gjest tjohooo
Skrevet

Er ikke det å få barn egoisme i seg selv da? Føre egne gener videre osv..

Jo, men det er jo naturens gang...

men de med arvelige alvorlige sykdommer avstår fra å få barn, hvorfor kan ikke 60-åringer også gjøre det?

Skrevet

Så kunne du gjøre som Astrid Anker Hansen i hotel Cæsar, og ringe på Blom når du vil ha servert et glass sherry.

Ja, det skulle jeg gjort hele tida.

Gjest mener nå jeg.. nå
Skrevet

Jo, men det er jo naturens gang...

men de med arvelige alvorlige sykdommer avstår fra å få barn, hvorfor kan ikke 60-åringer også gjøre det?

ikke alle med arvelige sykdommer som avstår da, ikke de som har fått et par syke barn heller, nei vi prøver igjen må jo gå bedre nå liksom.. og der sitter de med 6syke barn, med ikke topp livskvalitet...

Skrevet

Det er pur egoisme! De tenker på egne følelser og ikke på barnas fremtid.

Jeg mener 40 år burde være siste frist for å føde. Å få førsxte når en er førti og et par senere, synes jeg er å legge veldig ansvar på den eldste. Tenk hvis foreldrene dør tidlig, hvor mye ansvar den største for for de yngre søsknene!

"Tenk hvis foreldrene dør tidlig,"

Men dette "tenk om" kan jo gjelde hvem som helst!

Noen dør før de er 35 - andre lever til de er hundre. Noen "gamle" er veldig spreke og har mye å tilby barn. Andre er "oldinger" før de er 50.

Kort sagt: Umulig å generalisere!

Jeg kjenner en som hårdnakket hevder at man bør være ferdig med alle barnefødsler før man er tredve.

For meg høres det like snålt og urimelig ut som å si at man ikke kan føde etter fylte 40 år.

Gjest tjohooo
Skrevet

ikke alle med arvelige sykdommer som avstår da, ikke de som har fått et par syke barn heller, nei vi prøver igjen må jo gå bedre nå liksom.. og der sitter de med 6syke barn, med ikke topp livskvalitet...

Det synes jeg også kan være egoistisk.

Jeg beundrer de som tar ansvar og gir avkall på barn fordi de ikke unner noen samme sykdommen som seg selv.

Gjest tjohooo
Skrevet

Det spiller vel i så fall ingen rolle, så lenge moren er vital. Mange har ikke en pappa å besøke i det hele tatt.

Dessuten er alder relativt. Enkelte av dagens 20-åringer ser nå ut til å kunne havne på gamlehjem når som helst. Det er så vidt de orker å gå opp trappa.

Det synes jeg var et dårlig argument :)

Gjest tjohooo
Skrevet

Enig med deg.

Husker en mediesak for noen år siden der en baby ble kidnappet fra en barselavdeling i Haugesund (?). babyen kom til rette i god behold samme dag - hadde blitt tatt av en dame som hadde spontanabortert.

Nuvel.

I nyhetene så vi både et intrevju med en person som hadde sett dama gå ut med babyen. Han sa at han stusset på om hun virkelig var moren til dette barnet, fordi hun var så gammel. Eksakt alder ble ikke nevnt, men det kom frem at hun var "i tredveårene".

I samme nyhetsinnslag intervjuet de også en 19 år gammel annengangsfødende om hun nå passet ekstra på etc.

For min del synes jeg det er rarere å være 19 år og annengangsfødende enn å være f.eks. 39 og førstegangsfødende! ;-)

Egentlig siktet jeg først og fremst til gamle fedre da... og lurer på om naturen rett og slett ikke burde ha bygget inn en biologisk befruktningsbar klokke hos menn også.

Skrevet

I våre dager (og i vår del av verden) er det svært få som får 6 barn med alvorlige arvelige sykdommer/funksjonshemninger.

Det finnes måter å teste for mange arvelige tilstander, og derved kunne velge abort dersom det er en alvorlig tilstand. Eller man kan teste befruktede egg for å finne friske egg, sette inn disse, og på den måten unngå å få sterkt funksjonshemmede barn med svekket livskvalitet og ofte kort levetid. Dette er selvsagt ikke tillatt her hjemme i Bondevik-land... Men bioteknologiloven har en liten åpning for mulighet for disp. fra denne bestemmelsen, så noen ytterst få har fått dra til utlandet for å gjennomføre slik selektering av befruktede egg.

Dette er egentlig en helt annen og vanskelig diskusjon etisk og menneskelig, men siden det ble bragt på banen, så...

Skrevet

Egentlig siktet jeg først og fremst til gamle fedre da... og lurer på om naturen rett og slett ikke burde ha bygget inn en biologisk befruktningsbar klokke hos menn også.

*he he* Ja det kunne ha vært noe! :-)

Men samtidig så har jeg ikke noen klar oppfatning av hva som er "riktig" eller "galt her. Jeg reagerer ikke i det hele tatt over at Arve Tellefsen ble far godt etter fylte 60 år. Men jeg skjønner veldig godt at voksne barn ikke rådigger at faren deres får barn med mye yngre kvinne. Men da er det ikke først og fremst denne farens alder som utløser følelsene, men nettopp det at han er far til store barn som kanskje heller ser på ham som en bestefarstype enn en småbarnsfar! ;-)

Gjest gammel tråd?
Skrevet

Først og fremst pappa... se innlegg på seksualitet.

Hvor da?

Gjest tjohooo
Skrevet

Hvor da?

fra i dag... husker ikke hva den het.

Gjest mener nå jeg.. nå
Skrevet

I våre dager (og i vår del av verden) er det svært få som får 6 barn med alvorlige arvelige sykdommer/funksjonshemninger.

Det finnes måter å teste for mange arvelige tilstander, og derved kunne velge abort dersom det er en alvorlig tilstand. Eller man kan teste befruktede egg for å finne friske egg, sette inn disse, og på den måten unngå å få sterkt funksjonshemmede barn med svekket livskvalitet og ofte kort levetid. Dette er selvsagt ikke tillatt her hjemme i Bondevik-land... Men bioteknologiloven har en liten åpning for mulighet for disp. fra denne bestemmelsen, så noen ytterst få har fått dra til utlandet for å gjennomføre slik selektering av befruktede egg.

Dette er egentlig en helt annen og vanskelig diskusjon etisk og menneskelig, men siden det ble bragt på banen, så...

Har bare fått med meg at hvertfall en person her inne har massevis av syke barn. Ikke om jeg vet noe av det er arvelig, men hva med å gi seg når man kanskje har skjønt at barna man får har en tendens til å bli sykelige..

OG hvorfor må noen på død og liv prøve å overbefolke jorda alene, er de uopplyste?

Skrevet

Har bare fått med meg at hvertfall en person her inne har massevis av syke barn. Ikke om jeg vet noe av det er arvelig, men hva med å gi seg når man kanskje har skjønt at barna man får har en tendens til å bli sykelige..

OG hvorfor må noen på død og liv prøve å overbefolke jorda alene, er de uopplyste?

Det er ikke like lett alltid å forhindre graviditet hvis man har regelmessig sex, det finnes mennesker som ikke kan bruke hormonpreparater eller spiral, det er ikke alle som orker å ta abort og det hender kondomer sprekker.

Gjest mener nå jeg.. nå
Skrevet

Det er ikke like lett alltid å forhindre graviditet hvis man har regelmessig sex, det finnes mennesker som ikke kan bruke hormonpreparater eller spiral, det er ikke alle som orker å ta abort og det hender kondomer sprekker.

Joda, men det går ann å sterilisere seg om man ryker på sånne tabber 4-5 ganger på rad.....

Skrevet

Ander ikke hvem du sikter til, men selv om en person her inne skriver om sine "sykelige" barn, så trenger ikke det å representere den hele og fulle sannhet om personens familieliv og foreldreskap!

Skrevet

Joda, men det går ann å sterilisere seg om man ryker på sånne tabber 4-5 ganger på rad.....

Joda, jeg er enig i det.

Sterilisering er en god prevensjon når man har fått de barna man skal ha

Skrevet

Hvem som er uopplyst her vet jeg ikke om vi skal gå så mye videre på...

Har du tenkt på at man ikke alltid vet at man er bærer av en arvelig tilstand? Og at det at man har flere barn med diagnoser, ikke nødvendigvis betyr at alle har en og samme arvelige tilstand?

Og at man ofte ikke får noen diagnose før det har gått mange år...

Og det er slett ikke alltid man vet at man er bærer av en arvelig tilstand.

Jeg kunne sagt utrolig mye mer om dette, men tror jeg avstår nå...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...