Gå til innhold

buss sjåfører

Gjest noe må man irritere seg over

Anbefalte innlegg

Gjest noe må man irritere seg over
Skrevet

Jeg veit at vi andre bilister har vikeplikt for buss som skal kjøre ut av ei buss lomme men jeg føler at noen ganger så oppfører buss sjåførene seg sånn ar de eier veien.I dag var det glatt ute så jeg kjørte veldig sakte .En buss stod på en buss holderplass og jeg skulle kjøre forbi.Hadde såvidt begynt å kjøre forbi når han setter på blinklys og svinger ut.Ser ikke etter om det kommer noen.det var en cm fra at bila sled inne bussen,Så no siter jeg her å forbanner busser.

petter smart
Skrevet

Har selv opplevd dette flere ganger, så det er med hjertet i halsen jeg kjører fordi busser i busslommer.

De har vel plikt til å signalisere i "god tid", dvs blinke lenge nok til at bilene som kommer bak skjønner at de skal svinge ut og dermed har tid til å stoppe.

Skrevet

Ja,alle kan ikke være perfekte.

Nei, det er mye greiere for meg som er perfekt enn alle dere andre ;-)

*IRONI*

(og neste gang du leser et innlegg og det er en smiley av typen ;-) bak, så kan du jo vurdere å lese det som om det er skrevet med et glimt i øyet...)

Skrevet

Du har jo uansett vikeplikt for bussen ut fra holdeplass i 60-sone (og lavere).

Det er bare å tenke: Her er det 60 (eller lavere), bussen har forkjørsrett.

Skrevet

Å? Jeg trodde det var fra 50 og ned, men det var bare noe jeg trodde altså - så jeg drar ikke dine kunnskaper i tvil.

Se mer på dette som en takk for opplysningen.

:o)

petter smart
Skrevet

Så du mener man bør stå å vente i opptil mange minutter mens folk går av og på bussen når denne står i busslomma? Istedenfor å kjøre forbi.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Dette har vi alle opplevd. Har selv tenkt på hva som skjer den dagen det smeller. Kan banne på at jeg får skylda, selv om idioten først begynner å blinke når jeg er oppe på siden av han.

Gjest papirtiger
Skrevet

80% av alle bilister mener de tilhører den ene tredjedelen av gode bilister.

Skrevet

Så du mener man bør stå å vente i opptil mange minutter mens folk går av og på bussen når denne står i busslomma? Istedenfor å kjøre forbi.

Nei - den skal selvsagt blinke seg ut av busslomma.

Her ute i bushen hvor jeg holder til er det ikke alltid busslommer å forholde seg til, og da får man pent bare vente, ja.

Gjest true_love
Skrevet

Jeg irriterer meg over det, syns at bussene burde blinke i god tid når de skal ut. Men veldig ofte så bare svinger de ut uten å blinke å setter på blinklyset i det de har kommet halveis ut i veibanen.

Skrevet

Jeg har blitt kjørt på i siden tidligere, da i full fart på motorvei, så jeg har helt angst for busser og lastebiler/trailere som kommer fra siden.

Jeg kjører forbi busser i busslommer med hjertet i halsen. Det er fint og greit at de har forkjørsrett, men de må da gi signaler i god tid som alle andre trafikanter. Men busser blinker gjern et sekund etter at de har begynt å kjøre ut i veien. Det er ikke holdbart. Dessuten så er bussjåfører skikkelig frekke i alle slags kryss og rundkjøringer. Har nesten fått en buss i siden også, selv om det var jeg som hadde forkjørsrett.

Dustebusser! Eller dustebussjåfører heter det kanskje.

Skrevet

Jeg har blitt kjørt på i siden tidligere, da i full fart på motorvei, så jeg har helt angst for busser og lastebiler/trailere som kommer fra siden.

Jeg kjører forbi busser i busslommer med hjertet i halsen. Det er fint og greit at de har forkjørsrett, men de må da gi signaler i god tid som alle andre trafikanter. Men busser blinker gjern et sekund etter at de har begynt å kjøre ut i veien. Det er ikke holdbart. Dessuten så er bussjåfører skikkelig frekke i alle slags kryss og rundkjøringer. Har nesten fått en buss i siden også, selv om det var jeg som hadde forkjørsrett.

Dustebusser! Eller dustebussjåfører heter det kanskje.

Enig i mye av det du sier, men jeg oppgir mye heller forkjørsretten min for å slippe frem en buss full av mange mennesker, fremfor å trumfe gjennom retten for ett menneske i en enslig bil.

I tett bytrafikk der det er mange busser er det selvsagt noe annet, men i litt mer grissgrendte strøk synes jeg det bør være en slags "gentleman's rule" at man ikek tviholder på forkjørsretten sin i ett og alt.

Selvsagt bør man da heller kunn vise bussen at man avstår fra retten sin, fremfor at bussen bare presser seg inn.

Skrevet

Enig i mye av det du sier, men jeg oppgir mye heller forkjørsretten min for å slippe frem en buss full av mange mennesker, fremfor å trumfe gjennom retten for ett menneske i en enslig bil.

I tett bytrafikk der det er mange busser er det selvsagt noe annet, men i litt mer grissgrendte strøk synes jeg det bør være en slags "gentleman's rule" at man ikek tviholder på forkjørsretten sin i ett og alt.

Selvsagt bør man da heller kunn vise bussen at man avstår fra retten sin, fremfor at bussen bare presser seg inn.

Her var det snakk om at jeg ikke hadde trodd for alt i verdan at denne bussen skulle trenge seg på. Jeg kjørte på høyrevei, og bussen skulle ut fra parkeringsplass. Det er som kjent ikke vikeplikt fra parkeringsplasser, men denne drittbussen skulle absolutt ut i veien. Jeg hogg i bremsene og så at den digre bussen kun var cm i fra ve side av bilen og i en vinkel som nesten garanterte kollisjon.

Heldigvis gikk det akkurat, men gjett fem ganger på om jeg var forbanna.

Skrevet

Her var det snakk om at jeg ikke hadde trodd for alt i verdan at denne bussen skulle trenge seg på. Jeg kjørte på høyrevei, og bussen skulle ut fra parkeringsplass. Det er som kjent ikke vikeplikt fra parkeringsplasser, men denne drittbussen skulle absolutt ut i veien. Jeg hogg i bremsene og så at den digre bussen kun var cm i fra ve side av bilen og i en vinkel som nesten garanterte kollisjon.

Heldigvis gikk det akkurat, men gjett fem ganger på om jeg var forbanna.

Ja, jeg kjenner igjen situasjonen og har den absolutt sympati! :-)

Det kan lett bli sånn "King of the Road"-fakter på dem, og det er jo ikke noen tvil om hvem som er den sterkeste part.... :-((

Men et eksempel på en situasjon hvor det irriterer meg at ikke privatbiler slipper bussen frem, er like før der jeg går av bussen. Bussen må da stoppe for en liten vei fra høyre og slippe frem biler med kun en person inni, fordi sjåføren tviholder på forkjørsretten sin. Men hvis dette er i rush'en, så ender den samme bilen opp med å stå i kø i motgående felt av bussen, bak en lang rekke biler i et full stopp-kryss.

Så denne bilen vinner INGENTING på å holde på forksjørsretten, mens bussen må stoppe helt opp med alle assajerene i.

Derfor lar jeg ofte bussene få kjøre før meg i tilsvarende situasjoner.

Likeså vinker jeg ofte bussen fordbi selv om jeg står ved fortgjengerfeltet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...