Gå til innhold

Skattekort

Anbefalte innlegg

Gjest Fagforeninga!
Skrevet

Hei!

Det har vært lønnsforhandlinger og jeg "vant" 60 000 i lønnsøkning.

Har tabelltrekk - trenger jeg da å gjøre noe i forhold til skatten? Er helt grønn på sånt! :(

fei1365380229
Skrevet

Ja du må gjøre noe i forholdt til skatten ellers får du baksmell :)

Ring likningskontoret.

Gjest fagforeninga
Skrevet

Ja du må gjøre noe i forholdt til skatten ellers får du baksmell :)

Ring likningskontoret.

men tabellkortet går jo opp til den den nye lønnen også?!

Skrevet

Jeg mener det skal være unødvendig å gjøre noe. Tabellen tar høyde for det.

fei1365380229
Skrevet

Ja, men forhør deg allikevel så du ikke får "skattesjokk". Det kan jo hende du ikke har kommet over i en annen tabell selvom du har fått såpass mye i lønnsøkning.

Mannen min har en helt annen tabell enn meg (tjener vel 200 000 mer enn meg), men tabellen hans går allikevel ned til min lønn :)

Skrevet

Ja, men forhør deg allikevel så du ikke får "skattesjokk". Det kan jo hende du ikke har kommet over i en annen tabell selvom du har fått såpass mye i lønnsøkning.

Mannen min har en helt annen tabell enn meg (tjener vel 200 000 mer enn meg), men tabellen hans går allikevel ned til min lønn :)

Hvilken tabell man har, bestemmes av fradrag og inntekter utenom lønnsinntekt.

Så sant man i utgangspunktet har en normal lønn, skal ikke en lønnsøkning på 60000 føre til tabellendring.

fei1365380229
Skrevet

Hvilken tabell man har, bestemmes av fradrag og inntekter utenom lønnsinntekt.

Så sant man i utgangspunktet har en normal lønn, skal ikke en lønnsøkning på 60000 føre til tabellendring.

Okey så vet jeg det :)

Skrevet

Siden det er så tidlig på året så hadde jeg søkt om nytt kort. Kjipt med baksmell :o)

Skrevet

Du bestiller bare nytt skattekort på skatteetaten.no - det tar bare noen dager.

Du fyller ut et skjema med nye/endrede opplysninger, veldig enkel sak. (Om du er gift tror jeg du skal fylle ut kolonnen for ektemaken også)

Skrevet

Lønnsøkningen din har bare betydning for prosentsatsen (marginalskatten) som står ved siden av tabellnummeret ditt og på skattekortets del 2.

Det er nemlig forskjell på marginalskatten for dem som har så høy inntekt at de betaler toppskatt, og alle de som tjener mindre.

Toppskatten begynner på kr 381.000.

Marginalskatten er derfor 36% for de som tjener mindre, og 48% for dem som tjener mer enn dette beløpet. For skyhøye inntekter over 800.000, blir marginalskatten på skattekortet 52%

(Marginalskatt = 28% på netto + 7,8% trygdeavgift + evt. 12% eller 15,5% toppskatt)

Gjest fagforeninga
Skrevet

Lønnsøkningen din har bare betydning for prosentsatsen (marginalskatten) som står ved siden av tabellnummeret ditt og på skattekortets del 2.

Det er nemlig forskjell på marginalskatten for dem som har så høy inntekt at de betaler toppskatt, og alle de som tjener mindre.

Toppskatten begynner på kr 381.000.

Marginalskatten er derfor 36% for de som tjener mindre, og 48% for dem som tjener mer enn dette beløpet. For skyhøye inntekter over 800.000, blir marginalskatten på skattekortet 52%

(Marginalskatt = 28% på netto + 7,8% trygdeavgift + evt. 12% eller 15,5% toppskatt)

Det var et fyldig og bra svar!

Men forstår jeg deg rett at dersom jeg ikke kommer opp i 381' i årslønn så trenger jeg ikke å gjøre noe?

Skrevet

Det var et fyldig og bra svar!

Men forstår jeg deg rett at dersom jeg ikke kommer opp i 381' i årslønn så trenger jeg ikke å gjøre noe?

Ja, det er riktig. Du trenger ikke å gjøre noe.

Men likevel: Se gjerne over det skjemaet som fulgte med skattekortet da du fikk det. RF-1102 viser hvilke av slike ting som renteinntekter eller rentefradrag som er tatt hensyn til da tabellkortet ble beregnet. Det bygger som oftest på gamle tall, dvs. ligningen for 2003.

Eksempel:

Hvis det står at du har gjeldsrenter kr 40.000 og du tror at rentene bare blir kr 30.000 i 2005, så er det kr 10.000 feil opplysning, som kan føre til en restskatt på kr 2.800. Nifst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...