Gå til innhold

Akvarium ca 40 liter - noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er pent med akvarium, og har lyst på et 40 liters som er på tilbud, m/pumpe, lys og filter. 700,- Har forhørt med, og samlet vil det komme seg på 1600-2000,- inkl. grus, algeskrape, salt etc og noen fisker.

Er det mye arbeid? Koster det mye i drift (strøm, fôr, stadige nye fisker?)?

Har du tips om noen fine fisker?

Bør jeg evt. starte med en gullfisk i en vase, ala Dorthe?

mil1365380270
Skrevet

Det er mer jobb med et lite enn et stort i forhold til hvilken flede du har av det. Min mening. Har hatt 50 l, hvis jeg skal ha igjen, skal det være 200.

Gullfisk i bolle er enda verre, du må vaske bollen og skifte vann.

Fisk og mat er billig, hvis du ikke vil ha noe spesielt. Viktig at fiskene passer sammen, spør i aquariebutikken.

Jeg ville heller hatt noen få fine, enn en drøss billige :-)

Ikke sett det i nærheten av et vindu, og ikke mat for mye.

Du nevnte ikke varmekolbe, det må du ha.

lalala1365380457
Skrevet

salt trenger du ikke kjøpe på dyrebutikk. du kan kjøpe vanlig salt i en butikk, jozo _uten_ jod. en del billigere.

ellers synes jeg ikke det er så mye arbeid med akvarium. vi renser vårt svært skjeldent, go fiskene har det like bra. ta ut pumpa innimellom og rengjør den, samt skift ut noe av vannet innimellom. enkelt og greit =)

har ikke peiling på hvor mye strøm et akvarium bruker, men mat går det veldig lite av. det er faktisk problematisk for meg å bruke opp fiskematen før den går ut på dato (og jeg har 20l større en det du tenker på).

kjøp fisker med farger, som gjør litt av seg. snakk med noen på dyrebutikken ang dette, for det er litt inviklet hvilke fisker som går sammen og ikke. generellt synes jeg slørhaler er veldig dekorative og gjør mye ut av seg, men de er jo litt standart også. så; stikk på dyrebutikken og sjekk, der har de tips ang fisk =)

lalala1365380457
Skrevet

Det er mer jobb med et lite enn et stort i forhold til hvilken flede du har av det. Min mening. Har hatt 50 l, hvis jeg skal ha igjen, skal det være 200.

Gullfisk i bolle er enda verre, du må vaske bollen og skifte vann.

Fisk og mat er billig, hvis du ikke vil ha noe spesielt. Viktig at fiskene passer sammen, spør i aquariebutikken.

Jeg ville heller hatt noen få fine, enn en drøss billige :-)

Ikke sett det i nærheten av et vindu, og ikke mat for mye.

Du nevnte ikke varmekolbe, det må du ha.

bruker ikke varmekolbe jeg, mitt akvarium holder seg på riktig temp. (kanskje lyset som varmer opp eller noe, vetta fjell jeg ;)

Skrevet

Til et så lite akvarium behøver du ikke varmekolbe, forutsatt at temperaturen i rommet er stabil. Men det er mye mer jobb med et lite akvarium! Med et større så kan du ha en liten verden med fisk du har for skjønnhetens skyld, og noen renholdsarbeidere. Med renholdsarbeidere mener jeg slike som f.eks maller som eter bunnfall, plecostomus og liknende som eter alger på rutene og steiner.

Det er smart å kjøpe akvarium og grus og filter og planter minimum to uker før du kjøper fisken. Da har vannet og plantene stabilisert seg og pumpa har renset unna det som er nødvendig.

Skrevet

salt trenger du ikke kjøpe på dyrebutikk. du kan kjøpe vanlig salt i en butikk, jozo _uten_ jod. en del billigere.

ellers synes jeg ikke det er så mye arbeid med akvarium. vi renser vårt svært skjeldent, go fiskene har det like bra. ta ut pumpa innimellom og rengjør den, samt skift ut noe av vannet innimellom. enkelt og greit =)

har ikke peiling på hvor mye strøm et akvarium bruker, men mat går det veldig lite av. det er faktisk problematisk for meg å bruke opp fiskematen før den går ut på dato (og jeg har 20l større en det du tenker på).

kjøp fisker med farger, som gjør litt av seg. snakk med noen på dyrebutikken ang dette, for det er litt inviklet hvilke fisker som går sammen og ikke. generellt synes jeg slørhaler er veldig dekorative og gjør mye ut av seg, men de er jo litt standart også. så; stikk på dyrebutikken og sjekk, der har de tips ang fisk =)

bare et pittelite pirk:

Når saltet ikke har jod, så heter det ikke JOZO, for "jo" først i navnet indikerer jod.

Nå husker jeg ikke i farten hva det heter uten jod, men kanskje noe i nærheten av Nezo??

Skrevet

Hvor dyrt det blir kommer an på mye.

Får du f.eks alger i vannet, trenger du algemiddel, kanskje flere planter. ved sykdom trenger du medisin, kanskje fisken dør og du må ha nye.

Fisk og for er ikke det dyreste ved å ha akvarium.

Jeg har et akvarium på 65 liter. Bytter vann ca 1/4 én gang i uka.

Filtersvampen rengjør jeg sjelden da den bør ha bakteriekulturen som er der, hvis ikke stiller du om bakteriefloraen i vannet og fiskene dør. Svampen rengjøres kun ved å skylle den i akvarievann som du har tømt ut, den skal ALDRI skylles i vann.

Du trenger også noe som heter aquasana for å ta bort bl.a klor i vannet du skal ha i akvariet. Når du bytter vann helles dette i vannet FØR du har det i akvariet.

Varmekolbe er det ikke sikkert du trenger, i allefall ikke om du skal ha gullfisk. Gullfisk er en "kaldtvannsfisk" og skal ha en temp. på 10-22 grader og da er det nok med varmen fra lyset og rommet det står i.

Plantene trenger gjødning av og til og man må plukke vekk visne blad og fjerne/sette fast igjen blad/planter som har løsnet.

Du kommer sikkert til å lure på masse under veis og da er denne siden grei å ha

http://www.nettakvariet.no

Lykke til:o)

Skrevet

Én ting til, du trenger ikke salt i akvariet som andre sier her.

Salt skal man helst spare til sykdomsforkjempelse.

lalala1365380457
Skrevet

bare et pittelite pirk:

Når saltet ikke har jod, så heter det ikke JOZO, for "jo" først i navnet indikerer jod.

Nå husker jeg ikke i farten hva det heter uten jod, men kanskje noe i nærheten av Nezo??

hm.. kan godt være det, vet ikke, var dama på dyrebutikken som skrev det ned for meg. :)

lalala1365380457
Skrevet

Én ting til, du trenger ikke salt i akvariet som andre sier her.

Salt skal man helst spare til sykdomsforkjempelse.

før jeg begynte med salt i akvariumet ble fiskene veldig ofte syk i kort tid etter jeg kjøpte de. nå når jeg har i salt, når jeg skifter alt vannet, har faktisk fiskene aldri blitt syke.. (på et par år)

Skrevet

Glemte en ting, når du kjøper fisk må du tenke litt på sammensettinga i akvariet. Noen fisk eter på de andres finner etc. Saktesvømmende fisk som scalare går dårlig sammen med tigerbarbe etter min ( og scalarens)smertefulle erfaring. Føler du deg usikker på sorter så kan en stor stim med neontetra være vakkert inntil du får lest nok om emnet til å bestemme deg. :o).

Skrevet

før jeg begynte med salt i akvariumet ble fiskene veldig ofte syk i kort tid etter jeg kjøpte de. nå når jeg har i salt, når jeg skifter alt vannet, har faktisk fiskene aldri blitt syke.. (på et par år)

Nå har ikke jeg så lang erfaring med akvarium, men jeg har en bror som har det.

Han har aldri brukt salt i akvariet sitt og ikke opplevd sykdom heller.

Han er skeptisk til det pga at man da egentlig stiller om hele biotopen i akvariet ved å bruke salt.

Jeg hadde salt i da jeg startet opp med akvarium, fiskene døde innen 3 uker. Startet helt forfra igjen og da uten salt, ingen syke fisk. Trenger selvsagt ikke ha noe med saltet å gjøre, men jeg har i allefall friske fisk i dag.

Sikkert mange forskjellige erfaringer på dette området.

Skrevet

Enda en ting til.

Når du starter opp med akvarium, så skal dette stå ferdig med planter og alt i uten fisk i ca 1-2 uker. Dette for at miljøet i vannet skal være i balanse før du har fisken i.

MEN, du kan få kjøpt en pille (husker ikke hva den heter) som du har i vannet. Da kan du ha fisken i etter 3-4 dager.

Skrevet

Nå har ikke jeg så lang erfaring med akvarium, men jeg har en bror som har det.

Han har aldri brukt salt i akvariet sitt og ikke opplevd sykdom heller.

Han er skeptisk til det pga at man da egentlig stiller om hele biotopen i akvariet ved å bruke salt.

Jeg hadde salt i da jeg startet opp med akvarium, fiskene døde innen 3 uker. Startet helt forfra igjen og da uten salt, ingen syke fisk. Trenger selvsagt ikke ha noe med saltet å gjøre, men jeg har i allefall friske fisk i dag.

Sikkert mange forskjellige erfaringer på dette området.

Dette har ikke noe med saltet å gjøre, men det er stor forskjell på vannet fra sted til sted. Noen steder kan man behøve salt fordi vannet er fattig på de mineralsaltene som fisken behøver, mangler de så kan fisken bli syk.Men ferskvannsfisk blir også syk av for mye salt.

Men dette er et såpass sjeldent problem at jeg vil advare folk mot å sette igang med å ha salt i akvariet uten å sjekke dette på forhånd. Dyrebutikkene har som regel erfaring med vannet på det stedet de selger fisk, man kan også foreta en vannanalyse.

Skrevet

Dette har ikke noe med saltet å gjøre, men det er stor forskjell på vannet fra sted til sted. Noen steder kan man behøve salt fordi vannet er fattig på de mineralsaltene som fisken behøver, mangler de så kan fisken bli syk.Men ferskvannsfisk blir også syk av for mye salt.

Men dette er et såpass sjeldent problem at jeg vil advare folk mot å sette igang med å ha salt i akvariet uten å sjekke dette på forhånd. Dyrebutikkene har som regel erfaring med vannet på det stedet de selger fisk, man kan også foreta en vannanalyse.

Ja, du sier noe der, kan hende vi har nok salt i drikkevannet vi da.

Nå spør faktisk ikke jeg så mye i forretningen lengre.

Jeg spurte én om de brukte salt i vannet, han sa da "nei, det trenger vi ikke"

Spurte senere en annen og han sa "ja, vi bruker ganske mye salt vi".

Føler ikke at de er så mye å stole på akkurat.

Da er det veldig kjekt å ha en bror som vet litt;o)

Gjest 200 liter
Skrevet

Jo mindre akvarium du har jo mer arbeid er det.

Vi har hatt 54l, og har akkurat byttet ut til 200l.

Prisen du har fått syns jeg var mye for et så lite akvarium.

Vi ga 1500 for buet 54l, det var for ett år siden.

For 200`l`en ga vi 3800,- inkl. møbel, varmekolbe og pumpe. Så kom sand, steiner, røtter o.l. i tillegg.

Noen sier at akvariumet skal gå 1-2 uker før du har fisk i det, det er sikkert lurt, men en nabo kjøpte seg akvarium for første gang her nå .... 240l, de hadde fisk i det dagen etter, og alle lever idag.

Skrevet

Har et på 65 liter, og det er minimalt med jobb.

Skifter 1/3 av vannet hver tredje-fjerde uke, skraper alger av glasset når det trengs (annenhver måned eller så) det tar 2 minutter.

Rense pumpa en gang i måneden, tømmer hele stasen og gjør reint ikke mer enn en gang i året.

Nå har jeg kun "lettvint" fisk, dvs. for øyeblikket 2 koikarper, 2 gullfisker og tre pansermaller. (sistnevnte er geniale, de holder akvariet reint og vokser seg feite og fine, hehe)

Spør i butikken hva fisk angår, og begynn med noen litt hardføre. Jeg er ennå ikke kommet over dramaet som utspilte seg hos Dorthe nå nyss ;-)

Skrevet

Ja, du sier noe der, kan hende vi har nok salt i drikkevannet vi da.

Nå spør faktisk ikke jeg så mye i forretningen lengre.

Jeg spurte én om de brukte salt i vannet, han sa da "nei, det trenger vi ikke"

Spurte senere en annen og han sa "ja, vi bruker ganske mye salt vi".

Føler ikke at de er så mye å stole på akkurat.

Da er det veldig kjekt å ha en bror som vet litt;o)

Det er jo også forskjell på vannet der fisken kommer fra- i dens naturlige miljø. Kan jo være at enkelte fisker har større behov enn andre for salt.

Gjest ofiskefryd
Skrevet

Min bror starta med et par guppyer i en gjennomsiktig plastikkboks. Dette utartet i årenes løp til ørret i store kar i kjelleren. De ble flyttet til min brors kamerat, min mor orket ikke mer, hun tåler ikke ørret den dag i dag, og faren til kameraten han skrudde av vanntilførselen, så det var slutten påd en akvarieoppdrettshistoria. Jeg mener , det er fint med akvarium, men pass på så det ikke tar helt av.

mil1365380270
Skrevet

Min bror starta med et par guppyer i en gjennomsiktig plastikkboks. Dette utartet i årenes løp til ørret i store kar i kjelleren. De ble flyttet til min brors kamerat, min mor orket ikke mer, hun tåler ikke ørret den dag i dag, og faren til kameraten han skrudde av vanntilførselen, så det var slutten påd en akvarieoppdrettshistoria. Jeg mener , det er fint med akvarium, men pass på så det ikke tar helt av.

He-he! Jeg hadde ikke lyst på fisk de dagene jeg plukket døde fisker ut av aquariet. Det er eklere jo tyngre de er ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...