Gå til innhold

Når autister skader andre på t-banen

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

Ble oppklort i øyet av en autist som tok t-banen sammen med meg idag. Dette skjedde uten noe forvarsel og uten noen provkokasjon. Han slo også borti andre passasjerer og kløyp en dame i kinnet mens han løp frembrilsk frem og tilbake i vognen. folk ble ganske så skremt av dette.

Politiet ble til slutt tilkalt for å ta seg av denne personen som man først ikke visste var narkoman, rusa eller noe annet. Jeg måtte ta en taxiregning (180) til legevakta for å sjekke øyet og betale en legeregning på 245 kroner.

jeg har blitt anbefalt å anmelde denne hendelsen til politiet, selv om mannen ikke er strafferettslig tilregnelig.

Om jeg anmelder, vil det få noen betydning for vedkommende? ønsker ikke å straffe han personlig, bare å forsikre meg om at institusjonen tar denne hendelsen alvorlig.

og også for å beskytte han mot seg selv, hvis han kan komme til å skade andre også. Hvem vet hva som skjer neste gang?

Kan jeg sende legeregningen og taxiregningen til fornærmede (eller hans formynder)?

håper på noen råd. ikke så gøy å måtte gå til anmeldelse

Gjest Timari
Skrevet

jeg tenkte på å sende regning til den siktede, ikke fornærmede (som da er meg)

Skrevet

Har du helårsreiseforsikring kan du sende den dit.

Gjest Timari
Skrevet

Har du helårsreiseforsikring kan du sende den dit.

hvor er "dit"? Har reiseforsikring via Vesta

vet ikke om det kvalifiserer?

Skrevet

hvor er "dit"? Har reiseforsikring via Vesta

vet ikke om det kvalifiserer?

Da ringer du dit, får skadeskjema og sender inn det og kvitteringene. Jeg har vesta reiseforsikring+ og har ingen egenandel. Vanlig reiseforsikring har 500 i egenandel så det kommer an på hvem av dem du har.

Gjest bebba
Skrevet

jeg tenkte på å sende regning til den siktede, ikke fornærmede (som da er meg)

Jeg vet ikke helt om dette er en voksen mann? Da bør du sende regningen til hans hjelpeverge eller institusjonen som tar seg av ham. De får råde deg videre. Jeg ville kanskje nølt mer med å belaste foreldre med slikt hvis dette dreier seg om barn/ungdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...