Gå til innhold

Eldre mennesker som vil ha barn - egoisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du sier massevis av syke barn, så lurer jeg på hva slags diagnoser du mener som skal være avgjørende for at man bør avstå fra å få barn?

Som jeg skulle sagt det selv!

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

16

• Babette

9

• morsan

7

• Gemini

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest tjohooo
Skrevet

Mamma fikk meg da hun var 43 og pappa var et par år yngre. Ikke planlagt, hun var gift med en steril mann i 15 år og på den tiden trodde de det bare var kona sin feil! Så når de skulle separeres og hun var ute på luft fikk hun meg:)

16 år senere fikk pappa en ny jente, og den skjønne lillesøsteren min er nå snart 6 år og alle har det VELDIG bra! Faren min har jernhelse, men sier nå selv at han ikke kan sette flere barn til verden i hans alder. Moren er 32 nå og har en tilstand som trenger behandling for livet, men mest sansynlig kan hun holde seg frisk. Moren min døde av kreft for 4 år siden.

Er glad i livet vi! Og mamma var meget lykkelig over og endelig få barn. Kreft kan skje alle, i alle aldre.

Ellers takk.

Ja, kreft kan skje alle i alle aldre?

Ellers takk hva?

Gjest tjohooo
Skrevet

Det er ikke noen menneskerett å sette barn til verden.

Men, det _blir_ barn av mennesker, og det er jo det vi må forholde oss til.

Akkurat alder i seg selv er vel ikke noe kriterie for å sortere foreldre. Duster finnes i alle aldre og fasonger.

Samfunnet har (i hvert fall i teorien) visse nett som skal fange opp foreldre som sliter/barn som trenger hjelp.

Motiverte ressursterke eldre foreldre vil vel kanskje i de fleste tilfeller være å foretrekke framfor unge, ureflekterte mennesker som får barn på slump.

Å sette barn til verden og spre sine gener er vel pr. definisjon en egoistisk handling, og ikke spesielt relatert til alder.

Og om de eldre kloke kunne hjelpe til å ta vare på de barna som ikke har det godt istedet for å skulle produsere egne, hadde det vært kjempebra.

Gjest tjohooo
Skrevet

Hvor mener du grensen bør gå da?

Mannen min var 43,5 da vi fikk "attpåklatten"

Jeg skal nok innrømme at han var mer delaktig da vi fikk 13-åringen og 11-åringen.

Han finner fremdeles på mye morsomt sammen med dem, mens med 3-åringen strekker det seg liksom til sitte i sofaen på fanget. Han er ikke spesielt opptatt av å finne på så mye med henne.

Det er mest stas med de store som kan kjøre slalom. gå i fjellet og gjøre ting HAN liker.

Jeg føler det nok litt slik at minstemor liksom mest er "min unge", selv om jeg ser at han er veldig glad i henne.

Jeg har ingen formening om hvor grensen bør gå. Dersom det fra naturens side er ment at menn skal finne partnere på ca sin egen alder, går jo grensen naturlig i 40-årene et sted. Verre blir det når 60 og 70 åringer skal finne seg 30 og 40 åringer som fremdeles vil ha barn.

Gjest tjohooo
Skrevet

At alder er relativt, eller at det holder at en av foreldrene er ung og sprek?

Jeg synes ikke det blir helt riktig å si at en 70-åring godt kan bli far så lenge mora er sprek.

Gjest mener nå jeg.. nå
Skrevet

Sterilisering har en egenandel på over 6000 kroner for kvinner :(

Ja, for å få unger koster jo ikke noe.. hehe.. det argumentet kjøper jeg hvertfall ikke...

Gjest mener nå jeg.. nå
Skrevet

Hvem som er uopplyst her vet jeg ikke om vi skal gå så mye videre på...

Har du tenkt på at man ikke alltid vet at man er bærer av en arvelig tilstand? Og at det at man har flere barn med diagnoser, ikke nødvendigvis betyr at alle har en og samme arvelige tilstand?

Og at man ofte ikke får noen diagnose før det har gått mange år...

Og det er slett ikke alltid man vet at man er bærer av en arvelig tilstand.

Jeg kunne sagt utrolig mye mer om dette, men tror jeg avstår nå...

ja, for du sier jo det samme flere ganger.. Er du også en av dem med mange barn, og flere av dem er syke?

Gjest christina rufè
Skrevet

Ja, kreft kan skje alle i alle aldre?

Ellers takk hva?

Ellers takk, min familie har det kjempebra selv om vi barna ble født for SEINT.

Skrevet

ja, for du sier jo det samme flere ganger.. Er du også en av dem med mange barn, og flere av dem er syke?

Nei, jeg har faktisk ingen barn. Men jeg har meninger om temaet allikevel.

Skrevet

Men om dama er 30 og mannen er 60?

Se f.eks tråd på forum for seksualitet...

Om ho er 30 og han er 60, så vil ein naturlegvis risikere at i det minste éin forelder vil bli "tidleg gammal" og falle frå. Naturen gjer det mogleg, men eg ville absolutt vore meir betenkt. Når ein ser på levealder bør ein nok finne seg yngre menn ;-)

Skrevet

Grensa går vel når man er kommet i overgangsalderen, hehe.

Selv kunne jeg ikke tenkt meg og fått unge når jeg nærmet meg 40. Hva andre gjør er ikke min sak. For noen passer det best i den alderen.

Likevel synes jeg det er sykt å lese om menn i 60års alderen som blir fedre...

Å få barn er uansett egoistisk enten man er 20 eller 40. Man gjør det jo ikke for å tilfredsstille andre.

Skrevet

Grensa går vel når man er kommet i overgangsalderen, hehe.

Selv kunne jeg ikke tenkt meg og fått unge når jeg nærmet meg 40. Hva andre gjør er ikke min sak. For noen passer det best i den alderen.

Likevel synes jeg det er sykt å lese om menn i 60års alderen som blir fedre...

Å få barn er uansett egoistisk enten man er 20 eller 40. Man gjør det jo ikke for å tilfredsstille andre.

Egoismen som trådstarter sikter til går vel på hva som er riktig ovenfor barnet/barna, ikke alle andre.

Skrevet

Jeg synes ikke det blir helt riktig å si at en 70-åring godt kan bli far så lenge mora er sprek.

Med andre ord mener du at det er bedre med ingen far enn en far på 75, fordi det vil være en belastning for en 7-åring å ha en så gammel far?

Eller var det ikke det du mente?

Gjest tjohooo
Skrevet

Ellers takk, min familie har det kjempebra selv om vi barna ble født for SEINT.

Fint for dere. Men på generelt grunnlag vil jeg tørre å påstå at menn over 60 burde tenke seg om veldig grundig før de får barn.

Gjest tjohooo
Skrevet

Med andre ord mener du at det er bedre med ingen far enn en far på 75, fordi det vil være en belastning for en 7-åring å ha en så gammel far?

Eller var det ikke det du mente?

Nei det var ikke det jeg mente.

Jeg får ikke til å formulere hva jeg mener :)

Gjest christina rufè
Skrevet

Fint for dere. Men på generelt grunnlag vil jeg tørre å påstå at menn over 60 burde tenke seg om veldig grundig før de får barn.

Er jo nettopp det han gjør. Han fikk alle FØR 60.:)

Gjest tjohooo
Skrevet

Er jo nettopp det han gjør. Han fikk alle FØR 60.:)

Ja....? Men jeg skrev jo ikke innlegget direkte til deg, så hva er problemet?

Skrevet

Men de er kanskje mer stabile omsorgspersoner enn menn under 3o da

Gjest tjohooo
Skrevet

Men de er kanskje mer stabile omsorgspersoner enn menn under 3o da

Tja, de fleste under 30 jeg kjenner som har barn er da ganske stabile omsorgspersoner.

Skrevet

Tja, de fleste under 30 jeg kjenner som har barn er da ganske stabile omsorgspersoner.

Etter hva jeg leser her er de fleste ganske misfornøyde med farens omsorgsevne.

Har ikke hatt barn med noen under tredve jeg men de har ikke vært stort å skryte av de heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...