Gå til innhold

Jeg vil bli Døvetolk

Anbefalte innlegg

Gjest Døvetolk
Skrevet

jeg har lyst til å bli døvetolk. Er det noe som vet hvordan jeg kan bli dette? Hva kreves av forkunnskap/teoretisk bakgrunn, hvor kan jeg ta dette studiet og kan jeg ta det på deltid/kveldstid i tillegg til annen jobb?

Gjest blame
Skrevet

Jeg vet iallfall at UiO har en slik utdanning, den er treårig. Det første året dreier seg bare om tegnspråk. Dette foregår i klasser på ca 30, mener jeg å huske. Tviler på at denne utdanningen lar seg gjennomføre på kveldstid. Du finner sikkert mer info på universitetets nettsider.. www.uio.no.

mvh,

Gjest Timari
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men du har mange muligheter. vet at både universitet i Oslo, universitetet i Bergen og Høgskolen i Trøndelag har døvetolkutdanninger.Om du har mulighet så er det en fordel å ta et folkehøgskoleår på Ål hvor du lærer tegnspråk, det får du også lært på Holtekilen folkehøgskole i Bærum.

Mange begynner rett på studiet uten forkunnskaper. Det er hardt arbeid og det kreves en god del egenarbeid. Så om du har mulighet så kan du jo ta noen tegnspråkkurs ved en døveforening så du kan litt før du starter. Om du har kommet opp på et viss nivå så TROR jeg at du kan søke innpass til andre året uten å ha gått det første. Nå er vel alle årene integrert i døvetolkudanningen eller tegnspråk og tolkning som det heter nå. Jeg valgte å ta grunnfaget i tegnspråk og heller studere videre på spesped. Studiet har visst blitt veldig populært, så vær tidlig ute med å søke

lykke til :)

Gjest Timari
Skrevet

glemte å si at universitet i Oslo også har hatt tilbud om denne utdanningen på deltid. Ofte er det byer utenfor Oslo som tilbyr dette. Men hvordan det er nå etter reformen vet jeg ingenting om. Grip fatt i Togli om du kan. Hun kan nok mer om dette enn jeg kan :)

Gjest togli
Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale deg et år på Ål Folkehøyskole på tegnspråklinja der, før du starter med selve tolkeutdanningen. På Ål vil du bo i et tegnspråkmiljø hele året og ha gode forutsetninger for å klare selve tolkeutdanningen. Her er en link til skolen: http://www.al.fhs.no/

Selve tolkeutdanningen kan du ta på høyskolen i Sør-Trøndelag eller på Universitetet i Oslo. Det er også mulig å ta modulutdanning i tegnspråk, men dette varierer noe fra år til år. Du kan evt ringe et av utdanningsstedene og få oppdaterte opplysninger.

Jeg skulle gjerne ha valgt tolkeutdanning selv. Det virker som et spennende yrke :o)

Lykke til!

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Du kan, for å få en smak på tegnspråk, ta kveldskurs. se på sidene til oslo døveforening, www.odf.no

Veldig bra kurs og veldig bra kursholder. Hvert nivå koster kr 1600 og går over 12 ganger.

Jeg er på nivå 2 nå og strever fælt, men det er gøy. Når jeg er ferdig med alle nivåene vil jeg vurdere om jeg skal søke på UiO.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...