Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stay or go?

La oss si at du flyttet til utlandet, til en godt betalt jobb hvor du kunne legge til side 250-300000 kr i året som skattevesnet ikke visste noe om.

La oss si at plassen er OK, men kanskje noe kjedelig. Jobben forsåvidt OK, men med stadig maktkamp og intriger som gjør at mange er drittleie.

La oss si at du fikk tilbud om å flytte til et annet (ut)land, til en mindre (enn den du har) attraktiv jobb og med en 50% nedgang i lønn. Du har bodd i dette landet før, og vet at å flytte vil føre til en "dobling" av livskvaliteten, men ikke noe særlig med penger i banken.

Med hensyn til fremtiden vil flytting enten føre til dårligere eller uendrede muligheter.

Jobb nummer 1 er en kontraktsjobb hvor jeg blir kastet ut så snart de har en kvalifisert lokal som kan ta over. Det kommer ikke til å skje på maaange år.

Jobb nummer 2 er en kontraktsjobb som varer opp 2-3 år, men med mine kontakter finnes det mulighet for å bli der så lenge jeg vil.

Hva ville DU ha gjort?

Skrevet

Livet kan være kort, og livskvalitet kan være mangelvare i dag...

slik at jeg nok hadde tatt det alternativet som gav minst kroner men mest livsglede.

:)

Skrevet

Min livserfaring sier at man må ha innhold i livet som ikke bare handler om penger! :)

*fattig (blakk) men lykkelig*

Ørkenvandreren
Skrevet

Litt lite informasjon å beslutte utfra, men generelt vil jeg si at livskvalitet teller mer enn penger i lomma (gitt av selv den dårligste lønnen gir meg akseptable muligeter til å nyte endel goder).

Situasjonen er som skapt for anvendelse av kvantitativ beslutningsanalyse, hvor du trenger å strukturere og vekte dine preferanser i ulike løsningsscenarier. Søk på "AthenaSoft" på google, så får du tilgang til en gratis svenskutviklet SW som gir det rette svaret for deg. :-)

mil1365380270
Skrevet

Hadde jeg ikke hatt nåla i veggen ville det blitt jobb nr. 1 så lenge jeg orket. Men jeg hadde bestemt meg på forhånd for hvor lenge, 2 år blir fort til 5. 5 år av livet mitt kan nesten ikke måles i penger, til det er det alt for kort og uforutsigbart :-)

serendipity
Skrevet

Å ha det bra med selv og trives er det absolutt viktigste for meg, så jeg hadde garantert valgt nr. 2.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg ville fulgt magefølelsen.

Men kunne du bruke de pengene du lurer unna (250-300000?) til å øke livskvaliteten der du er?

Kunne du holde ut en viss tid (Eks 2 år) spare overskuddet for så å bruke det til å ha litt overskudd på den andre plassen som du helst vil til?

Sikker på at du ikke kan utvikle noe mer der du helst vil være? Utvikle jobben til noe mer? Hvis man trives blir man mer kreativ.

Penger er ikke alt, bortsett fra når man har ekstremt lite av dem, og det er vel ikke fare for at det blir sånn at du ikke klarer deg økonomisk i den nye jobben heller?

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Litt lite informasjon å beslutte utfra, men generelt vil jeg si at livskvalitet teller mer enn penger i lomma (gitt av selv den dårligste lønnen gir meg akseptable muligeter til å nyte endel goder).

Situasjonen er som skapt for anvendelse av kvantitativ beslutningsanalyse, hvor du trenger å strukturere og vekte dine preferanser i ulike løsningsscenarier. Søk på "AthenaSoft" på google, så får du tilgang til en gratis svenskutviklet SW som gir det rette svaret for deg. :-)

det hørtes spennende ut, hva kan det verktøyet generelt brukes til av beslutningsprossesser og analyser?

Skrevet

Valgt trivsel fremfor money, det er mitt råd :)

Men hva gjør du med skatteundragelsene? Nyter livet og sløser bort penga?

Skrevet

Med eventyrlysten i blodet og bare meg selv å ta hensyn til, ville jeg gått for jobbmulighet nr. 2, tror jeg. I min nåværende familiesituasjon ville det mest sannsynlig vært uaktuelt å flytte på seg.

hare1365380455
Skrevet

Trivsel og trygghet er viktig for meg.

Skrevet

Hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på, hadde jeg tatt jobb nr.1. Spart opp penger og gledet meg til jeg var såpass "rik på bok" at jeg kunne valgt trivsel og hygge fremfor en jobb jeg ikke trivdes i. Da kunne jeg sjonglert mer med arbeidstidene mine, og levd et mer avslappet liv.

Skrevet

NYDELIG! :-) Kjekt å ha når man skal velge klær om morran også?

Skrevet

har du prøvd den?

er "Athena 2.3 for installation. (~18,5 MB)" en ok versjon, vet du det? Er ingen racer på slikt, ser du. Jeg prøver, håper den er gratis og har de funksjonene som kun vært nyttige :)

Skrevet

det prog'et skjønte jeg mindre av! Fikk bare opp et prog. der jeg kunne åpne et blankt ark --- hva gjør jeg så?

Skrevet

det prog'et ditt skjønte jeg mindre av! Installerte (se innlegg som svar til flisa), fikk bare opp et prog. der jeg kunne åpne et blankt ark --- hva gjør jeg så?

Skrevet

Valgt trivsel fremfor money, det er mitt råd :)

Men hva gjør du med skatteundragelsene? Nyter livet og sløser bort penga?

De skal brukes til å kjøpe hus, i land nummer to. Før eller siden.

Skrevet

Jeg ville fulgt magefølelsen.

Men kunne du bruke de pengene du lurer unna (250-300000?) til å øke livskvaliteten der du er?

Kunne du holde ut en viss tid (Eks 2 år) spare overskuddet for så å bruke det til å ha litt overskudd på den andre plassen som du helst vil til?

Sikker på at du ikke kan utvikle noe mer der du helst vil være? Utvikle jobben til noe mer? Hvis man trives blir man mer kreativ.

Penger er ikke alt, bortsett fra når man har ekstremt lite av dem, og det er vel ikke fare for at det blir sånn at du ikke klarer deg økonomisk i den nye jobben heller?

Nei, vi har det økonomisk bra uansett. Her er det forsåvidt greit nok, men jeg kommer ikke videre her. Dvs, det vil koste for mye. Jeg er bare drittlei av intriger og mennesker som stikker kniv i ryggen på hverandre for å komme opp og frem.

I jobb nummer 2 kjenner jeg menneskene og miljøet. Alt er enklere der, så i morgen skal jeg ta en telefon og sjekke litt nærmere. Og så er det i et land hvor tempoet er manjana, manjana, manjana. Bare på et annet språk.

Takk for inputs.

Skrevet

Hadde jeg ikke hatt nåla i veggen ville det blitt jobb nr. 1 så lenge jeg orket. Men jeg hadde bestemt meg på forhånd for hvor lenge, 2 år blir fort til 5. 5 år av livet mitt kan nesten ikke måles i penger, til det er det alt for kort og uforutsigbart :-)

Rart at du sier det, men de opprinnelige to årene har allerede blitt til 3 1/2.

Skrevet

Det første avsnittet ditt sa i grunnen det meste...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...