Gå til innhold

Huskjøp med forviklinger, 'part two'

Anbefalte innlegg

Gjest Iznowgood_the one and only
Skrevet

Til dere som lurer på hvordan det går med mitt huskjøp med forviklinger; selger nekter å gi avslag på pris/erstatning og fremholder at jeg kjøpte huset 'som forevist'. Dette til tross for at hun har unnlatt å gi opplysninger om huset/eiendommen som hun kjente til og som hadde betydning for kjøp, evt ikke kjøp av huset.

Det eneste fornuftige jeg kommer på å gjøre er å stevne henne for retten.

Noen bedre forslag fra dere?

Gjest ikke gi deg i alle fall
Skrevet

Snakke med huseiernes landsforbund og høre? De som sender ut den blekka "vi i villa" eller noe?

Forliksrådet? Men da må du kanskje ha advokat i alle fall...

petter smart
Skrevet

Det hjelper ikke at huset er solgt "som det er" eller "som forevist" hvis selger enten bevisst har unnlatt å opplyse om feil og mangler, eller disse manglene er vesentlige (dvs at det koster over 4-5 % av kjøpesummen å ordne dem).

Unntaket er dersom du, som ikke er fagmann, burde ha oppdaget disse feilene. Dvs at hvis f.eks. mange vinduer var knuste og hun ikke opplyste om det så burde du sett det og din rett til å klage faller bort.

Du bør sende henne et skriftlig krav om oppretting av alle mangler. Gjerne med et estimat fra en byggmester. Gi henne maks 2 uker frist. Klag henne så inn for forliksrådet. Hun blir garantert dømt der, med mindre dere inngår forlik. Nekter hun fortsatt, og da er hun rimelig dum, så stevner du henne for retten. Alle brev bør sendes rekommandert slik at du kan bevise at de er sendt.

Gjest Persille
Skrevet

Oppdater oss litt på forhistorien da...

Gjest Persille
Skrevet

Oioioi...

Her var det ikke mye annet å si enn at jeg tror du har rett, ikke gi deg, stå på krava!

Det kan da ikke være ditt problem at selger ikke har midler til å tilbakebetale? Og denne saken vinner du jo uten tvil, så det er kanskje verdt å bruke litt penger på?

Antar både takstmannen og naboene kan gå god for deg...

Skrevet

Nei.

Om du makter og får til så kjør hele løpet.

Sørg for å reklamere heving innen tidsfristen.

Meld om alle nyoppdagede feil og mangler med en gang løpende.

Stå på!

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...