Gå til innhold

Kan fastlegen skrive ut Lamictal?

Anbefalte innlegg

Kjære NHD eller andre som vet,Har lenge vært plaget av humørsvingninger/kortvarig tilbakevendende depresjon og begynner å bli temmelig lei:-p Har tidligere gått på antidepressiva men hadde liten effekt av det, muligens fordi jeg tok de over en for kort periode. Tenker nå på om et stemningsstabiliserende medikament ville passe bedre for meg ettersom depresjonene er så korte. Det jeg lurte på da er om fastlegen min kan skrive ut Lamictal e.l. for meg eller om jeg må til spesialist? Jeg kvier meg litt for å oppsøke psykiater, fordi jeg har hatt litt dårlig erfaring med en, pluss at ventetiden er jo ikke akkurat kort heller... Vil fastlegen synes det er rart hvis jeg kommer å spør, eller er legene vant til det? Og må jeg ta mange blodprøver hvis jeg skal gå på Lamictal? Takknemlig for svar, siden jeg ikke har helt peil.Med vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175961-kan-fastlegen-skrive-ut-lamictal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Calóni

Hei!

Ser du ønsker svar fra NHD, men tenkte jeg bare skulle si at fastlegen kan skrive ut Lamictal til deg. Men noen ganger foretrekker de å overlate avgjørelsen til psykiater, ev. ta det i samråd med andre (psykolog f.eks), om de ikke føler de har den nødvendige kunnskapen. Jeg startet opp med Lamictal da jeg var innlagt, men nå er det fastlegen som følger opp. Under opptrappingen (som skjer sakte) tas det blodprøver, men når du er oppe på det nivået du skal ligge (for meg er det 300 mg), så trenger du ikke det lenger.

Vet ikke om du er klar over det, men du får ikke uten videre Lamictal på blå resept mot psykiske lidelser. Det må du søke om. Om du har bipolar lidelse får du kanskje godkjent det, men om du 'bare' er deprimert (som meg), så vil du antagelig bare få deler av det refundert. Om du ikke har en lege som er så snill at han skriver ut Lamictal under punktet for organiske hjernelidelser, da, istedet for punkt 18 (psykiske lidelser). For under punkt 9 er det på blå resept :)

Det her ble kanskje litt rotete skrevet, for jeg har det travelt. Men håper at jeg har gitt deg litt nyttig info, så får heller NHD utfylle :)

Gjest to stk bipolar

Hei!

Ser du ønsker svar fra NHD, men tenkte jeg bare skulle si at fastlegen kan skrive ut Lamictal til deg. Men noen ganger foretrekker de å overlate avgjørelsen til psykiater, ev. ta det i samråd med andre (psykolog f.eks), om de ikke føler de har den nødvendige kunnskapen. Jeg startet opp med Lamictal da jeg var innlagt, men nå er det fastlegen som følger opp. Under opptrappingen (som skjer sakte) tas det blodprøver, men når du er oppe på det nivået du skal ligge (for meg er det 300 mg), så trenger du ikke det lenger.

Vet ikke om du er klar over det, men du får ikke uten videre Lamictal på blå resept mot psykiske lidelser. Det må du søke om. Om du har bipolar lidelse får du kanskje godkjent det, men om du 'bare' er deprimert (som meg), så vil du antagelig bare få deler av det refundert. Om du ikke har en lege som er så snill at han skriver ut Lamictal under punktet for organiske hjernelidelser, da, istedet for punkt 18 (psykiske lidelser). For under punkt 9 er det på blå resept :)

Det her ble kanskje litt rotete skrevet, for jeg har det travelt. Men håper at jeg har gitt deg litt nyttig info, så får heller NHD utfylle :)

Du får det kanskje ikke på blå resept om du ER bipolar en gang! Selv om det er beste medisinen! Du må først prøve to antiepileptika med dårlig resultat før du får dekt Lamictal.Latterlig praksis!

Men tror ikke det er så lett å få fastlegen til å skrive ut lamictal? De tørr ikke behandle slike lidelser og henviser videre...

Hilsen oppgitt

Du får det kanskje ikke på blå resept om du ER bipolar en gang! Selv om det er beste medisinen! Du må først prøve to antiepileptika med dårlig resultat før du får dekt Lamictal.Latterlig praksis!

Men tror ikke det er så lett å få fastlegen til å skrive ut lamictal? De tørr ikke behandle slike lidelser og henviser videre...

Hilsen oppgitt

Takk for svar Caloni og to stk bipolar

Jeg hadde ikke tenkt på refusjon og sånn så det var bra dere sa. Er medisinen veldig dyr?

Og så lurte jeg på om dere fikk/har mange bivirkninger av den?

Gjest to stk bipolar

Jeg hadde ikke tenkt på refusjon og sånn så det var bra dere sa. Er medisinen veldig dyr?

Husker ikke hva den koster, men jeg har ingen bivirkninger i det hele tatt... Er bare frisk igjen etter årevis med stadig depresjoner.

Gjest Calóni

Hilsen oppgitt

"Vet ikke om du er klar over det, men du får ikke uten videre Lamictal på blå resept mot psykiske lidelser. Det må du søke om. Om du har bipolar lidelse får du kanskje godkjent det, men om du 'bare' er deprimert (som meg), så vil du antagelig bare få deler av det refundert."

skrev jeg, så jeg tok med et "kanskje", ja ;)

Som begrunnelse for avslaget fikk jeg at ikke antidepressiva er prøvd ut tilstrekkelig alene først. Da hadde jeg vært igjennom 4 ulike AD, både SSRI, SNRI og de 'gamle'. Da jeg begynte på Lamictal begynte jeg samtidig på den 5. AD, og det var vel derfor de mente at det ikke hadde vært utprøvd godt nok...Men legen mente at det antagelig var et rent 'prinsippvedtak', for at ikke deprimerte skulle få lamictal på blå resept. Jeg hadde også mye svingninger, men jeg svingte fra 'vanlig' til 'langt nede', istedet for at jeg var oppe i høydene. Så jeg hadde jo også sterkt behov for stemningsstabiliserende.

Jeg betalte for dem noen mnd, men når jeg var tom siste gang, så var jeg til legen, og sa at jeg rett og slett ikke hadde råd til dem mer, og sa til ham det NHD sier at flere psykiatere gjør, at noen skriver det under punktet for organiske hjernelidelser. Det hadde han aldri hørt om før, men han ville så gjerne at jeg skulle gå på dem, så han valgte å tolke regelverket på den måten han også :)

Jeg vil nok tro at de fleste leger ikke føler seg kompetente, ja...AD kan de skrive ut i lassevis, men antiepileptika er vel kanskje ikke så kjent i den sammenheng innenfor den vanlige legepraksisen? Ev. så skjønner de jo at her er det et alvorlig psykiatrisk tilfelle, og vil helst ha en vurdering av psykiater uansett, før noen tiltak iverksettes.

Annonse

Gjest Calóni

Medisinen er veldig dyr, ja. Du kan se prisene på felleskatalogen.no. Søk på Lamictal. Om jeg ikke husker helt feil, så ble det rundt 2000 kroner for meg for 50 dager.

Refusjonsreglene er noe sånt som:

Du betaler 1500 i egenandel. Dette er ikke det samme som egenandelen for å få frikort, den på 1585. Disse 1500 kommer altså i tillegg.

Etter at de pengene er betalt, så får du refundert 90% av beløpet. Du må selv betale for medisinene på apoteket, for så å dra på trygdekontoret, sende inn kvitteringene, og så få pengene inn på konto.

Du må søke om å få det refundert på denne måten også, men det gikk iallfall glatt igjennom for meg.

Søk på "Lamictal" med "svar fra fagpersonell", så finner du mye som NHD har skrevet angående Lamictal. Print ut noen av innleggene han har skrevet som omhandler å skrive ut Lamictal under punktet for organiske hjernelidelser, og lever til den som ev. skriver ut Lamictal til deg. Kanskje han velger å tolke regelverket på den måten han også :)

Gjest to stk bipolar

Medisinen er veldig dyr, ja. Du kan se prisene på felleskatalogen.no. Søk på Lamictal. Om jeg ikke husker helt feil, så ble det rundt 2000 kroner for meg for 50 dager.

Refusjonsreglene er noe sånt som:

Du betaler 1500 i egenandel. Dette er ikke det samme som egenandelen for å få frikort, den på 1585. Disse 1500 kommer altså i tillegg.

Etter at de pengene er betalt, så får du refundert 90% av beløpet. Du må selv betale for medisinene på apoteket, for så å dra på trygdekontoret, sende inn kvitteringene, og så få pengene inn på konto.

Du må søke om å få det refundert på denne måten også, men det gikk iallfall glatt igjennom for meg.

Søk på "Lamictal" med "svar fra fagpersonell", så finner du mye som NHD har skrevet angående Lamictal. Print ut noen av innleggene han har skrevet som omhandler å skrive ut Lamictal under punktet for organiske hjernelidelser, og lever til den som ev. skriver ut Lamictal til deg. Kanskje han velger å tolke regelverket på den måten han også :)

Herregud hvem orker styre med det der??? Blir vel til at jeg bare dropper Lamictal og bare tar Litium om det er så mye styr...:-(

(fått de gratis nå en lang stund pga innleggelse. Men det varer ikke stort lenger.)

Gjest Calóni

Herregud hvem orker styre med det der??? Blir vel til at jeg bare dropper Lamictal og bare tar Litium om det er så mye styr...:-(

(fått de gratis nå en lang stund pga innleggelse. Men det varer ikke stort lenger.)

Tja...om Lamictal funker flott, så kanskje du gidder? :)

Men altså...jeg gikk jo til fastlegen min ikke bare fordi jeg ikke hadde råd mer, men også fordi jeg nettopp ikke orket å styre med det lenger.

Som sagt, hør om du kan få det på blå resept. Om ikke, så får du bruke noe annet :)

Gjest to stk bipolar

Tja...om Lamictal funker flott, så kanskje du gidder? :)

Men altså...jeg gikk jo til fastlegen min ikke bare fordi jeg ikke hadde råd mer, men også fordi jeg nettopp ikke orket å styre med det lenger.

Som sagt, hør om du kan få det på blå resept. Om ikke, så får du bruke noe annet :)

Norge har et så forbanna latterlig og tragisk system. Må bruke medisiner som gir masse bivirkninger,vektøkning og dårlig effekt,istedet for å få den som gjør en frisk uten bivirkninger og kan ende opp med at du klarer full tid jobb og faktisk bidrar til samfunnet tilbake.

IDIOTISK

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...