Gå til innhold

nytt pass?

Gjest men jeg skal jobbe....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sniker meg inn her med et lignende spørsmål. Jeg skal ut og reise snart, men har ikke endret noen av legitimasjonskortene mine etter jeg la til et ekstra bindestreksetternavn da jeg giftet meg. Dum som jeg er har jeg bestilt hotell i mitt nye navn. Bør jeg absolutt løpe og skaffe nytt bankkort, førerkort og pass?

Har du et vanlig pass går det an å bytte navnet i passet. Se linken til ex-bridget over her. Nye maskinbare pass kan man ikke bytte navnet i står det.

Men om du må gjøre det siden du har nytt navn eller ikke, det står det ikke noe om.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

9

• Åsemor

7

• annegunn

4

• fei1365380229

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

ta med kopi av vigsels-attesten, så burde det ikke være noe problem.

Jeg kan ta med navneendringsbekreftelsene, selv om de kun står på norsk.

Skrevet

Jeg kan ta med navneendringsbekreftelsene, selv om de kun står på norsk.

Så lenge det er offentlige stempler på det så er det ikke så farlig med språket - du forteller jo hva det er :)

Gjest til cecily
Skrevet

Det er jo innlysende at det er meg Jeg het aaa bbbb tidligere, og nå heter jeg aaa bbbb-ccccc. Men jeg har ingen legimitasjonskort med det nye navnet. Jeg har bare ikke giddet å betale for nytt pass, og førerkort og bankkort har jeg glemt ut hver gang jeg har vært i banken. Jeg er glemsk.

Jeg har aaa bbb, og nå heter jeg aaa ccc bbb. Det er klart at det er meg, men jeg har ikke endret f.eks. pass og visa-kort enda.

Skrevet

Så lenge det er offentlige stempler på det så er det ikke så farlig med språket - du forteller jo hva det er :)

"This says I'm a norwegian VIP, and of that reason have the right to enjoy my stay in the penthouse suite. No extra charges, of course."

Skrevet

Jeg har aaa bbb, og nå heter jeg aaa ccc bbb. Det er klart at det er meg, men jeg har ikke endret f.eks. pass og visa-kort enda.

To treginger, altså. Hvor lenge siden er det du skiftet navn?

Skrevet

"This says I'm a norwegian VIP, and of that reason have the right to enjoy my stay in the penthouse suite. No extra charges, of course."

*LOL*

Gjest til cecily
Skrevet

To treginger, altså. Hvor lenge siden er det du skiftet navn?

Det er ikke så lenge siden. Ca. et halvt år. Du da?

Skrevet

Man må ha gyldig legitimasjon til alle land i schengen-avtalen, og pass er den eneste typen norsk legitimasjon som er gyldig i utlandet. Så nei, man må ikke ha pass for passet sin del, men man må ha passet med allikevel. ;)

Det er passfrihet innen Norden for nordiske statsborgere, og sånn har det vært siden lenge før Schengen. Man trenger kun vanlig legitimasjon.

Innen Schengen trenger man internasjonalt godkjent legitimasjon, og det eneste vi har av det i Norge er pass.

Skrevet

ex-bridget har rett.

Hun trenger ikke pass til Danmark, så lenge hun er norsk statsborger. Det er passfrihet innen Norden.

Skrevet

Et halvt år siden.

fei1365380229
Skrevet

Man må ha gyldig legitimasjon til alle land i schengen-avtalen, og pass er den eneste typen norsk legitimasjon som er gyldig i utlandet. Så nei, man må ikke ha pass for passet sin del, men man må ha passet med allikevel. ;)

Sønnen min var i Danmark med korpset for 3 uker siden, han trengte overhodet ikke pass.

Skrevet

Sønnen min var i Danmark med korpset for 3 uker siden, han trengte overhodet ikke pass.

Nei, jeg tar aldri med meg pass til Danmark jeg heller.

Gjest men jeg skal jobbe....
Skrevet

ex-bridget har rett.

Hun trenger ikke pass til Danmark, så lenge hun er norsk statsborger. Det er passfrihet innen Norden.

Jeg mener å huske at vi måtte ha det sist vi reiste, eller var det kanskje bare legimitasjon man måtte ha med? (Altså pass/annet.)

fei1365380229
Skrevet

Vi har byttet etternavn alle 6 slik at vi har bindestrek imellom. Ungene hadde begge uten bindestrek så det er nok greit, men vi har tatt hverandres etternavn. Vi fikk nytt pass for litt over 1 år siden, før man fikk lov til å ha bindestrek. Jeg bytter faan ikke pass til alle 6, det koster en formue :o)

Gjest til cecily
Skrevet

Et halvt år siden.

Har du endret navnet på visa-kortet ditt? Det er vel ikke vits før utløpsdatoen...

Skrevet

Jeg mener å huske at vi måtte ha det sist vi reiste, eller var det kanskje bare legimitasjon man måtte ha med? (Altså pass/annet.)

Nei, du trenger ikka pass, kun legitimasjon. Se her:

http://odin.dep.no/ud/norsk/tema/landinfo/032091-991159/dok-bn.html

For en stund siden var det forøvrig en sak i media om at SAS hadde krevd pass ved innsjekking på ruta mellom København og Oslo. Det ble litt blest...

Skrevet

Har du endret navnet på visa-kortet ditt? Det er vel ikke vits før utløpsdatoen...

Det er helt gratis, men har ikke gjort det likevel.

fei1365380229
Skrevet

Det er helt gratis, men har ikke gjort det likevel.

Ikke vi heller :) Får ut penger som bare det enda vi byttet etternavn for over 1 år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...