Gå til innhold

Eldre mennesker som vil ha barn - egoisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, men det går ann å sterilisere seg om man ryker på sånne tabber 4-5 ganger på rad.....

Jeg lurer veldig på hvem du sikter til. Kan aldri huske å ha hørt noe om en slik familiesituasjon som du sikter til.

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

16

• Babette

9

• morsan

7

• Gemini

5

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270
Skrevet

Folk er ikke så like at man kan sette noen aldersgrense, tror jeg. Jeg kjenner lite reflekterte potetsekker på 30, og spreke intelligente på 60-70. Å velge hvem av de som er best egnet som foreldre er vanskelig :-)

Gjest tjohooo
Skrevet

Folk er ikke så like at man kan sette noen aldersgrense, tror jeg. Jeg kjenner lite reflekterte potetsekker på 30, og spreke intelligente på 60-70. Å velge hvem av de som er best egnet som foreldre er vanskelig :-)

Godt poeng.

Skrevet

Det synes jeg var et dårlig argument :)

At alder er relativt, eller at det holder at en av foreldrene er ung og sprek?

Gjest christina rufè
Skrevet

Men om dama er 30 og mannen er 60?

Se f.eks tråd på forum for seksualitet...

Mamma fikk meg da hun var 43 og pappa var et par år yngre. Ikke planlagt, hun var gift med en steril mann i 15 år og på den tiden trodde de det bare var kona sin feil! Så når de skulle separeres og hun var ute på luft fikk hun meg:)

16 år senere fikk pappa en ny jente, og den skjønne lillesøsteren min er nå snart 6 år og alle har det VELDIG bra! Faren min har jernhelse, men sier nå selv at han ikke kan sette flere barn til verden i hans alder. Moren er 32 nå og har en tilstand som trenger behandling for livet, men mest sansynlig kan hun holde seg frisk. Moren min døde av kreft for 4 år siden.

Er glad i livet vi! Og mamma var meget lykkelig over og endelig få barn. Kreft kan skje alle, i alle aldre.

Ellers takk.

Skrevet

"Tenk hvis foreldrene dør tidlig,"

Men dette "tenk om" kan jo gjelde hvem som helst!

Noen dør før de er 35 - andre lever til de er hundre. Noen "gamle" er veldig spreke og har mye å tilby barn. Andre er "oldinger" før de er 50.

Kort sagt: Umulig å generalisere!

Jeg kjenner en som hårdnakket hevder at man bør være ferdig med alle barnefødsler før man er tredve.

For meg høres det like snålt og urimelig ut som å si at man ikke kan føde etter fylte 40 år.

Ja, jeg er nå veldig glad jeg ble født, selv om mamma var over 40 når jeg kom til.

Søsteren min er 21 år eldre enn meg og broren min er 19 år eldre enn meg(og bestefar til 3 :-)

Vi har alle tre samme foreldre, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har hatt, og har verdens snilleste og mest omteksomme foreldre. Ville ikke byttet dem med noen.

De lever i beste velgående og selv om jeg hadde mistet dem når jeg var - la oss si 10, så ville jeg klart meg, fordi jeg har hatt det trygt og godt hos dem.

De er ALLTID der for meg og mine, selv den dag i dag, og jeg håper jeg får ha dem i mange år enda.

Det ser bra ut hittil, for de er friske og raske - heldigvis :-)

Gjest rutangis netu
Skrevet

"Tenk hvis foreldrene dør tidlig,"

Men dette "tenk om" kan jo gjelde hvem som helst!

Noen dør før de er 35 - andre lever til de er hundre. Noen "gamle" er veldig spreke og har mye å tilby barn. Andre er "oldinger" før de er 50.

Kort sagt: Umulig å generalisere!

Jeg kjenner en som hårdnakket hevder at man bør være ferdig med alle barnefødsler før man er tredve.

For meg høres det like snålt og urimelig ut som å si at man ikke kan føde etter fylte 40 år.

Menneskene holder seg jo unge og friske lenger i våre dager enn bare for en-to generasjoner siden. Derfor er det jo like vanlig å føde som førti nå som det var å føde som trettiåring for bare en generasjon siden. Men en kan jo ikke fortsette å føde ti år senere for hver generasjon går jeg utifra.

Å dø som tretti- eller førtiåring er jo så uvanlig, at det kanen ikke regne med. Men en må fortsatt kalkulere med at en kan dø som syttiåring. Det er heller ikke vanlig å leve til en er hundre. Derfor tar en jo et gjennomsnitt. Og da mener jeg, for denne generasjonen fødende, at 40 faktisk er sent nok. En snyter iallefall barnebarna for å ha besteforeldre! Det kommer til å komme en ny generasjon voksne som ikke har besteforeldre i live etter som alderen på de fødende stiger og stiger.

Skrevet

Jeg lurer veldig på hvem du sikter til. Kan aldri huske å ha hørt noe om en slik familiesituasjon som du sikter til.

Jeg har en mistanke, men sier det ikke høyt.

Skrevet

Jeg skal heller ikke si noe, men hvis vi tenker på samme person, snakker vi om en enestående tapper og sterk kvinne som tar alle utfordringer på strak arm, og som ikke lar seg knekke verken av egen sykdom, barnas sykdom og problemer eller utenforståendes uforstand.

Skrevet

Joda, men det går ann å sterilisere seg om man ryker på sånne tabber 4-5 ganger på rad.....

Sterilisering har en egenandel på over 6000 kroner for kvinner :(

Skrevet

Jeg også men det er unødvendig å trekke fram eksempler på andre dolere her.

Skrevet

Det er ikke noen menneskerett å sette barn til verden.

Men, det _blir_ barn av mennesker, og det er jo det vi må forholde oss til.

Akkurat alder i seg selv er vel ikke noe kriterie for å sortere foreldre. Duster finnes i alle aldre og fasonger.

Samfunnet har (i hvert fall i teorien) visse nett som skal fange opp foreldre som sliter/barn som trenger hjelp.

Motiverte ressursterke eldre foreldre vil vel kanskje i de fleste tilfeller være å foretrekke framfor unge, ureflekterte mennesker som får barn på slump.

Å sette barn til verden og spre sine gener er vel pr. definisjon en egoistisk handling, og ikke spesielt relatert til alder.

Skrevet

Jeg skal heller ikke si noe, men hvis vi tenker på samme person, snakker vi om en enestående tapper og sterk kvinne som tar alle utfordringer på strak arm, og som ikke lar seg knekke verken av egen sykdom, barnas sykdom og problemer eller utenforståendes uforstand.

Jepp.

Skrevet

SENEST ved 40. Det er STAPPFULLT av 60-åringer på aldershjemmene.

De som får barn i den alderen, er kjempeegoistiske. De som får dem tidligere, gjør det av rent idealistiske grunner.

* veiver med ironiflagget *

*high five* ;p

Skrevet

Ja, jeg er nå veldig glad jeg ble født, selv om mamma var over 40 når jeg kom til.

Søsteren min er 21 år eldre enn meg og broren min er 19 år eldre enn meg(og bestefar til 3 :-)

Vi har alle tre samme foreldre, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har hatt, og har verdens snilleste og mest omteksomme foreldre. Ville ikke byttet dem med noen.

De lever i beste velgående og selv om jeg hadde mistet dem når jeg var - la oss si 10, så ville jeg klart meg, fordi jeg har hatt det trygt og godt hos dem.

De er ALLTID der for meg og mine, selv den dag i dag, og jeg håper jeg får ha dem i mange år enda.

Det ser bra ut hittil, for de er friske og raske - heldigvis :-)

*uff og gru* Snakk om utskudd!! ;-)

Nei spøk til side: Så fint å høre! Jeg er sikker på at det finnes mange som har en lignende historie å fortelle.

Selv har jeg verken planer om eller ønsker om å føde barn etter fylte førti år, men det er nå kun det som passer best for meg/oss. Jeg ser ingen grunn til å sy fysjom fysjom hvis andre mener dette passer best i deres liv.

Gjest heldig med genene
Skrevet

SENEST ved 40. Det er STAPPFULLT av 60-åringer på aldershjemmene.

De som får barn i den alderen, er kjempeegoistiske. De som får dem tidligere, gjør det av rent idealistiske grunner.

* veiver med ironiflagget *

også jeg som er så heldig at alle i min familie bor hjemme til de dør når de er ett par og nitti.

burde hatt en sekstiårs grense jeg da?

:-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Har bare fått med meg at hvertfall en person her inne har massevis av syke barn. Ikke om jeg vet noe av det er arvelig, men hva med å gi seg når man kanskje har skjønt at barna man får har en tendens til å bli sykelige..

OG hvorfor må noen på død og liv prøve å overbefolke jorda alene, er de uopplyste?

Når du sier massevis av syke barn, så lurer jeg på hva slags diagnoser du mener som skal være avgjørende for at man bør avstå fra å få barn?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det inntrykket har jeg også fått.

Det er vel ikke mange som hadde taklet dette bedre enn henne.

Eller det vet man selvfølgelig ikke før man er i en sånn situasjon.

Skrevet

Når du sier massevis av syke barn, så lurer jeg på hva slags diagnoser du mener som skal være avgjørende for at man bør avstå fra å få barn?

Godt spørsmål. Og hvem skal avgjøre det?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Egentlig siktet jeg først og fremst til gamle fedre da... og lurer på om naturen rett og slett ikke burde ha bygget inn en biologisk befruktningsbar klokke hos menn også.

Hvor mener du grensen bør gå da?

Mannen min var 43,5 da vi fikk "attpåklatten"

Jeg skal nok innrømme at han var mer delaktig da vi fikk 13-åringen og 11-åringen.

Han finner fremdeles på mye morsomt sammen med dem, mens med 3-åringen strekker det seg liksom til sitte i sofaen på fanget. Han er ikke spesielt opptatt av å finne på så mye med henne.

Det er mest stas med de store som kan kjøre slalom. gå i fjellet og gjøre ting HAN liker.

Jeg føler det nok litt slik at minstemor liksom mest er "min unge", selv om jeg ser at han er veldig glad i henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...