Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe vårt første hus. Taksten ligger på 1,1 million, men er trolig litt høy. vi har bl.a funnet fukt i kjelleren pga tett dren langs husveggen - trenger gravearbeid.

Tipper selgerene går med på en million.

Hvordan går man fram i en budrunde - by prisen man kan tenke seg å betale? Litt mindre, slik at man ha noe å gå på?

Tror vi sannsynligvis blir de eneste som byr på huset nå og selgeren vil selge fort.

Setter pris på alle innspill - er helt grønn på huskjøp og synes det er fryktelig skummelt!

skorpionfisken
Skrevet

Da ville jeg budt 900.000,- og antydet til megler at du gjerne tar imot et motbud fra selger dersom han bestemmer seg fort, men at du ikke kan strekke deg så mye lengre...

Skrevet

Da ville jeg budt 900.000,- og antydet til megler at du gjerne tar imot et motbud fra selger dersom han bestemmer seg fort, men at du ikke kan strekke deg så mye lengre...

Å by 200.000 under er vel litt drøyt?

mil1365380270
Skrevet

Helt enig med skorpionfisken. Legg inn et lavt bud med god frist, og si for all del ikke hvor høyt dere kan gå.

Med flere budgivere kan det være lurt å legge inn et bud tett oppunder det man er villig til å gi med en gang, for å skremme bort andre evt. kjøpere.

I dette tilfellet er det ikke andre enn dere og selger, da prøver dere selvfølgelig å utnytte det. Selger vil jo bli ferdig med saken :-)

Husk at det verste som kan skje, er at selger ikke vil selge. I første omgang. Er budet så lavt at det blir betraktet som et skambud, kan dere vente en uke. Vil de ikke da heller, kan dere høyne budet litt.

skorpionfisken
Skrevet

Å by 200.000 under er vel litt drøyt?

Det er en grei start. Om husselger er fornøyd med en mill, gir han dem et motbud på en mill, og sier ganske sterkt fra at han aldri går under en mill, da selger han ikke.

Så drar de på det, sier at det er greit med en mill, men da må huset være rundvasket og kanskje prøve å be dem fikse litt småting som kan fikses uten de store kostnadene, men som er et ork for kjøperne å gjøre...

Taktikk...

Er huseier tverr, så riskikere de at han avviser budet totalt uten å gi motbud.

Da kan de vente et par-tre uker, og komme tilbake med et bud på 950.000,-.

Husk, de tror de er alene om å ville ha huset, da er det kjøpers marked. De må også tenke på at om denne selgeren har problemer med å få det solgt, så får de kanskje samme problemet selv om noen år...

Gjest anonym her nå
Skrevet

Jeg ringte i sin tid megler å beklaget meg at jeg syntes det var litt i dyreste laget, og at vi ikke hadde råd til mer enn det budet vi hadde lagt inn. Han skulle høre med selger, og vi fikk det til 80000 under takst. Har vist seg i ettertid at det trolig var en veldig god takst, for huset har ikke økt noe siden. Ikke betal mer enn det du synes det er verdt!

Skrevet

Vi skal på visning for 2. gang i kveld...må vel komme med et bud da!

Gjest leier hus enda....
Skrevet

Vi skal på visning for 2. gang i kveld...må vel komme med et bud da!

Skriv hvordan det gikk! Lykke til:)

Gjest hvorfor det egentlig?
Skrevet

Helt enig med skorpionfisken. Legg inn et lavt bud med god frist, og si for all del ikke hvor høyt dere kan gå.

Med flere budgivere kan det være lurt å legge inn et bud tett oppunder det man er villig til å gi med en gang, for å skremme bort andre evt. kjøpere.

I dette tilfellet er det ikke andre enn dere og selger, da prøver dere selvfølgelig å utnytte det. Selger vil jo bli ferdig med saken :-)

Husk at det verste som kan skje, er at selger ikke vil selge. I første omgang. Er budet så lavt at det blir betraktet som et skambud, kan dere vente en uke. Vil de ikke da heller, kan dere høyne budet litt.

Hvorfor i all verden skal du ha en lang frist?

Nå har vi kjøpt 3 leiligheter og ett hus de siste 3 årene, og har tilgode å ha lange budfrister. En kort frist på en time, er mer enn nok. Vi har alltid fått leiligheten og huset til den prisen vi ville.

Gjest Iznowgood_the one and only
Skrevet

Heisann calendula. Finnes det en takstrapport på huset? Jeg mener ikke en verdivurdering ifra megler.

Skrevet

Heisann calendula. Finnes det en takstrapport på huset? Jeg mener ikke en verdivurdering ifra megler.

Ja, det er taksten fra takstmannen som megler har tatt utgangspunkt i. Men: han har visst ikke brukt mye tid på å lage denne taksten - ikke lagt merke til fukt i kjelleren eller at noen vinduer er punkterte.

Skrevet

Ville lagt meg under millionen, tatt i betraktning fuktskadene som det koster en del å utbedre.

Hvis det er bare dere som byr, har du gode sjanser. Det er jo bare å høyne budet med noen titusener mer hvis selger ikke aksepterer...

For all del, ikke gi mer enn du synes er riktig for boligen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...