Gå til innhold

Er det noen problemer forbundet med at søskenbarn får barn sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

diskuterte dette med en veninne. Hun mente at det kunne føre til innavl. Det er jo ingen lov som sier at man ikke har lov til det. Er det ikke fare hvis det allerede har vært flere i nær familie som har fått barn sammen?

Gjest malun
Skrevet

Det er fullt tillatt for søskenbarn å få barn sammen, og i enkelte kulturer er jo ganske vanlig (bare se på de kongelige, hehe).

Men om familien er belastet med spesielle, arvelige sykdommer er det ikke så heldig, da risikoen for å overføre dem blir mye større.

Svaret blir med andre ord både ja og nei. ;o)

Skrevet

Det ble gjort en undersøkelse i Oslo for noen år siden, som viser at risikoen for medfødte misdannelser dobles hvis foreldrene er fetter og kusine.

Skrevet

Dersom det er arvelige sykdommer i familien, kan barnet få det i dobbel dose.

Vi har søskenbarn (de er også firmenninger m.m.) som fikk flere barn med hverandre i vår familie, og det har stort sett gått bra.

I noen familier har det vært veldig mye inngifte. Jeg har sett eksempler på det i bygdebøkene. I noen tilfelle døde mesteparten av barna, eller de var syke hele livet. I andre tilfelle gikk det bra.

Gjest folkehelseinstituttet
Skrevet

Ekteskap mellom kusine og fetter er vanlig i store deler av verden. Mellom 20% og 50% av alle ekteskap i folkerike områder i Asia og Afrika er mellom nære slektninger. Den globale betydningen av inngifte øker etterhvert som barnedødeligheten faller internasjonalt. I Pakistan dør nesten 10% av alle spedbarn, og inngifte er årsak til omtrent 15% av dødsfallene. I Norge døde omkring 1% av alle spedbarn med norsk-pakistanske foreldre i perioden fra 1985 til 1993 og inngifte var årsak til omkring 40% av disse dødsfallene.

Camilla Stoltenberg har skrevet en doktorgradsavhandling ved Det Medisinske Fakultet, Universitetet i Oslo. Forskningsarbeidet er utført ved Statens institutt for folkehelse og Rikshospitalet. Arbeidet handler om hvilken betydning inngifte har for dødfødsel, spedbarnsdød og medfødte misdannelser. Hun har sammenlignet forekomsten av disse tilstandene mellom barn av foreldre som har innvandret fra Pakistan og barn av etnisk norske foreldre. Mer enn 50% av barna i den norsk-pakistanske gruppen har foreldre som er søskenbarn eller tilsvarende nære slektninger.

Studien viser at når mor og far er kusine og fetter er risikoen for medfødte misdannelser fordoblet, risikoen for at barnet skal dø i første leveår er to til tre ganger høyere og risikoen for dødfødsel er omtrent 50% høyere enn for barn av foreldre som ikke er i slekt. Det er i tillegg en sterkere opphopning av dødfødsel, spedbarnsdød og medfødte misdannelser i familier der foreldrene er inngiftet. Hvis ubeslektete foreldre får et barn som er dødfødt eller dør i første leveår er risikoen for at også neste barn skal dø 7%. Den tilsvarende risikoen for gjentagelse er hele 12% hvis foreldrene er kusine og fetter. Det var ingen forskjell i forekomsten av medfødte misdannelser, dødfødsel eller spedbarnsdød hos barn av ubeslektete norsk-pakistanske og etnisk norske foreldre.

Skrevet

Det er tillatt, men ikke heldig.

Det er som malun sier økt fare for visse typer arvelige sykdommer/tilstander. Visstnok er det dobbelt så stor risiko.

http://boneslab.bio.ntnu.no/BI211/Bi211Kap5-03.html

http://www.norskkultur.net/nyheter2003/077.htm (thalassemi - den sykdommen Mehmet som er blitt kjent i media lider av - er nevnt som et eksempel på slik arvelig sykdom)

http://www.birmanett.no/genetikk/gener.html (dette handler om katter, men også med paraleller til mennesker, når det gjelder ugunstige gener ved at for nære slektninger får barn)

Gjest prinsesse ragnhild
Skrevet

Hvis jeg sier "prinsesse Ragnhild" så gir jeg kanskje et hint om resultatet av inngifte..

tenker ikke på kielfergen ved samme navn..

Gjest malun
Skrevet

Hvis jeg sier "prinsesse Ragnhild" så gir jeg kanskje et hint om resultatet av inngifte..

tenker ikke på kielfergen ved samme navn..

Hehe, den tanken slo meg også.

Angela1365380318
Skrevet

Barn har 50% av genene sine fra hvør av foreldrene og deler 50% av genene med søsken (hele opptil toeggede tvilligner, eneggede har 100%) halvsøsken deler vi 25% av genene med og kusinger og fettre 12,5.

Altså om søskenban får barn så deler foreldrene deres 12,5% av gene. Det er forlite til å kalles innalv tror jeg, barnet har jo over 75% med "nye friske gener" å ta av om du skjønner...

Har hørt at søskenbarn ekteskap er vanlig hos samer, men har også hørt at man må søke om å få lov. Kansje greit, tror ikke samfunnet tar skade av noen par søskenpar får barn, men det er vel ikke for bra dersom det skulle bli en trend.

Tror barnet har høyere risiko for en del sykdommer dersom de ligger i familien men det kan jo parene regne seg til eller oppsøke en genteknikker dersom familiens sykdomshistorie er veldig spesiell for å høre hva de mener, kan hjelpe til med osv? Blir resultatet for gale så finnes det jo adobsjon..

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Barn har 50% av genene sine fra hvør av foreldrene og deler 50% av genene med søsken (hele opptil toeggede tvilligner, eneggede har 100%) halvsøsken deler vi 25% av genene med og kusinger og fettre 12,5.

Altså om søskenban får barn så deler foreldrene deres 12,5% av gene. Det er forlite til å kalles innalv tror jeg, barnet har jo over 75% med "nye friske gener" å ta av om du skjønner...

Har hørt at søskenbarn ekteskap er vanlig hos samer, men har også hørt at man må søke om å få lov. Kansje greit, tror ikke samfunnet tar skade av noen par søskenpar får barn, men det er vel ikke for bra dersom det skulle bli en trend.

Tror barnet har høyere risiko for en del sykdommer dersom de ligger i familien men det kan jo parene regne seg til eller oppsøke en genteknikker dersom familiens sykdomshistorie er veldig spesiell for å høre hva de mener, kan hjelpe til med osv? Blir resultatet for gale så finnes det jo adobsjon..

Men hvis søskenbarn har giftet seg med hverandre i flere generasjoner (jfr. kongelige) blir vel regnestykket ditt et helt annet?

Skrevet

Det er tillatt, men ikke heldig.

Det er som malun sier økt fare for visse typer arvelige sykdommer/tilstander. Visstnok er det dobbelt så stor risiko.

http://boneslab.bio.ntnu.no/BI211/Bi211Kap5-03.html

http://www.norskkultur.net/nyheter2003/077.htm (thalassemi - den sykdommen Mehmet som er blitt kjent i media lider av - er nevnt som et eksempel på slik arvelig sykdom)

http://www.birmanett.no/genetikk/gener.html (dette handler om katter, men også med paraleller til mennesker, når det gjelder ugunstige gener ved at for nære slektninger får barn)

Takk for birmalinken :)

Holde på å skrive en anatomioppgave, og den der var kjekk...

Dessuten så skal jeg anskaffe meg en Birma, så snart jeg får vunnet litt på lotto ;p

Gjest innavl
Skrevet

Lovlig er det nok, men det øker faren for misdannelser og/eller sykdommer. Det ser man både i innvandrerfamilier, der ekteskap mellom fetter og kusine ofte er vanlig, og også i visse "isolerte" deler av Norge, der det blir mye innavl.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...