Gå til innhold

Overvåking av ansatte

Anbefalte innlegg

Gjest Pelle uproff
Skrevet

Ved en kommunal arbeidsplass, viser det seg at de ansatte har vært overvåket over lengre tid uten å ha blitt informert.

Det vil si, konsulentfirma eller andre personer (noe uklart) fra utsiden er hyret til å agere vanlige brukere og kunder for så å rapportere til ledelsen.

Er det lov å unnlate å informere de ansatte om slik virksomhet?

Er det etisk akseptabelt å unnlate å informere de ansatte om slik virksomhet?

Gjest hadde ikke likt det!
Skrevet

Høres ut til å være over kanten..

mil1365380270
Skrevet

Skaper ikke tillitt til ledelsen. Men det er en veldig effektiv måte å finne ut om dere gjør jobben deres.

Skrevet

Er det slik at folk fra et konsulentbyrå agerer vanlige kunder for å sjekke om de ansatte gjør jobben sin og yter god service?

Hvis man skulle ha informert om dette på forhånd, ville det jo ha vært helt bortkastet. Da ville alle selvsagt ha bestrebet seg på å yte maskimalt, aldri sitte i privat telefon osv osv.

Og da mener jeg ikke nødvendigvis at de ansatte hadde sett hvem som var ekte og hvem som var "utkledde" kunder. Poenget er at hvis ledelsen sier at i hele februar måned vil det bli tatt stikkprøver av servicen, ville alle ha skjerpet seg i denne perioden.

Når dette er sagt, har jeg ikke uttalt meg om hvorvidt dette er etisk forsvarlig. Jeg har bare sagt at metoden er ubrukelig med forhåndsvarsel.

Finnes det ikke en hovedtillitsvalgt som kan vurdere dette i første omgang?

Jeg tviler på om det er ulovlig å sjekke at ansatte gjør jobben sin, men metodene kan man selvsagt diskutere.

Gjest Pelle uproff
Skrevet

Skaper ikke tillitt til ledelsen. Men det er en veldig effektiv måte å finne ut om dere gjør jobben deres.

Jeg jobber ikke der. Men vet du om det er lov, og hva sier du til det etiske?

Gjest Pelle uproff
Skrevet

Er det slik at folk fra et konsulentbyrå agerer vanlige kunder for å sjekke om de ansatte gjør jobben sin og yter god service?

Hvis man skulle ha informert om dette på forhånd, ville det jo ha vært helt bortkastet. Da ville alle selvsagt ha bestrebet seg på å yte maskimalt, aldri sitte i privat telefon osv osv.

Og da mener jeg ikke nødvendigvis at de ansatte hadde sett hvem som var ekte og hvem som var "utkledde" kunder. Poenget er at hvis ledelsen sier at i hele februar måned vil det bli tatt stikkprøver av servicen, ville alle ha skjerpet seg i denne perioden.

Når dette er sagt, har jeg ikke uttalt meg om hvorvidt dette er etisk forsvarlig. Jeg har bare sagt at metoden er ubrukelig med forhåndsvarsel.

Finnes det ikke en hovedtillitsvalgt som kan vurdere dette i første omgang?

Jeg tviler på om det er ulovlig å sjekke at ansatte gjør jobben sin, men metodene kan man selvsagt diskutere.

Tja, varslet overvåking i trafikken er vel ikke uvanlig? Men det er klart, hvis poenget er å "ta" så mange som mulig, er det nok best å holde alt skjult.

mil1365380270
Skrevet

Jeg jobber ikke der. Men vet du om det er lov, og hva sier du til det etiske?

Ser ikke noe problem med det etiske. Om det er lov aner jeg ikke, men skjønner ikke hvorfor det ikke skal være det. Eneste problemet jeg ser, er at de ansatte får et dårlig forhold til ledelsen. I alle fall de som faller igjennom.

Noen gjør det på an annen måte, de ringer opp kunden etterpå, og spør hvordan servicen fra den saksbehandleren har vært. Helt greit!

Skrevet

Tja, varslet overvåking i trafikken er vel ikke uvanlig? Men det er klart, hvis poenget er å "ta" så mange som mulig, er det nok best å holde alt skjult.

Hvis alle gjør jobben sin, har de vel ingenting å frykte?

Poenget er ikke å "ta" folk, men å unngå øyentjeneri.

Det mest positive resultatet er jo hvis ingen blir "tatt" og alt fungerer godt.

Men selvsagt hadde det gått an at ledelsen sa at fra nå av og framover, (som en varig ordning),vil vi jevnlig foreta stikkprøver av og til.

Dette kan imidlertid bli dyrt.

Rent prinsipielt synes jeg det er bedre med jevnlige brukerundersøkelser for å evaluere servicen. Altså at man spør de reelle brukerne hvor fornøyd de er.

Da forankrer man også ansvaret på en mye bedre måte. Og man unngår splid mellom ledelsen og de ansatte.

Skrevet

Og la det være helt klart: Jeg ville aldri ha benyttet den metoden du snakker om.

Gjest Pelle uproff
Skrevet

Ser ikke noe problem med det etiske. Om det er lov aner jeg ikke, men skjønner ikke hvorfor det ikke skal være det. Eneste problemet jeg ser, er at de ansatte får et dårlig forhold til ledelsen. I alle fall de som faller igjennom.

Noen gjør det på an annen måte, de ringer opp kunden etterpå, og spør hvordan servicen fra den saksbehandleren har vært. Helt greit!

Vi kan si det slik at en arbeidsplass med så dårlige arbeidsforhold (fysisk og psykisk, samt svært høyt sykefravær) som det er snakk om her, i alle fall ikke bedrer kulturen ved overvåking den ene veien. De ansatte ser og opplever at ledelsen ikke skjøtter sine forpliktelser, men har ikke samme mulighet for sanksjoner.

Skrevet

Skjønner at du ikke liker det - men tror det er lov, ja, ikke helt uvanlig i det private, "mystery shopper" er en som agerer vanlig kunde, og rapporterer tilbake til ledelsen. Det skal ikke gå på enkeltpersoner, men på systemet, selv om dette sikkert syndes mot i praksis..

mil1365380270
Skrevet

Vi kan si det slik at en arbeidsplass med så dårlige arbeidsforhold (fysisk og psykisk, samt svært høyt sykefravær) som det er snakk om her, i alle fall ikke bedrer kulturen ved overvåking den ene veien. De ansatte ser og opplever at ledelsen ikke skjøtter sine forpliktelser, men har ikke samme mulighet for sanksjoner.

Hvis så mange føler det sånn, er det verneombudets jobb å ta det opp med ledelsen. Bra gjennomslagskraft har det, om man kommer med konkrete forslag til forbedringer samtidig :-)

Gjest Pelle uproff
Skrevet

Skjønner at du ikke liker det - men tror det er lov, ja, ikke helt uvanlig i det private, "mystery shopper" er en som agerer vanlig kunde, og rapporterer tilbake til ledelsen. Det skal ikke gå på enkeltpersoner, men på systemet, selv om dette sikkert syndes mot i praksis..

Jeg kjenner til metoden, men vet også at det vanlige er å informere bedriftens ansatte om hva som foregår.

Spørsmålet er altså ikke om metoden, men mangelen på informasjon i en organisasjon med særdeles dårlige arbeidsforhold og kommunikasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...