Gå til innhold

Trenger akutt råd! (magen)

Gjest gi meg råd vær så snill - alenemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke så delikat tema, men.

Har hatt smerter i magen/tarmene 4-5 dager nå, pga forstoppelse.

Orker nesten ikke mat lenger for da får jeg så vondt. Jeg har prøvd å drikke mye vann, har også fått i meg litt fiber (litt brød og litt grønnsaker). Og noe kefirmelk, og i går drakk jeg masse cola (mot kvalme).

Jeg var hos legen for to dager siden og hun sa bare at jeg skulle spørre om avføringsmidler på apoteket.

Har tatt to ganger klyx og en gang Dulcolac (men ble veldig dårlig/kvalm av den tabletten). Klyx'en tømte det "ytterste" i tarmen, men det virker som forstoppelsen kanskje sitter lenger inn? Smertene kom bare tilbake, og tarmen har stoppet opp.

Jeg ønsker helst ikke ta mer klyx osv, for det står at hvis man tar det for mange ganger kan det ta fra tarmen dens naturlige fungering.

Her sitter jeg fortsatt med økende magesmerter og er syk. Situasjonen er vanskelig fordi jeg samtidig er alenemor til en liten unge.

Jeg har aldri hatt forstoppelse så lenge før, så det vet ikke hva jeg skal gjøre. Er jo mulig det er noe mer (mageinfeksjon eller noe sånt) hva vet jeg? Men orker ikke tanken på å sitte på legevakten i fem timer, med en liten unge. Og så bare bli sent hjem med samme råd jeg har fått allerede.

Skrevet

Huff, jeg føler med deg. hvis ikke smertene gir seg synes jeg du sksl oppsøke legevakten, det kan være eks tarmslyng. jeg har hadd mye historie med magen min, også med forstoppelse. har du prøvd duphalac mixtur (mener det er det d heter) en litt tykk olje du drikker (æsj, nå kom minnene :) jeg blir og veldig dårlig av avførings tabl, men ikke av denne oljen. lykke til. håper du gir beskjed hvordan det går med deg.

Skrevet

Huff, jeg føler med deg. hvis ikke smertene gir seg synes jeg du sksl oppsøke legevakten, det kan være eks tarmslyng. jeg har hadd mye historie med magen min, også med forstoppelse. har du prøvd duphalac mixtur (mener det er det d heter) en litt tykk olje du drikker (æsj, nå kom minnene :) jeg blir og veldig dårlig av avførings tabl, men ikke av denne oljen. lykke til. håper du gir beskjed hvordan det går med deg.

Jeg leste i legeboken min nå, og det sto at ved tarmslyng får man mye kvalme, og at magesmertene kommer og går. Jeg er ikke egentlig særlig kvalm (annet enn i går etter å ha tatt Dulcolax stikkpille) og smertene er der hele tiden. Så det er nok ikke tarmslyng da.

Jeg ringte legevakten i stad og forklarte symptomene, hun sa at ingen virus ga hard mage, heller motsatt, så hun rådet meg til å prøve mer avføringstabletter og se det an...

Jeg har drukket en seig greie som heter Lactulose, glemte å nevne det. Men det har ikke hjulpet til nå.

Dulcolax vet jeg ikke om jeg vil ta mer av, siden jeg ble så dårlig av den stikkpillen.

Vet noen om Cola er dumt å drikke ved forstoppelse?

Uff dette var mange spørsmål men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for det har vart så mange dager. Og ungen min krever så mye.

Skrevet

Jeg leste i legeboken min nå, og det sto at ved tarmslyng får man mye kvalme, og at magesmertene kommer og går. Jeg er ikke egentlig særlig kvalm (annet enn i går etter å ha tatt Dulcolax stikkpille) og smertene er der hele tiden. Så det er nok ikke tarmslyng da.

Jeg ringte legevakten i stad og forklarte symptomene, hun sa at ingen virus ga hard mage, heller motsatt, så hun rådet meg til å prøve mer avføringstabletter og se det an...

Jeg har drukket en seig greie som heter Lactulose, glemte å nevne det. Men det har ikke hjulpet til nå.

Dulcolax vet jeg ikke om jeg vil ta mer av, siden jeg ble så dårlig av den stikkpillen.

Uff dette var mange spørsmål men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for det har vart så mange dager. Og ungen min krever så mye.

jeg begynner å bli bekymra for deg nå. fortsett med laktulosen, for den blir du ikke dårlig av? tablettene er noe herk. hvor i magen har du vondt? Cola vet jeg at de råde til løs mage. jeg mener å ha hørt at brus ikke er heldig fo hard mage.

Selv om det er "bare" forstoppelse, kan det værer du må ha hjelp på et sykehus.

Gjest gir meg råd vær så snill - alenemor
Skrevet

jeg begynner å bli bekymra for deg nå. fortsett med laktulosen, for den blir du ikke dårlig av? tablettene er noe herk. hvor i magen har du vondt? Cola vet jeg at de råde til løs mage. jeg mener å ha hørt at brus ikke er heldig fo hard mage.

Selv om det er "bare" forstoppelse, kan det værer du må ha hjelp på et sykehus.

Tusen takk for at du bryr deg! Føler meg litt aleine med dette.

Ja jeg fortsetter med lactulosen, men det står at man ikke skal drikke mer enn 30 ml pr dag? Har allerede tatt 15ml x 2 i dag så da kan jeg vel ikke ta mer. Og nei tabletter tror jeg ikke jeg tør å ta, etter den kvalmereaksjonen - tror du jeg trenger det i tillegg til lactulose?

Colaen får jeg droppe skjønner jeg. Er svart te greit å drikke?

Har vondt over det hele (tarmområdet) Men det gjør litt mindre vondt når jeg lar være å spise (har ikke spist noe i dag) men da blir jeg jo nokså sulten.

Har ikke hatt ordentlig avføring på flere dager.

Gjest Timari
Skrevet

kommer du deg til et apotek? Det du kan få kjøpt er lakserolje som får fart på tarmen. Du kan kjøpe laxaboraloppløsning som du kan drikke en til to liter av, det blir brukt mest før operasjoner. Det smaker mest som salt buljong.

Det sterkeste jeg vil anbefale er phosperal. Det er noen små flasker som du blander ut i vann. Det smaker pyton, men du kan blande det ut i saft. Da trenger du sikkert bare ett glass.

Eller så kan du også kjøpe laxaboraldråper og ta 20 stykker i håpe om at det løsner

føler med deg. Håper virkelig at du får orden på magen snart

Gjest Timari
Skrevet

Cola kan gi mye luft. det beste for deg er å drikke vann.

Ved tarmslyng så går det ikke noe luft igjennom tarmen. Hvis du hadde fått det tror nok ikke at du hadde vært i stand til å skrive et innlegg på DOL. For da ligger du rett ut med intense smerter

men selvfølgelig er det smertefullt det du har nå også :)

har selv erfart at laktulose etc ikke hjelper ved denne type forstoppelse som sitter lengre opp.

Gjest noe annet
Skrevet

Hva med å spise noen svisker? Eller ha linfrø i kulturmelk og drikke? (La linfrøene ligge i vann ca. 12 timer først.)

Gjest fishermans friend
Skrevet

Vet ikke om det her hjelper, men av erfaring vet jeg at om du spiser mye fishermans friend (den hvite og sort-stripede pakken, med salmiakk) så får man løs avføring. Kan det hjelpe...?

Gjest noe annet
Skrevet

Ikke drikk eplejuice (binder magen) og bananer.. Ville prøvd svisker!

Gjest noe annet
Skrevet

Glemte "spis" foran bananer....

Gjest baremei
Skrevet

Tusen takk for at du bryr deg! Føler meg litt aleine med dette.

Ja jeg fortsetter med lactulosen, men det står at man ikke skal drikke mer enn 30 ml pr dag? Har allerede tatt 15ml x 2 i dag så da kan jeg vel ikke ta mer. Og nei tabletter tror jeg ikke jeg tør å ta, etter den kvalmereaksjonen - tror du jeg trenger det i tillegg til lactulose?

Colaen får jeg droppe skjønner jeg. Er svart te greit å drikke?

Har vondt over det hele (tarmområdet) Men det gjør litt mindre vondt når jeg lar være å spise (har ikke spist noe i dag) men da blir jeg jo nokså sulten.

Har ikke hatt ordentlig avføring på flere dager.

Husk å drikke masse!!

Men helst ikke te, det er vanndrivende.

Vann og appelsinjuice er bra.

Gjest Timari
Skrevet

om man skal spise svisker så får man best effekt om de bløtgjøres, altså legg dem i kopp med vann i mikroen og kok dem til de blir møre.

men lakserolje tror jeg kan gjøre susen

Gjest tjohooo
Skrevet

Husk å drikke masse!!

Men helst ikke te, det er vanndrivende.

Vann og appelsinjuice er bra.

er ikke juice også vanndrivende?

DRIKK VANN. Det er garantert IKKE vanndrivende :)

Skrevet

Spis svisker. Det får garantert fart på dritten!!

Skrevet

Spis svisker. Det får garantert fart på dritten!!

Og drikk mye vann.

Gjest baremei
Skrevet

er ikke juice også vanndrivende?

DRIKK VANN. Det er garantert IKKE vanndrivende :)

Tror ikke juice er vanndrivende..Men er ikke 100 % sikker altså. Men appelsiner og appelsinjuice kan sette fart på magen, har jeg hørt.

Skrevet

Jeg har drukket flere liter med grønn te de siste dagene og det har hjulpet meg etter at jeg ikke hadde vært på toalettet på 4 uker.

Jeg har prøvd mye disse ukene, tom avføringstabletter som ikke hjalp.

Men nå er ikke jeg hard i magen da men konsistensen er helt normal.

Skrevet

kommer du deg til et apotek? Det du kan få kjøpt er lakserolje som får fart på tarmen. Du kan kjøpe laxaboraloppløsning som du kan drikke en til to liter av, det blir brukt mest før operasjoner. Det smaker mest som salt buljong.

Det sterkeste jeg vil anbefale er phosperal. Det er noen små flasker som du blander ut i vann. Det smaker pyton, men du kan blande det ut i saft. Da trenger du sikkert bare ett glass.

Eller så kan du også kjøpe laxaboraldråper og ta 20 stykker i håpe om at det løsner

føler med deg. Håper virkelig at du får orden på magen snart

Salt buljong? Nei fysjameg, det er noe av det verste jeg noen gang har drukket. Og så 2 liter da!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...