Gå til innhold

Kjenner du deg igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du tuller? Da må man jo bruke begge hendene.

Hun kjørte riktignok i kø - men likevel!

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• Mr Kahn

7

• morsan

6

• Hawkwind

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nettopp! Og så har man gjerne aktivert tale-oppringningsfunksjonen på mobilen, slik at man kan ringe opp de man oftest trenger å ringe fra bilen (eks. ektefelle, bestevenninne og jobb). Det har i alle fall jeg gjort, er utrolig greit, da trykker man på svare-knappen og sier navnet, så ringes vedkommende opp, ikke no' fikling :-)

Samtidig...

http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1300443

http://www.tu.no/nyheter/samferdsel/article5982.ece?service=print

http://www.dagsavisen.no/bil/article1473587.ece

Skrevet

De siste undersøkelsene på området viser at handsfree ikke har noen ulykkesdempende effekt.

Problemet er ikke at man bruker den ene hånden til mobiltelefonen; men at man er så konsentrert om samtalen at man ikke konsentrerer seg nok om trafikkbildet.

Den undersøkelsen og påstanden er ikke akkurat ny, da. Og akkurat det tenker jeg nå mitt om.

"............................."

Skrevet

Jeg er overbevist om at man blir mer distrahert av kranglende unger (eller en sutrende/skrikende unge) i baksetet enn å føre en rolig samtale i mobilen, forutsatt handsfree-bruk. Meg bekjent er det ingen som har foreslått å forby transport av barn i bil hittil... ;-)

Hva med krav om at barn under 16 må være i lydisolert bur?

Skrevet

Den undersøkelsen og påstanden er ikke akkurat ny, da. Og akkurat det tenker jeg nå mitt om.

Av helt ny dato er de ikke - to undersøkelser, en foretatt i England, og en i USA.

Fant oppsummering av den britiske rapporten her:

http://www.bma.org.uk/ap.nsf/Content/Science+-+Mobile+phones+and+health%3A+an+interim+report+%28master%29~Science+-+Mobile+phones+and+health%3A+an+interim+report+-+Cars+and+road+safety

Men det var rapporten fra Utah som egentlig var mest interessant, skal se om jeg greier å lokalisere kildematerialet til den.

Skrevet

Av helt ny dato er de ikke - to undersøkelser, en foretatt i England, og en i USA.

Fant oppsummering av den britiske rapporten her:

http://www.bma.org.uk/ap.nsf/Content/Science+-+Mobile+phones+and+health%3A+an+interim+report+%28master%29~Science+-+Mobile+phones+and+health%3A+an+interim+report+-+Cars+and+road+safety

Men det var rapporten fra Utah som egentlig var mest interessant, skal se om jeg greier å lokalisere kildematerialet til den.

Ikke lokalisér kildematerialet for min del :-)

Skrevet

evt at man importerer britiske black cabs, hvor man kan stenge bort lyden til/fra baksetet! :-)

Skrevet

Leste det der ja, og var vel stort sett klar over slikt fra før av, helt sykt.

Skrev melding en gang jeg kjørte alene over ei slette (full oversikt framover og bakover), og skjena godt inn i den andre veibanen i løpet av kort tid. Fikk meg en vekker da, trodde jeg var fullt i stand til å håndtere den kombinasjonen.

Jadajada, ingen morsomheter om kvinner bak rattet, nå. Tross alt var denne dumbass'en et (visstnok) mannfolk.

Gjest malun
Skrevet

Såsåså, rolig nå. Sinte mennesker er vel så farlige i trafikken som denne tullingen. Vold løser ingen problemer.

Har du sjekket lengden på pekefingeren?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=103091

Men det med fingeren gjelder jo bare for menn?

Du har selvsagt rett i at roadrage ikke er veien å gå. Men litt gla'vold utenfor veibanen bør vel være i orden?

Skrevet

Jada, men som jeg skrev til morsan:

"Jeg er overbevist om at man blir mer distrahert av kranglende unger (eller en sutrende/skrikende unge) i baksetet enn å føre en rolig samtale i mobilen, forutsatt handsfree-bruk. Meg bekjent er det ingen som har foreslått å forby transport av barn i bil hittil... ;-) "

Så om man får tunnelsyn av prate i mobil m/handsfree, hva får man da når man snur seg ca 100 ggr i minuttet for å kjefte på ungene som prøver å ta livet av hverandre i baksetet?

Ikke at jeg har barn (som du vet), men jeg synes jeg får det inntrykket fra tid til annen... hehe

Skrevet

En besnærende tanke! ;-)

Skrevet

"Jeg er overbevist om at man blir mer distrahert av kranglende unger (eller en sutrende/skrikende unge) i baksetet enn å føre en rolig samtale i mobilen, forutsatt handsfree-bruk. Meg bekjent er det ingen som har foreslått å forby transport av barn i bil hittil... ;-) "

Så om man får tunnelsyn av prate i mobil m/handsfree, hva får man da når man snur seg ca 100 ggr i minuttet for å kjefte på ungene som prøver å ta livet av hverandre i baksetet?

Ikke at jeg har barn (som du vet), men jeg synes jeg får det inntrykket fra tid til annen... hehe

Dog - interessant forskning man gjør på fenomenet.

http://www.psych.utah.edu/AppliedCognitionLab/

Skrevet

Ikke lokalisér kildematerialet for min del :-)

Om du skal mene noe med en viss tyngde, ligger det et dusin eller to med forskningsrapporter her:

http://www.psych.utah.edu/AppliedCognitionLab/

Interessant lesning, det jeg har sett så langt.

Skrevet

Jeg er overbevist om at man blir mer distrahert av kranglende unger (eller en sutrende/skrikende unge) i baksetet enn å føre en rolig samtale i mobilen, forutsatt handsfree-bruk. Meg bekjent er det ingen som har foreslått å forby transport av barn i bil hittil... ;-)

Det er jeg enig i. Og jeg har erfaring med to skrikende, kranglende unger som holdt på slå hverandre ihjel fordi de visste at mamma ikke kunne gjøre noe før hun hadde stoppet.

Men de lurte lenge på hvor de øynene i nakken var ;o)

Skrevet

Man kan jo ikke forby folk å ta med seg barn i bilen.

Og blir det egentlig noe bedre at den som distraheres av kranglende barn OGSÅ distraheres av mobiltlf, CD-soillere, brødskivespising, kartkikking etc etc?

Man trenger ikke nødv å forby ting, men man kan jo bevisstgjøre folk.

Skrevet

Man kan jo ikke forby folk å ta med seg barn i bilen.

Og blir det egentlig noe bedre at den som distraheres av kranglende barn OGSÅ distraheres av mobiltlf, CD-soillere, brødskivespising, kartkikking etc etc?

Man trenger ikke nødv å forby ting, men man kan jo bevisstgjøre folk.

"Man trenger ikke nødv å forby ting, men man kan jo bevisstgjøre folk."

Min oppfatning er at hverken forbud eller bevisstgjøring hjelper noe som helst mot idioti.

Skrevet

Begge deler samtidig må jo være det ultimate :-)

Men altså, det å snakke i telefonen når man kjører går greit. Man klarer da for pokker to ting samtidig.

Det er langt verre å ha ei skrævlekjerring uten like ved siden av seg, og særlig når disse ikke har lappen, og derfor ikke forstår at man ikke kan kikke på alt det spennende som farer forbi bilruta og andre interessante ting (i deres øyne), mens man kjører.

Skrevet

"Man trenger ikke nødv å forby ting, men man kan jo bevisstgjøre folk."

Min oppfatning er at hverken forbud eller bevisstgjøring hjelper noe som helst mot idioti.

Jeg er en ukuelig optimist som aldri slutter å håpe og tro at selv idioter kan komme til fornuft! ;-)

Men jeg må innrømme at etter at jeg begynte å dol'e så har min tro på dette blitt noget redusert! ;-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...