Gjest Emalie Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 har en veninne fra Groruddalen. Har lagt merke til at hun noen ganger sier "bøka", "glemte igjen bøka mine på skolen". Er dette østkantspråk, eller er det rett og slett en språkfeil? Flere som bøyer det substantivet på den måten? 0 Siter
oslogutt Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 Det er østkantspråk ja og har vært brukt lenge. Men de aller fleste vokser det av seg. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 Jeg tror aldri jeg har hørt noen si "bøka". 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 Det er østkantspråk ja og har vært brukt lenge. Men de aller fleste vokser det av seg. blir østkantfolk noensinne voksne egentlig? Virker ikke sånn, egentlig... Jeg sier forøvrig "bøkern", siden jeg er trønder 0 Siter
Carina82 Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 Jeg er også fra groruddalen, men sier ikke "bøka" av den grunn. 0 Siter
Velouria Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 Det er galt, og ikke minst en forferdelig dårlig uvane. 0 Siter
Gjest bordeaux Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 Ja det er helt vanlig på østkanten. Bøka, nøkla, i morra osv. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 Det finnes verre ting å henge seg opp i enn udugelig bøying av substantiv. F.eks. østfoldinger. Bilær. Båtær. Flyær. Ølær. De burde utryddes. Får si som Ford Fairland: So many assholes. So few bullets. Han har et poeng. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 Ja det er helt vanlig på østkanten. Bøka, nøkla, i morra osv. I morra er slang. Bøka er latterlig norsk. 0 Siter
amber sun Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 Har hørt noen si det, men ikke så mange. Selv sier jeg "bøøgene" 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 Jeg tror aldri jeg har hørt noen si "bøka". Men det er ganske vanlig men vanskelig for en odøling å forstå det ) 0 Siter
org Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 I morra er slang. Bøka er latterlig norsk. "i morra" skriver jeg og sier jeg alltid. Kunne ikke falt meg inn å skrive "i morgen". 0 Siter
org Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 blir østkantfolk noensinne voksne egentlig? Virker ikke sånn, egentlig... Jeg sier forøvrig "bøkern", siden jeg er trønder Ungene mine sier "bøki" -Får håpe de vokser det av seg. Vi er også trøndere. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 "i morra" skriver jeg og sier jeg alltid. Kunne ikke falt meg inn å skrive "i morgen". Jeg skriver også stort sett i morra. Jeg sier det også. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 Det er en sosiolekt på østkanten å bruke a-endelser på flertallsord. Har hørt flere her hvor jeg bor si 'menna' f.eks. istedenfor 'mennene'. De sier også ha'kke, må'kke og ska'kke. Eller verbene 'treffi', 'sitti' og 'finni' istedenfor truffet, sittet og funnet. Så lenge dette er talespråk er det greit, vil ikke betrakte det som feil. Men å som skriftspråk blir det feil. 0 Siter
fresja Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Eg har ikkje lagt merke til at nokon har sagt Bøka. Sjølv seier eg Bøkno (Hordaland). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.